Literature of the American South (Literatura Amerykańskiego Południa)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC0004 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Literature of the American South (Literatura Amerykańskiego Południa) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Proponowany kurs stanowi przegląd literatury amerykańskiego Południa: jej głównych motywów, literackich źródeł i tła społeczno-kulturowego. Naświetlone zostanie pojęcie “południowości” i jego kluczowych aspektów przedstawionych w utworach literackich uważanych za jedne z ważniejszych dla kultury USA. Poprzez analizę zadanych tekstów, zbadamy zasadnicze problemy i kwestie charakterystyczne dla kultury amerykańskiego Południa, takie jak tradycja ustnych opowieści, rasizm i postrzeganie rasy, percepcja płci i relacje międzypłciowe, wojna secesyjna w USA i jej konsekwencje, a także niejednoznaczna, problematyczna postawa Południa wobec koncepcji pamięci, historii, tradycji i tożsamości. Wybrane utwory są reprezentatywne dla poszczególnych gatunków i rodzajów literackich (powieść, opowiadanie, dramat), a także prądów i ruchów literackich (np. Southern Gothic, Southern Renaissance). Przedyskutujemy najbardziej wartościowe pozycje autorów takich jak Faulkner, Chopin, O’Connor, czy Welty. |
Pełny opis: |
TEKSTY PIERWSZE William Gilmore Simms, “How Sharp Snaffles Got his Wife and His Capital” i Thomas Bangs Thorpe, “The Big Bear of Arkansas” Kate Chopin, The Awakening (1899) / Zora Neale Hurston, Their Eyes Were Watching God (1937) Tennessee Williams, A Streetcar Named Desire (1947) Eudora Welty, selections from Golden Apples (“Shower of Gold," “Moon Lake" "June Recital") (1949) Richard Wright, selections from Uncle Tom's Children (1942) William Faulkner, ”The Bear” from Go Down, Moses (1938) William Faulkner, selections from The Unvanquished (1938) Robert Penn Warren, All the King’s Men (1949 film) Flannery O'Connor, “A Good Man Is Hard to Find” (1953) and “Good Country People” (1955) Katherine Anne Porter?? Cormac McCarthy, Child of God (1973) |
Literatura: |
Andrews, William L., Minrose C. Gwin, Trudier Harris, and Fred Hobson, eds. The Literature of the American South: A Norton Anthology. New York: W. W. Norton & Company, 1997. Bassett, John E., ed. Defining Southern Literature: Perspectives and Assessments, 1831–1952. Plainsboro, NJ: Associated University Presses, 1997. Boles, John B., ed. A Companion to the American South. Hoboken, NJ: Blackwell Publishers, 2002. Brinkmeyer, Robert, Jr. Remapping Southern Literature: Contemporary Southern Writers and the West. Athens, GA: University of Georgia Press, 2007. Flora, Joseph M., Lucinda H. Mackethan, and Todd Taylor, eds. The Companion to Southern Literature: Themes, Genres, Places, People, Movements, and Motifs. Baton Rouge, LA: Louisiana State University Press, 2001. Gray, Richard, and Owen Robinson, eds. A Companion to the Literature and Culture of the American South. Hoboken, NJ: Blackwell Publishing, 2004. Inge, M. Thomas, ed. The New Encyclopedia of Southern Culture. Vol. 9, Literature. Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 2008. Kreyling, Michael. Inventing Southern Literature. Jackson, MS: University Press of Mississippi, 1998. Monteith, Sharon, ed. The Cambridge Companion to the Literature of the American South. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. Rubin, Louis D., Jr., ed. The History Of Southern Literature. Baton Rouge: Louisiana State University Press, 1985. Weinstein, Philip M., ed. The Cambridge Companion to William Faulkner. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu tego kursu, student: – jest świadom kontekstów kulturowych literatury amerykańskiego Południa – zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów literackich – zna kluczowe teksty literackie amerykańskiego Południa UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu tego kursu, student: – potrafi analizować teksty literackie (zarówno prozatorskie, jak i poetyckie) – potrafi napisać ramowy plan pracy analitycznej (z argumentami) – potrafi napisać pracę opartą na analizie krytycznej wybranego tekstu literackiego KOMPETENCJE (SPOŁECZNE) Po ukończeniu tego kursu, student: – rozumie rolę podstawowej wiedzy o literaturze dla zrozumienia zmian kulturowych w Stanach Zjednoczonych – aktywnie współdziała i pracuje w grupie – wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas kursu do dalszych studiów nad kulturą Stanów Zjednoczonych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs zostanie założony na platformie Kampus UW Dwie nieobecności dopuszczalne. 1. Aktywny udział w zajęciach--20% 2. Kolokwium w połowie semestru--30% 3. Projekt (na stronie internetowej Google Sites)--15% 4. Esej końcowy (1500-słów plus bibliografia)--35% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.