Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Graphic Memoir (Amerykański komiks autobiograficzny)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC082
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Graphic Memoir (Amerykański komiks autobiograficzny)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W ramach kursu będziemy analizować wybrane autobiograficzne powieści graficzne oraz zastanowimy się, co sprawia, że komiks tak dobrze sprawdza się jako medium do przekazywania bardzo osobistych i intymnych historii. Osoby uczestniczące w zajęciach nauczą się, jak czytać komiksy i w jaki sposób analizować powieści graficzne. Skupiając się zarówno na formie, jak i na treści wybranych komiksów, zastanowimy się jak płeć, klasa i rasa funkcjonują w wybranych narracjach i szerszym kontekście kultury amerykańskiej.

Pełny opis:

Alison Bechdel, autorka komiksu Fun Home, stwierdziła w jednym z wywiadów, że „rysowanie komiksów jest autobiograficzne w swojej naturze.” W ramach kursu zanalizujemy wybrane autobiograficzne powieści graficzne oraz zastanowimy się, co sprawia, że komiks tak dobrze sprawdza się jako medium do przekazywania bardzo osobistych i intymnych historii. Osoby uczestniczące w zajęciach nauczą się jak czytać komiksy i w jaki sposób analizować powieści graficzne. Skupiając się zarówno na formie, jak i na treści wybranych komiksów, zastanowimy się jak płeć, klasa i rasa funkcjonują w wybranych narracjach, jak i w szerszym kontekście kultury amerykańskiej.

Zanalizujemy zarówno znane powieści graficzne takie jak Maus Arta Spiegielmana, Fun Home Alison Bechdel, czy Blankets Craiga Thompsona, jak i mniej znane autobiograficzne komiksy: Can’t We Talk About Something More Pleasant? Roz Chast i The Infinite Wait and Other Stories Julii Wertz. Trzy główne tematy kursu – powieści graficzne o dorastaniu, o Holokauście, oraz o chorobie – odzwierciedlają popularne tropy obecne w rozwoju komiksu autobiograficznego w USA.

Tematy:

1. Czym jest graphic memoir? Wprowadzenie.

2. Rola prawdy w graphic memoirs. The Impostor’s Daughter

3. Powieści graficzne o Holokauście: Maus

4. Dorastanie (część pierwsza): Blankets

5. Dorastanie (część druga): Fun Home

6. Dorastanie (część trzecia): Gender Queer

7. Komiksy o chorowaniu (część pierwsza): Stitches

8. Komiksy o chorowaniu (część druga): Hyperbole and a Half

9. (Auto)biografia o umieraniu: Can’t We Talk About Something More Pleasant?

10. Historie rodzinne: The Best We Could Do

11. Jak zrozumieć siebie? Passing for Human

12. Rysując o rysowaniu: The Loneliness of the Long-Distance Cartoonist 

13. Rysując codzienne życie (część pierwsza): The Impossible People

14. Rysując codzienne życie (część druga): wybrane komiksy internetowe

15. Test końcowy

Literatura:

Wybrane komiksy (lista może ulec zmianie):

The Best We Could Do: An Illustrated Memoir by Thi Bui (2017)

Maus by Art Spiegelman (1980)

Blankets by Craig Thompson (2003)

Fun Home: A Family Tragicomic by Alison Bechdel (2006)

Drinking at the Movies by Julia Wertz (2010)

Stitches: A Memoir by David Small (2009)

Hyperbole and a Half by Allie Brosh (2013)

Can’t We Talk About Something More Pleasant? A Memoir By Roz Chast (2014)

The Impostor’s Daughter: A True Memoir by Laurie Sandell (2009)

Passing for Human by Liana Finck (2018)

Gender Queer: A Memoir by Maia Kobabe (2019)

The Impossible People by Julia Wertz (2023)

The Loneliness of the Long-Distance Cartoonist by Adrian Tomine (2020)

Wybrana literatura przedmiotu (lista może ulec zmianie):

Graphic Subjects: Critical Essays on Autobiography and Graphic Novels ed. by Michael A. Chaney (2011)

Graphic Women. Life Narrative and Contemporary Comics by Hillary L. Chute (2010)

Why Comics?: From Underground to Everywhere by Hillary L. Chute (2017)

Autobiographical Comics: Life Writing in Pictures by Elisabeth El Refaie (2012)

Autobiographical Comics by Andrew J. Kunka (2017)

Understanding Comics: The Invisible Art by Scott McCloud (1993)

Reading Comics: How Graphic Novels Work and What They Mean by Douglas Wolk (2008)

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student/studentka:

1. Wiedza:

-­ ma wiedzę na temat budowania narracji w komiksie

- posiada wiedzę na temat gatunku jakim jest memoir

- używa terminologii związanej z komiksem

2. Umiejętności:

­- potrafi formułować argumenty w dyskusji dotyczącej medium komiksu i gatunku jakim jest memoir

­- potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do analizy autobiograficznych powieści graficznych

- jest w stanie dyskutować na tematy poruszane w analizowanych tekstach kultury, ze szczególnym uwzględnieniem narracji o dorastaniu, Holokauście i chorobie

3. Kompetencje:

­- jest świadomy/a znaczenia graphic memoirs w kulturze amerykańskiej

­- potrafi pracować w grupie

- potrafi napisać krótką pracę pisemną dotyczącą tematyki kursu

Metody i kryteria oceniania:

20%: Test (midterm)

30%: Aktywność na zajęciach

30%: Esej

20%: Test końcowy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Kamińska
Prowadzący grup: Aleksandra Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)