American Political Thought (Amerykańska myśl polityczna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SB052 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | American Political Thought (Amerykańska myśl polityczna) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem tych zajęć jest zapoznanie się z najważniejszymi pojęciami, prądami i tradycjami amerykańskiej myśli politycznej. W ramach zajęć studenci zapoznają się również z najważniejszymi debatami w ramach amerykańskiej myśli politycznej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem tych zajęć jest zapoznanie się z najważniejszymi pojęciami, prądami i tradycjami amerykańskiej myśli politycznej. W ramach zajęć studenci zapoznają się również z najważniejszymi debatami w ramach amerykańskiej myśli politycznej. Punktem wyjścia tych zajęć jest przekonanie, że myśl polityczna jest refleksją nad polityką i jako taka również jest działaniem politycznym. Zgodnie z tym podejściem studenci będą omawiać literaturę źródłową – artykuły, pamflety, korespondencje oraz dokumenty – najważniejszych polityków, działaczy i teoretyków. Początkowe spotkania będą poświęcone kwestiom historycznym (myśl kolonialna, myśli czasów rewolucji, debaty dotyczące charakteru Unii oraz abolicjonizmu), kolejne będą miały charakter problemowy (wolność, równość, demokracja, nieposłuszeństwo obywatelskie, feminizm, polityka tożsamości). |
Pełny opis: |
Celem tych zajęć jest zapoznanie się z najważniejszymi pojęciami, prądami i tradycjami amerykańskiej myśli politycznej. W ramach zajęć studenci zapoznają się również z najważniejszymi debatami w ramach amerykańskiej myśli politycznej. Punktem wyjścia tych zajęć jest przekonanie, że myśl polityczna jest refleksją nad polityką i jako taka również jest działaniem politycznym. Zgodnie z tym podejściem studenci będą omawiać literaturę źródłową – artykuły, pamflety, korespondencje oraz dokumenty – najważniejszych polityków, działaczy i teoretyków. Początkowe spotkania będą poświęcone kwestiom historycznym (myśl kolonialna, myśli czasów rewolucji, debaty dotyczące charakteru Unii oraz abolicjonizmu), kolejne będą miały charakter problemowy (uzasadnienie dążenia do niepodległości, debaty dotyczące amerykańskiej Konstytucji oraz natury amerykańskiego federalizmu, feminizm, polityka tożsamości). Studenci poznają pojęcia fundamentalne dla amerykańskiej myśli politycznej (demokracja, republika, federalizm, nieposłuszeństwo obywatelskie, etc.). Wybór lektur będzie odzwierciedlał różnorodność i bogactwo amerykańskich idei politycznych. Studenci będą zachęcani do krytycznej refleksji nad współczesnym znaczeniem zawartych idei omawianych na zajęciach. |
Literatura: |
Materiały do zajęć obejmują teksty dostępne on-line oraz skany tekstów zamieszczone na platformie e-Kampus. Thomas Paine, Common Sense, wybrane fragmenty Thomas Jefferson, Declaration of Independence The Federalist Papers, wybrane fragmenty The Anti-Federalist Papers, wybrane fragmenty John C. Calhoun, Fort Hill Address, wybrane fragmenty Daniel Webster, The Constitution Not a Compact Between Sovereign States, wybrane fragmenty Abraham Lincoln, First Inaugural Address, wybrane fragmenty John L. O'Sullivan, The Great Nation of Futurity, wybrane fragmenty Albert Beveridge, In Support of an American Empire Herbert Hoover, “Principles and Ideals of the United States Government” Adres Franklin D. Roosevelt, "Campaign Address on Progressive Government at the Commonwealth Club in San Francisco, California" Henry David Thoreau, Resistance to Civil Government, wybrane fragmenty Hannah Arendt, Civil Disobedience, wybrane fragmenty Dr. Martin Luther King, Jr, The Power of Nonviolence, wybrane fragmenty bell hooks, Feminist Theory from Margin to Center, wybrane fragmenty Hany Charger, lone V. Quigley, and Ulrike Wiethaus, Foundations of Lakota Sovereignty, wybrane fragmenty Sheldon Wolin, The People’s Two Bodies, wybrane fragmenty Wendy Brown, Neoliberalism, Neoconservatism, De-Democratization, wybrane fragmenty |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA: - zna w stopniu podstawowym historyczną trajektorię amerykańskiej myśli politycznej - zna w stopniu podstawowym najważniejsze prądy i postaci amerykańskiej myśli politycznej - posiada podstawową wiedzę dotyczącą pojęć politycznych UMIEJĘTNOŚCI: - posiada umiejętność dyskutowania i rozumienia tekstów dotyczących amerykańskiej myśli politycznej; - posiada umiejętność streszczania na piśmie argumentów przedstawionych w tekstach - posiada umiejętność przygotowywania wybranych typów prac pisemnych dot. wybranych zagadnień w ramach amerykańskiej myśli politycznej i formułowania tez w oparciu o różnorodne źródła KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - potrafi współdziałać i współpracować w grupie, dyskutując na temat wybranych zagadnień dotyczących amerykańskiej myśli politycznej - jest otwarty na różne zjawiska i idee, ceni różnorodność i wielość opinii i kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza tekstu – grupowa, w podgrupach i indywidualna Aktywność na zajęciach Streszczenia lektur Kolokwium i egzamin końcowy, podczas którego studenci będą musieli wykazać się zrozumieniem tekstów i umiejętnością porównywania argumentów (studenci będą mogli korzystać ze swoich notatek i streszczeń) Skala ocen (0-100) Poniżej 60 punktów: 2 60-67: 3 68-74: 3+ 75-82: 4 83-89: 4+ 90 i więcej: 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Smoleński | |
Prowadzący grup: | Jan Smoleński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.