African Americans in US History (Afroamerykanie w historii Stanów Zjednoczonych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SA025 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | African Americans in US History (Afroamerykanie w historii Stanów Zjednoczonych) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Przegląd historii Afroamerykanów od czasów kolonialnych po dzień dzisiejszy, ze specjalną uwagą zwróconą na zagadnienia takie jak niewolnictwo, rasizm, czarna tożsamość, płeć, ruch praw obywatelskich oraz wkład Afroamerykanów w rozwój amerykańskiego społeczeństwa i kultury. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentom przeglądu doświadczeń afrykańskiej diaspory w toku historii USA. Zajęcia nie skupią się tylko na narracji tego doświadczenia, ale też na kulturowym, społecznym i politycznym wymiarze interakcji Afrykanów i Europejczyków w USA Zajęcia pomogą studentom zrozumieć perspektywę Afroamerykanów w tej interakcji poprzez lekturę oraz analizę autobiografii postaci takich jak Mary Prince, Olaudah Equiano, Frederick Douglass, Linda Brent, Solomon Northup, Booker T. Washington, Ida B. Wells, Mary Pauli, Anne Moody, Malcolm X i Barack Obama. Podjęte zostaną starania przedstawienia tych doświadczeń w porównawczym kontekście poprzez krótkie omówienie losów diaspory afrykańskiej i niewolnictwa w Ameryce Łacińskiej. Zajęcia zakończą się analizą demograficznego stanu Czarnej Ameryki. |
Literatura: |
Prace ogólne: Franklin, From Slavery to Freedom Painter, Creating Black Americans Maier, From Plantation to Ghetto Boyd, Autobiography of a People Jones, Labor of Love, Labor of Sorrow Holt, Major Problems in African American History, vols 1&2 Konkretne zadania mogą różnić się pomiędzy semestrami, szczegółowy syllabus do bieżących zajęć dostępny jest na platformie COME. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać: - podstawową wiedzę o historii Afroamerykanów - zrozumienie miejsca Afroamerykanów społeczeństwie USA - podstawową wiedzę o wkładzie Afroamerykanów w kulturę USA - świadomość tego jak płeć wpływa na doświadczenia Afroamerykanów. Umiejętności: W trakcie zajęć studenci rozwiną swoja umiejętność: - prowadzenia badań dotyczących życia Afroamerykanów - komunikowania wyników tych badań w języku angielskim - naukowego analizowania autobiografii. Kompetencje społeczne: Po zakończeniu zajęć studenci: - zrozumieją rolę niewolnictwa w doświadczeniu Afroamerykanów - docenią sukcesy ruchu praw obywatelskich - będą świadomi rasizmu wciąż mającego swoją ekspresję we współczesnym amerykańskim społeczeństwie |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania: obecność, aktywne uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć, czytanie lektur, krytyka książek, test końcowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.