Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Postwar American Family on TV

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD0062
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Postwar American Family on TV
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs będzie analizował jak najpopularniejsze obrazy rodziny amerykańskiej i relacji osobistych zmieniły się przez ostatnie dwie dekady w programach telewizyjnych. Poprzez pogłębioną analizę wybranych tekstów kultury oraz tekstów krytycznych jak również dyskusje w klasie i prezentacje, osoby studenckie będą mogły zbadać zmieniające się sposoby reprezentowania ról płciowych, rodzicielstwa, relacji osobistych oraz relacji dziecko-rodzic.

Pełny opis:

Kurs ten ma na celu zbadanie zmieniających się obrazów amerykańskiej rodziny i relacji osobistych. Szczególną uwagę poświęcimy temu w jaki sposób telewizja reagowała na zmiany w amerykańskim społeczeństwie ostatnich kilku dekad – zmiany społeczno-ekonomiczne, polityczne i kulturowe. Każda sekcja tematyczna będzie skupiała się na wybranych wizerunkach życia rodzinnego i będzie bazowała na tekstach krytycznych zaczerpniętych z badań kulturoznawczych i medioznawczych. Studentki i studenci będą mogli nauczyć się ujęcia teoretycznego, które bada jednocześnie rzeczywistość jak i jej reprezentację medialną, ze szczególnym naciskiem na kwestie klasy społecznej, rasy, ucieleśnienia, płci kulturowej i ekonomii. Integralną częścią kursu będzie pogłębiona analiza podmiejskiej białości oraz tego jak Amerykanie europejskiego pochodzenia funkcjonują w zbiorowej wyobraźni.

Wybrane tematy zajęć:

- Białe przedmieścia dzisiaj

- Obrazy nastoletniego buntu

- Kłopoty w raju

- Fale przemocy w sennych miasteczkach

- Czarna rodzina

- Regionalny gotyk

- Rodziny z wyboru

- Biała męskość w kryzysie

- Trans* reprezentacje

- Satyra i parodia

- Konfrontacje z Innym

- Sekrety i kłamstwa

Wybrane teksty kultury:

Big Love, Desperate Housewives, BoJack Horseman, Fargo, Big Little Lies, OITNB, Rick and Morty, Girls, Succession, Brooklyn 99, Yellowstone, Love is Blind, Queer Eye, Atlanta, Dear White People, Lovecraft Country, Queen of the South

Sylabus może ulec zmianie.

Literatura:

Wybrane opracowania krytyczne:

Babb, Valerie. Whiteness Visible: The Meaning of Whiteness in American Literature and Culture. New York: New York University Press, 1998.

Benshoff, Harry M. Film and Television Analysis. An Introduction to Methods, Theories, and Approaches. Routledge, 2016.

Brundson, Charlotte and Lynn Spiegel (eds.) Feminist Television Criticism. Open University Press, 2008.

Buoananno, Milly (ed.) Television Antiheroines: Women Behaving Badly in Crime and Prison Drama. Intellect Books, 2017.

Coontz, Stephanie. The Way We Never Were: American Families and the Nostalgia Trap. New York: Basic Books, 1992.

Coontz, Stephanie. The Way We Really Are: Coming to Terms with America’s Changing Families. New York: Basic Books, 1997.

Delgado, Richard, and Jean Stefancic, eds. Critical White Studies: Looking Behind the Mirror. Philadelphia: Temple University Press, 1997.

Devereux, Eoin (ed.) Media Studies: Key Issues and Debates. Sage, 2007.

Dunleavy, Trisha. Complex Serial Drama and Multiplatform Television. Routledge, 2018.

Yousman, Bill, Lori Bindig Yousman, Gail Dines, and Jean M. Humez (eds.) Gender, Race, and Class in Media: A Critical Reader, 6th Edition. London: SAGE Publications, 2020.

Edgerton, Gary R., and Brian G. Rose, eds. Thinking outside the Box: A Contemporary Television Genre Reader. Lexington: University of Kentucky Press, 2005.

Jenner, Mareike. Netflix and the Re-invention of Television. Palgrave, 2018.

Johnson, Victoria E. Heartland TV: Prime Time Television and the Struggle for U.S. Identity. New York University Press, 2008.

Marghitu, Stefania. Teen TV. Routledge, 2021.

Martinson, Tom. American Dreamscape: The Pursuit of Happiness in Postwar Suburbia. New York: Carroll and Graff, 2000.

Mittell, Jason. Genre and Television: From Cop Shows to Cartoons in American Culture. New York: Routledge, 2004.

Mittell, Jason. Television and American Culture. Boston: Pearson Custom, 2010.

O’Donnell, Victoria. Television Criticism. Sage, 2013.

Oppliger, Patrice. Transmasculinity on Television. Routledge, 2022.

Parsemain, Ava Laure. The Pedagogy of Queer TV. Palgrave, 2019.

Pugh, Tison. The Queer Fantasies of the American Family Sitcom. Rutgers Uni Press, 2018.

Smith, Suzanne R., and Raeann R. Hamon, eds. Exploring Family Theories, 3rd Edition. Oxford Press, 2012.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student/ka:

1. WIEDZA

* posiada wiedzę dotyczącą różnych gatunków telewizyjnych oraz ich rozwoju

* rozpoznaje najważniejsze motywy i środki wyrazu w różnych produkcjach telewizyjnych

* posiada zaawansowaną wiedzę na temat rozwoju rodziny i relacji osobistych i ich reprezentacji w amerykańskiej telewizji

2. UMIEJĘTNOŚCI

• umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi

• potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do szeregu zjawisk w ramach kultury popularnej

• potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

* jest świadomy kulturowego znaczenia produkcji telewizyjnej

* potrafi organizować wyniki badań w jasnej formie pisemnej i ustnej

Metody i kryteria oceniania:

Szczególny nacisk jest położony na aktywne uczestnictwo studentów w zajęciach. Podczas kursu będziemy czytać zarówno opracowania teoretyczne jak i akademickie analizy. Podczas zajęć będą organizowane dyskusje w grupach, prezentacje studentów, pokazy filmów, wykłady gościnne, etc.

Aktywność na zajęciach: 30%

3 krótkie odpowiedzi do filmów: 30%

Esej końcowy: 40%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)