Emisja głosu i technika mowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-ZNP-EM | Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu i technika mowy | ||
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej | ||
Grupy: |
Nauczanie fizyki; przedmioty dla II roku Polonistyka, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty bloku pedagogicznego Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty II roku specjalizacji "nauczycielskiej" (III rok studiów) - filologia polska, stacjonarne Przedmioty II roku specjalizacji glottodydaktycznej (III rok st.) - filologia polska, stacjonarne Specjalizacja nauczycielska, studia I stopnia, Historia (program od 2017) Specjalizacja nauczycielska, studia I stopnia, Historia/WOS (program od 2017) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Warsztaty służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu. |
||
Pełny opis: |
W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia: 1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem. 2. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała. 3. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. 4. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej. 5. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów. 6. Ćwiczenia artykulacyjne. 7. Praca nad techniką mowy. 8. Praca z tekstem. 9. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji. 10. Higiena pracy głosem |
||
Literatura: |
1. Bednarek J. D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002 2. Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012 3. Emisja głosu nauczyciela, red. M. Przybysz-Piwko. Warszawa 2006 4. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995 5. Linklater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2012 6. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, red. M. Śliwińska-Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź 2011 7. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003 8. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000. 9. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 10. Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001. 11. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: 1. Zna mechanizmy tworzenia głosu. 2. Potrafi opisać budowę narządu głosu. 3. Zna zasady higieny pracy głosem. 4. Umie rozpoznać nieprawidłowości mogące prowadzić do złych nawyków emisyjnych. Umiejętności Student: 1. Potrafi modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne. 2. Potrafi zaprezentować ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz poprawiające technikę mowy. Kompetencje społeczne: Student: 1. Akceptuje różnice wynikające z indywidualnych możliwości oraz ograniczeń w tworzeniu głosu i mowy. 2. Rozumie wpływ procesów psychicznych i fizycznych na indywidualną jakość głosu. 3. Docenia estetyczne walory wypowiedzi ustnej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła i kontrola obecności (szczegółowe warunki zaliczenia w części B sylabusa) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Beata Ciecierska-Zajdel, Dorota Kurek, Joanna Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Beata Ciecierska-Zajdel, Agata Piotrowska-Mastalerz, Joanna Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Wykaz tematów obowiązujących we wszystkich grupach przedmiotu w sem. 2020Z z określeniem zdalnej formy realizowania tematów: Wprowadzenie do zajęć emisji głosu SYNCHRONICZNIE Budowa aparatu artykulacyjno-fonacyjnej SYNCHRONICZNIE Przygotowanie ciała do pracy głosem SYNCHRONICZNIE Usprawnianie motoryki artykulacyjnej SYNCHRONICZNIE Ćwiczenia oddechowe ASYNCHRONICZNIE Ćwiczenia fonacyjne i rezonacyjne ASYNCHRONICZNIE Ćwiczenia artykulacyjne ASYNCHRONICZNIE Ćwiczenia relaksacyjne ASYNCHRONICZNIE Kontrola ćwiczeń wykonywanych w trybie asynchronicznych - samoobserwacja SYNCHRONICZNIE Błędy wymawianiowe i ich korekta SYNCHRONICZNIE Higiena głosu i choroby SYNCHRONICZNIE Zaliczenie końcowe SYNCHRONICZNIE Zajęcia SYNCHRONICZNE będą odbywać się za pośrednictwem Google Meet, materiały do zajęć ASYNCHRONICZNYCH będą przesłane mailowo. Poszczególne tematy mogą być realizowane na więcej niż jednym spotkaniu. Prowadzący mogą zmienić kolejność realizowania poszczególnych tematów, gdy zajdzie taka konieczność. Dopuszczalne są dwie nieobecności w czasie trwania całego kursu. Zajęcia w formie SYNCHRONICZNEJ będą realizowane w terminach i godzinach określonych planem zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Beata Ciecierska-Zajdel, Agata Piotrowska-Mastalerz, Joanna Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.