From Riches to Rags - deindustrialization and social tensions in USA (Od milionera do pucybuta - deindustrializacja i napięcia społeczne w USA)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH081 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | From Riches to Rags - deindustrialization and social tensions in USA (Od milionera do pucybuta - deindustrializacja i napięcia społeczne w USA) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest uzmysłowienie studentom tego, że w społeczeństwie post-industrialnym jakim jest Ameryka XXI wieku, mamy do czynienia z odwróconą mobilnością spoleczną. Zajmiemy się też politycznymi implikacjami tych procesów które dotykaja klasy średniej i robotniczej. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zbadanie kierunków mobilnmośći społecznej w USA, ze szczególnym naciskiem na zagrożenia dla statusu spolecznego i roli klasy robotniczej i średniej. tendencja ta jest wynikiem globalizacji,która z kolei przyczyniła się do deindustrializacji Ameryki. Przyjrzymy się życiu rodzin klasy robotniczej i średniej. Spojrzymy na ich zwyczaje, zachowania konsumenckie, aspiracje. odwiedzimy ich miejsca pracy. Obserwowować będziemy charakter relacji społecznych tak w malych miasteczkach jak i w wielkich metropoliach. |
Pełny opis: |
Zwycięstwo i porażka Donalda Trumpa uzmysłowiły nam w szczególny sposób jak bardzo polityka jest wrażliwa na zmiany społeczno-ekonomiczne w post-industrialnym społeczeństwie. Celem zajęć jest zbadanie kierunków mobilnmośći społecznej w USA, ze szczególnym naciskiem na zagrożenia dla statusu spolecznego i roli klasy robotniczej i średniej. tendencja ta jest wynikiem globalizacji,która z kolei przyczyniła się do deindustrializacji Ameryki. Zbadamy obraz stratyfikacji społecznej w dzisiejszej Ameryce. Przyjrzymy się życiu rodzin klasy robotniczej i średniej. Spojrzymy na ich zwyczaje, zachowania konsumenckie, aspiracje. odwiedzimy ich miejsca pracy. Obserwowować będziemy charakter relacji społecznych tak w małych miasteczkach jak i w wielkich metropoliach. Wzrost znaczenia Sztucznej Inteligencji wprowadza nowe napięcia do reacji społeczno-gospodarczych. Badać będziemy te zjawiska przez pryzmat teorii jak również codziennej praktyki. czesto korzystac bedziemy z materialow wideo i internetu. TEMATY ZAJĘĆ 1. społeczeństwo amerykańskie w 2023. Panorama. 2. Dlaczego Donald Trump przegralł wybory w 2020 3-4. Rozwój amerykańskiego przemysłu - kariery od pucybuta do milionera. Detroit, Baltimore, Youngstown OH 5. Kiedy Ameryka była wielka? lata 1950te czy 1960te? 6. Amerykańskie społeczeństwo odzwierciedlone w kulturze popularnej 7. Globalizacja i gospodarka USA 8. Nierówności spoleczne w USA w XXI wieku 9. Ameryka korporacji i drobny biznes - efekt Wal Martu 10. kryzys klasy średniej 11-13. Deindustrializacja w XXI wieku. koszty społeczne i ekonomiczne.Biedni-pracujący. AI and labor relations. 14. Polityczne konsekwencje napięć społecznych 15. Dokąd zmierzasz Ameryko - społeczno-gospodarczę wątki w nadchodzących wyborach 2024? |
Literatura: |
Robert Frank, Frank Cook, The Winner-Take-All Society, penguin 1996 Thomas Frank, What's the Matter With Kansas? Holt, 2005 Robert Puttnam, Bowling Alone, Simon and Shuster, 2000 Frances fox Piven, Richard Cloward, The Breaking of the American Social Compact, New Press, 1997 Sherry lee Linkon, John Russo, Steeltown USA. Work and Memory in Youngstown, University Press of Kansas, 2002 David Halle, America's Working Man, University of Chicago Press, 1984 Dale Maharidge, Someplace like America. Tales from the New Great Depression, University of California Press, 2011 David Grusky (ed.), Social Stratification in Sociological Prespective, Westview, 1994 Donald Bartlett, James Steele, America Who Stole the Dream, Andrews and McFeel, 1996 America What Went Wrong? 1992 America Who Really Pays the Taxes? Touchstone Books, 1994 J.D. Vance, A Hillbilly Elegy. A Memoir, Harper Collins, 2016 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: znajomość dynamiki społecznej w nowoczesnym społeczeństwie kapitalistycznym; poznanie czynników kształtujących mobilność społeczną; poznanie reguł rządzących uprzemysłowieniem i rozwojem społecznym w USA w XX wieku; poznanie podstawowych zasad globalizacji i wzajemnych relacji miedzy polityka i gospodarka. Umiejętności: studenci naucza się analizować dane statystyczne, wyciągać wnioski, budować modele rozwoju, analizować wykresy i rysunki. Będą badać bazy danych i wyciągać wnioski z danych statystycznych. Nauczą się porównywać dane w różnych okresach czasu Kompetencje społeczne: nauczą się pracować w grupach, wygłaszać wystąpienia publiczne, analizować dane i polityki. Nauczą się na czym polega odpowiedzialności polityka za rozwój społeczeństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę składac się będą następujące składowe: 1. prezentacja (praca grupowa) (30%) 2. indywidualna praca semestralna (30%) min 5-7 stron, - data złożenia pierwszy dzień sesji egzaminacyjnej 3. sprawdzian(y) cząstkowe (30%) 4. udział w dyskusjach na zajęciach (10%) |
Praktyki zawodowe: |
none |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bohdan Szklarski | |
Prowadzący grup: | Bohdan Szklarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.