Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The American Revolution (Rewolucja amerykańska)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SA013
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: The American Revolution (Rewolucja amerykańska)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza na temat historii epoki kolonialnej Stanów Zjednoczonych do Rewolucji Amerykańskiej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs dotyczy Rewolucji Amerykańskiej, nie tylko jako wydarzenia historycznego, lecz także przyczyn, które do niego doprowadziły oraz jej następstw (powstanie państwa nowego typu). Analizowane będą zarówno wewnętrzne jak i międzynarodowe czynniki, które umożliwiły Rewolucję. Amerykańskie, brytyjskie i inne źródła pisane z końca XVIII wieku dostarczą podstawowego materiału do dyskusji.

Pełny opis:

Kurs dotyczy zasadniczych elementów procesu Rewolucji Amerykańskiej oraz Wojny o Niepodległość Stanów Zjednoczonych w latach 1763-1783. Podstawą źródłową będą amerykańskie i brytyjskie dokumenty dyplomatyczne i państwowe, dokumenty Kongresu USA i parlamentu Wielkiej Brytanii, teksty układów i porozumień międzynarodowych, artykuły publikowane w prasie, publicystyka polityczna oraz wspomnienia uczestników i świadków Rewolucji. Omawiana będzie kształtowanie się amerykańskiej świadomości narodowej w trzynastu koloniach, jak również wewnętrzne i zewnętrzne czynniki powodujące jej przyswojenie sobie przez większość białej wolnej ludności tego obszaru. Wybuch konfliktu zbrojnego w 1775 roku i jego kolejne fazy analizowane będą na tle sytuacji wewnętrznej i międzynarodowej Imperium Brytyjskiego. Sama wojna rozpatrywana też będzie zarówno jako sprawa wewnętrzna tego Imperium, jak też i konflikt globalny - zaś od włączenia się do niej Francji także w istocie światowy. Badane będą czynniki, które umożliwiły ostateczny sukces strony amerykańskiej. podobnie potraktowany będzie proces tworzenia się nowego, republikańskiego państwa z grupy zbuntowanych kolonii oraz nieudana próba włączenia doń Kanady. Wreszcie zanalizowana zostanie nowa sytuacja międzynarodowa zarówno Ameryki jak Europy, wynikła z sukcesu USA oraz ich sprzymierzeńców w zmuszeniu Wielkiej Brytanii do uznania niepodległości nowego państwa.

Literatura:

- Ernest R. Dupuy, Gay Hammerman, Grace P. Hayes "The American Revolution. A Global War" New York, 1977.

- James E. Ferguson "The American Revolution. A General History 1763-1790" Homewood, Illinois, 1974.

- J.P. Greene, J.R. Poole (ed.) "The Blackwell Encyclopedia of the American Revolution" Cambridge, Mass., 1991.

- Mark E. Boatner III "Encyclopedia of the American Revolution." New York, 1976.

- John Mack Faragher "The Encyclopedia of Colonial and Revolutionary America" New York, 1990.

TEKSTY OMAWIANE (źródła) pochodzą z:

- "The Annals of America" Chicago 1976, t.2

- Henry S. Commager (ed.) "Documents of American History" 9th ed., Englewood Cliffs, New Jersey 1973, t.1-2.

- Catherine S. Crary (ed.) "The Price of Loyalty. Tory Writings from the Revolutionary Era," New York, 1973.

- Henry S. Commager and Richard B. Morris (ed.) "The Spirit of 'Seventy-Six. The Story of the American Revolution as Told by Participants ed. by Henry Steele Commager and Richard B. Morris, New York, 1958 (further- Spirit)

Tematy :

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

• Rozumie zagadnienie rewolucji politycznej w sensie przyjętym w świecie anglojęzycznym

• Zna historię kształtowania się radykalnej myśli politycznej w kolonialnej Ameryce

• Ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu amerykańskiej rewolucji i wojny o niepodległość dla historii świata od schyłku XVIII wieku do dziś.

2. UMIEJĘTNOŚCI

• Umie wyjaśnić charakter omawianych wydarzeń historycznych w oparciu o wykorzystany materiał źródłowy

• Formułuje własne sądy dotyczące specyficznego, jak na schyłek XVIII wieku, ustroju nowopowstałej republiki – Stanów Zjednoczonych

• Porównuje i uzasadnia tezy na temat przyczyn sukcesu amerykańskiej rewolucji

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

• Jest świadomy symbolicznej i politycznej roli Rewolucji Amerykańskiej dla obywatela współczesnych Stanów Zjednoczonych

• Ma świadomość znaczenia i roli historii w rozumieniu zjawisk współczesnego życia politycznego w USA

• Posiada umiejętność współpracy w grupie i udziału w dyskusji na poziomie akademickim

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach (40%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (30%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia (30%) oraz krótkie omówienie z nim pracy studenta/ki podczas trwania kursu przed uzyskaniem stopnia.

W razie realizacji zajęć tylko w trybie online:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (25%); quizy na niektórych zajęciach (20%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym (25%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)