The American Revolution (Rewolucja amerykańska)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SA013 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | The American Revolution (Rewolucja amerykańska) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza na temat historii epoki kolonialnej Stanów Zjednoczonych do Rewolucji Amerykańskiej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs dotyczy Rewolucji Amerykańskiej, nie tylko jako wydarzenia historycznego, lecz także przyczyn, które do niego doprowadziły oraz jej następstw (powstanie państwa nowego typu). Analizowane będą zarówno wewnętrzne jak i międzynarodowe czynniki, które umożliwiły Rewolucję. Amerykańskie, brytyjskie i inne źródła pisane z końca XVIII wieku dostarczą podstawowego materiału do dyskusji. |
Pełny opis: |
Kurs dotyczy zasadniczych elementów procesu Rewolucji Amerykańskiej oraz Wojny o Niepodległość Stanów Zjednoczonych w latach 1763-1783. Podstawą źródłową będą amerykańskie i brytyjskie dokumenty dyplomatyczne i państwowe, dokumenty Kongresu USA i parlamentu Wielkiej Brytanii, teksty układów i porozumień międzynarodowych, artykuły publikowane w prasie, publicystyka polityczna oraz wspomnienia uczestników i świadków Rewolucji. Omawiana będzie kształtowanie się amerykańskiej świadomości narodowej w trzynastu koloniach, jak również wewnętrzne i zewnętrzne czynniki powodujące jej przyswojenie sobie przez większość białej wolnej ludności tego obszaru. Wybuch konfliktu zbrojnego w 1775 roku i jego kolejne fazy analizowane będą na tle sytuacji wewnętrznej i międzynarodowej Imperium Brytyjskiego. Sama wojna rozpatrywana też będzie zarówno jako sprawa wewnętrzna tego Imperium, jak też i konflikt globalny - zaś od włączenia się do niej Francji także w istocie światowy. Badane będą czynniki, które umożliwiły ostateczny sukces strony amerykańskiej. podobnie potraktowany będzie proces tworzenia się nowego, republikańskiego państwa z grupy zbuntowanych kolonii oraz nieudana próba włączenia doń Kanady. Wreszcie zanalizowana zostanie nowa sytuacja międzynarodowa zarówno Ameryki jak Europy, wynikła z sukcesu USA oraz ich sprzymierzeńców w zmuszeniu Wielkiej Brytanii do uznania niepodległości nowego państwa. |
Literatura: |
- Ernest R. Dupuy, Gay Hammerman, Grace P. Hayes "The American Revolution. A Global War" New York, 1977. - James E. Ferguson "The American Revolution. A General History 1763-1790" Homewood, Illinois, 1974. - J.P. Greene, J.R. Poole (ed.) "The Blackwell Encyclopedia of the American Revolution" Cambridge, Mass., 1991. - Mark E. Boatner III "Encyclopedia of the American Revolution." New York, 1976. - John Mack Faragher "The Encyclopedia of Colonial and Revolutionary America" New York, 1990. TEKSTY OMAWIANE (źródła) pochodzą z: - "The Annals of America" Chicago 1976, t.2 - Henry S. Commager (ed.) "Documents of American History" 9th ed., Englewood Cliffs, New Jersey 1973, t.1-2. - Catherine S. Crary (ed.) "The Price of Loyalty. Tory Writings from the Revolutionary Era," New York, 1973. - Henry S. Commager and Richard B. Morris (ed.) "The Spirit of 'Seventy-Six. The Story of the American Revolution as Told by Participants ed. by Henry Steele Commager and Richard B. Morris, New York, 1958 (further- Spirit) Tematy : |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA • Rozumie zagadnienie rewolucji politycznej w sensie przyjętym w świecie anglojęzycznym • Zna historię kształtowania się radykalnej myśli politycznej w kolonialnej Ameryce • Ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu amerykańskiej rewolucji i wojny o niepodległość dla historii świata od schyłku XVIII wieku do dziś. 2. UMIEJĘTNOŚCI • Umie wyjaśnić charakter omawianych wydarzeń historycznych w oparciu o wykorzystany materiał źródłowy • Formułuje własne sądy dotyczące specyficznego, jak na schyłek XVIII wieku, ustroju nowopowstałej republiki – Stanów Zjednoczonych • Porównuje i uzasadnia tezy na temat przyczyn sukcesu amerykańskiej rewolucji 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • Jest świadomy symbolicznej i politycznej roli Rewolucji Amerykańskiej dla obywatela współczesnych Stanów Zjednoczonych • Ma świadomość znaczenia i roli historii w rozumieniu zjawisk współczesnego życia politycznego w USA • Posiada umiejętność współpracy w grupie i udziału w dyskusji na poziomie akademickim |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (40%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (30%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia (30%) oraz krótkie omówienie z nim pracy studenta/ki podczas trwania kursu przed uzyskaniem stopnia. W razie realizacji zajęć tylko w trybie online: Aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (25%); quizy na niektórych zajęciach (20%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym (25%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.