American Horror Fiction
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC0013 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Horror Fiction |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Głównym założeniem kursu jest przystępna prezentacja literatury grozy jako jednego z głównych nurtów w tematycznym rozwoju prozy w historii literatury amerykańskiej. W trakcie zajęć omawiane będą z czynnym udziałem studentów pary opowiadań, w których poszukiwać będziemy źródeł grozy i sposobów budowania napięcia od Edgara Allana Poe do Shirley Jackson, pisarki publikującej do połowy lat sześćdziesiątych XX wieku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem kursu jest amerykańska literatura grozy od początków, tj. powieści Charlesa Brockdena Browna (1799) do lat sześćdziesiątych XX wieku. Lista tekstów obejmuje opowiadania mistrzów i mistrzyń amerykańskiego horroru, w tym Edgara Allana Poe, Nathaniela Hawthorne'a, Mary E. Wilkns Freeman, Richarda W. Chambersa, Howarda Philipsa Lovecrafta i Shirley Jackson. Wśród autorów i autorek znajdują się również postacie rzadko kojarzone z horrorem lub mało znane, np. Harriet Beecher Stowe czy Annie Trumbull Slosson. Całość układa się w zarys ewolucji literatury grozy w USA, w której wyraźnie dominuje motyw szaleństwa, rzadko natomiast pojawiają się wątki nadprzyrodzone - duchy, upiory, istoty nieludzkie. |
Pełny opis: |
1. Początki anglojęzycznej literatury grozy 2. Charles Brockden Brown, Edgar Huntly, rozdziały I, XVI, XVII 3. Richard Henry Dana, Sr., “Paul and Abel” from Paul Felton (fragment) 4. Washington Irving, “The Haunted House,” “The Adventure of the German Student” 5. Edgar Allan Poe, “Ligeia,” “Berenice” 6. Edgar Allan Poe, “The Cask of Amontillado,” “The Facts in the Case of M. Valdemar” 7. Nathaniel Hawthorne, “The Minister’s Black Veil,” “The Prophetic Pictures” 8. Harriet Beecher Stowe, “The Ghost in the Mill,” “The Sullivan Looking-Glass” 9. Mary E. Wilkins Freeman, “Luella Miller,” “The Southwest Chamber” 10. Annie Trumbull Slosson, “Botany Bay,” “A Speakin’ Ghost” 11. Robert W. Chambers, “The Yellow Sign,” “The Mask” 12. Howard Philips Lovecraft, “Pickman’s Model,” “The Rats in the Walls” 13. Howard Philips Lovecraft, “The Haunter in the Dark,” “The Picture in the House” 14. Shirley Jackson, “The Lottery,” “The Man in the Woods” 15. Papers discussed. |
Literatura: |
Literatura przedmiotu (fakultatywna): 1. Donald A. Ringe, American Gothic. Imagination & Reason in Nineteenth-Century American Fiction. Lexington: The University Press of Kentucky, 1982) 2. Robert K. Martin & Eric Savoy, eds. American Gothic. New Interventions in a National Narrative. Iowa City: University of Iowa Press, 1998 |
Efekty uczenia się: |
Student/ka uzyskuje wiedzę na temat jednego z najważniejszych nurtów w prozie amerykańskiej, poznając klasyków tego nutu i zdobywając orientację w odniesieniu do historycznej ewolucji literatury grozy w USA. Student/ka zdobywa umiejętność krytycznej lektury tekstu literackiego, rozróżniania historycznych wariantów literatury grozy i odkrywania powiązań między literaturą a życiem społecznym kraju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusji na zajęciach: 50% Prace pisemne: 50% (dwie prace pisemne na tematy do wyboru, w trakcie semestru: w połowie i na koniec - 5-7 stron każda |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.