The American Political Tradition (Amerykańska tradycja polityczna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SB001 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | The American Political Tradition (Amerykańska tradycja polityczna) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs przedstawia najważniejsze elementy konstytuujące amerykańską kulturę polityczną i obywatelską – zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Kurs opisuje ewolucję amerykańskiej tradycji politycznej od czasów kolonialnych oraz przedstawia jej najważniejsze źródła filozoficzno-intelektualne. Nasza uwaga skupiać się będzie na ukazaniu wzajemnych relacji pomiędzy tradycją polityczną, a praktyką amerykańskiego życia politycznego oraz instytucji politycznych Stanów Zjednoczonych. |
Pełny opis: |
Kurs przedstawia najważniejsze elementy konstytuujące amerykańską kulturę polityczną i obywatelską – zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Kurs opisuje ewolucję amerykańskiej tradycji politycznej od czasów kolonialnych oraz przedstawia jej najważniejsze źródła filozoficzno-intelektualne. Nasza uwaga skupiać się będzie na ukazaniu wzajemnych relacji pomiędzy tradycją polityczną, a praktyką amerykańskiego życia politycznego oraz instytucji politycznych Stanów Zjednoczonych. W trakcie zajęć poruszymy m. in. następujące zagadnienia: • Purytanizm i rola religii w kształtowaniu amerykańskiej tradycji oraz kultury politycznej; • Amerykańskie mity założycielskie (Nowe Jeruzalem vs Nowa Troja); • Siedemnasto- i osiemnastowieczna angielska myśl polityczna oraz jej wpływ na amerykańską tradycję polityczną i prawną; • Filozoficzne i prawne argumenty używane przez kolonistów w trakcie Rewolucji Amerykańskiej; • Debata ratyfikacyjna (Federaliści vs Antyfederaliści); • Podstawowe element amerykańskiego system politycznego oraz ich teoretyczne uzasadnienie; • Najważniejsze amerykańskie symbole polityczne i narodowe; • Miejsce kontraktualizmu w amerykańskiej tradycji politycznej i prawnej; • Federalizm a prawa stanowe; • Ewolucja znaczenia idei takich, jak wolność i równość na przestrzeni historii Stanów Zjednoczonych; • Amerykańskie kredo i religia obywatelska; • Amerykańska tożsamość narodowa; • “Wyjątkowość” amerykańska; • Wielość kluczy interpretacyjnych umożliwiających zrozumienie amerykańskiej tradycji politycznej. Kurs stanowi połączenie seminarium i zajęć warsztatowych. Poza wprowadzeniem ze strony wykładowcy, znaczna część zajęć poświęcona będzie krytycznej analizie tekstów źródłowych. W trakcie zajęć studenci będą mieli okazję zetknąć się z najważniejszymi dokumentami „założycielskimi”, takimi jak; Mayflower Compact, Deklaracja Niepodległości, Artykuły Konfederacji, Konstytucja Stanów Zjednoczonych, Eseje Federalistów a także z pismami oraz przemówieniami wybranych amerykańskich polityków, aktywistów i przywódców ruchów społecznych. |
Literatura: |
Przypisana do każdych zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA - posiada rozległą wiedzę dotyczącą amerykańskiej tradycji politycznej, jej kluczowych elementów i symboli - zna treść amerykańskich "dokumentów założycielskich" - potrafi wymienić najważniejsze postacie oraz wydarzenia, które ukształtowały amerykańskie instytucje oraz praktyki polityczne; 2. UMIEJĘTNOŚCI - prawidłowo identyfikuje i omawia najważniejsze filozoficzne, intelektualne i historyczne źródła amerykańskiej tradycji politycznej - rozumie i potrafi wyjaśnić proces ewolucji najważniejszych amerykańskich instytucji politycznych - rozumie wzajemne relacje pomiędzy instytucjami władzy w Stanach Zjednoczonych - analizuje bieżące wydarzenia polityczne (np. przemówienia amerykańskich prezydentów – w tym ich retorykę) w kontekście tradycji politycznej 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - rozumie specyfikę amerykańskiej kultury politycznej; - potrafi komentować bieżące trendy zachodzące w społeczeństwie i polityce amerykańskiej – w ich kontekście historycznym i kulturowym - jest świadom wpływu, jaki wywierają idee polityczne na kształt instytucji politycznych, społeczeństwo, politykę i gospodarkę; - potrafi odnosić zdobytą w czasie kursu wiedzę do bieżących debat politycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania i zasady oceniania: 1. Obecność na zajęciach i udział w dyskusjach – do 9 punktów 2. Praca grupowa na zajęciach – do 15 punktów 3. Krótkie odpowiedzi pisemne w trakcie semestru – do 18 punktów Ocena końcowa: 21 pts = 2 (nzal) 22-25 pts = 3 26-30 pts = 3+ 31-34 pts = 4 35-38 pts = 4+ 39-42 pts = 5 Ad. 1) Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w trakcie semestru. Każda kolejna nieobecność wymaga zaliczenia (ustna odpowiedź na dyżurze lub 3-stronicowe pisemne streszczenie omawianych na zajęciach tekstów). Każda nieobecność powyżej 2 niezaliczona w ww. sposób, oznacza odjęcie 1 pkt od oceny końcowej. Nieobecność na więcej niż 7 zajęciach oznacza niezaliczenie kursu (ocena niedostateczna w obydwu terminach). Kurs ma postać seminarium / warsztatów. Aktywny udział w dyskusjach jest nie tylko mile widziany, ale wręcz oczekiwany. Za aktywny udział w zajęciach student może otrzymać do 9 punktów w trakcie semestru. Ad. 2) W czasie poszczególnych zajęć studenci często będą dzieleni na małe (2-4-osobowe) podgrupy pracujące wspólnie nad zadaniem przekazanym przez wykładowcę. Zazwyczaj grupy będą miały za zadanie dostarczyć odpowiedzi na pytania dot. tekstów źródłowych lub zaprezentować w skrócie jakieś zagadnienie. Studenci będą oceniani za pracę grupową wspólnie (taka sama ilość punktów dla wszystkich członków grupy). Za każde wykonane zadanie każdy członek grupy może otrzymać do 3 punktów. Ad. 3) Na stronie internetowej kursu (e-Kampus) regularnie zamieszczane będą pisemne zadania. Studenci powinni udzielić krótkich (350–500 słów) odpowiedzi na 6 takich zadań w trakcie semestru. Za każdą odpowiedź student może otrzymać do 3 punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.