Introduction to the American Civil War (Wojna Secesyjna - wprowadzenie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SA032 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Introduction to the American Civil War (Wojna Secesyjna - wprowadzenie) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy o genezie, przebiegu i skutkach konfliktu, który spowodował w latach 1860-1865 secesję 11 stanów Południa i wojnę domową |
Skrócony opis: |
Analiza najważniejszych aspektów - politycznych, militarnych, społecznych i kulturalnych - Amerykańskiej Wojny Secesyjnej, najbardziej dramatycznego wydarzenia w dziejach USA. W oparciu o dokumenty, pamiętniki i publicystykę z epoki tej wojny omawiany będzie konflikt dwóch państw amerykańskich, które starły się ze sobą w latach 1861-1865. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie wydarzeń wiodących do Amerykańskiej Wojny Secesyjnej oraz czynników natury intelektualnej i politycznej określających obie jej strony. Badany będzie sposób prowadzenia tej wojny oraz jej wpływ na kształtowanie postaw przyszłych pokoleń wobec tego konfliktu; sposób jego zakończenia i polityka zwycięzców. Analizowany będzie tez wpływ tej polityki nie tylko na późniejsze dzieje polityczne USA ale i na przemiany amerykańskich postaw wobec problemów rasy, płci oraz gospodarki. Wojna Secesyjna to najważniejsze, oprócz Wojny o Niepodległość, wy- darzenie w historii Stanów Zjednoczonych.Konflikty społeczne, polityczne oraz ideologiczne, które do niej doprowadziły dominowały w życiu politycznym państwa amerykańskiego przez co najmniej poprzedzające rok 1861 dwudziestolecie. Wydarzenia kolejnych pięciu lat postawiły pod znakiem zapytania model demokratycznego państwa przyjęty u schyłku XVIII wieku przez twórców Stanów Zjednoczonych. Możliwość jego dalszego istnienia była w trakcie tej wojny kwestionowana przez wielu obserwatorów tak zagranicznych jak i amerykańskich. Echa tej największej wojny stoczonej na terenie dzisiejszych Stanów Zjednoczonych obecne są po dziś dzień w polityce, literaturze i filmie amerykańskim. Celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom przyczyn, przebiegu i skutków tego bratobójczego konfliktu poprzez analizę sposobu myślenia i działania jego uczestników i świadków. Przedmiotem analizy i dyskusji będą następujące grupy zagadnień - sprawa niewolnictwa w konstytucji USA oraz prawodawstwie stanowym oraz rola tej "szczególnej instytucji" w polityce wewnętrznej i zagranicznej państwa przed 1861 rokiem; narastanie napięcia na linii Północ-Południe w kontekście kształtowania się abolicjonizmu z jednej zaś południowego patriotyzmu z drugiej strony; próby umiarkowanych przywódców obu regionów osiągnięcia kompromisu w kwestii niewolnictwa w imię ocalenia Unii - okoliczności secesji poszczególnych stanów południowych w latach 1860-1861 i formy tego kroku; proces tworzenia nowego państwa - Skonfederowanych Stanów Ameryki i jego ustrój w porównaniu z dotychczasową Unią - przebieg działań wojennych i sposoby ich prowadzenia przez obie strony z uwzględnieniem organizacji ich sił zbrojnych oraz strategii wojennej i politycznej; polityka wewnętrzna i zagraniczna USA i CSA oraz postawa mocarstw Europy wobec Wojny Secesyjnej i wpływ tej postawy na sytuację polityczną stron walczących oraz całej Półkuli Zachodniej - okoliczności i skutki zakończenia wojny, od zniesienia niewolnictwa po kwestię odpowiedzialności za przestępstwa wojenne i czyny kwalifikowane powszechnie dotąd jako zdrada stanu Podstawą dyskusji będą materiały źródłowe takie jak wspomnienia oraz dzienniki, teksty publikowane w prasie, dokumenty rządowe, kongresowe, dyplomatyczne i wojskowe. |
Literatura: |
Literatura: - "The Annals of America" vol. 9, Chicago 1976 (further - "Annals/9") - Mary Chesnut "Mary Chesnut's Civil War" ed. by Vann C. Woodward, New Haven-London 1981 (further - Chesnut) - "Documents of American History" vol.1, ed. by Henry S. Commager, 9th ed., Englewood Cliffs, N. Jersey 1973 (further - "Documents/1") - "Encyclopaedia of the American Civil War: a political, social and military history" vol.5, ed. by David S. Heidler and Jeanne Heidler, Santa Barbara, California 2000(further - "Enc./5") - Ulysses Simpson Grant "Personal Memoirs of..." vol. 2, New York 1952 (further - Grant/2) - Selby Foote "Civil War" vol.1-3, New York 1958 - Peter J. Parish "The American Civil War" New York 1975 - Emory M. Thomas "The Confederate Nation: 1861-1865" New York et al. 1979 Tematy: |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA • Ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu amerykańskiej Wojny Secesyjnej dla historii USA • Zna historię amerykańskich debat o prawach stanów oraz ich interpretacji przed faktyczną secesją Południa i Wojną Secesyjną • Rozumie zagadnienie niewolnictwa w kontekście amerykańskich sporów politycznych połowy XIX wieku Po ukończeniu tego kursu student: 2. UMIEJĘTNOŚCI • Umie wyjaśnić charakter omawianych wydarzeń historycznych na podstawie wykorzystanego materiału źródłowego • Formułuje własne sądy o najbardziej kontrowersyjnym i dramatycznym konflikcie wewnętrznym w dziejach USA - Wojnie Secesyjnej, jej przyczynach i skutkach • Porównuje i uzasadnia tezy dotyczące charakteru Wojny Secesyjnej Po ukończeniu tego kursu student: 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • Jest świadomy roli Wojny Secesyjnej i sporów o nią dla obywatela współczesnych Stanów Zjednoczonych • Ma świadomość znaczenia Wojny Secesyjnej dla rozumienia zjawisk współczesnego życia politycznego w USA • Posiada umiejętność współpracy w grupie i udziału w dyskusji na poziomie akademickim |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach i obecność na nich (60%); nie mniej niż jedna prezentacja lub praca pisemna na temat z zakresu kursu, uzgodniony z prowadzącym (20%); krótka praca pisemna - 5 stron - na temat uzgodniony z prowadzącym (20 %) oraz krótkie omówienie z nim pracy studenta/studentki podczas kursu przed uzyskaniem stopnia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.