American Graphic Memoir (Amerykański komiks autobiograficzny)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC082 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Graphic Memoir (Amerykański komiks autobiograficzny) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach kursu będziemy analizować wybrane autobiograficzne powieści graficzne oraz zastanowimy się, co sprawia, że komiks tak dobrze sprawdza się jako medium do przekazywania bardzo osobistych i intymnych historii. Osoby uczestniczące w zajęciach nauczą się, jak czytać komiksy i w jaki sposób analizować powieści graficzne. Skupiając się zarówno na formie, jak i na treści wybranych komiksów, zastanowimy się jak płeć, klasa i rasa funkcjonują w wybranych narracjach i szerszym kontekście kultury amerykańskiej. |
Pełny opis: |
Alison Bechdel, autorka komiksu Fun Home, stwierdziła w jednym z wywiadów, że „rysowanie komiksów jest autobiograficzne w swojej naturze.” W ramach kursu zanalizujemy wybrane autobiograficzne powieści graficzne oraz zastanowimy się, co sprawia, że komiks tak dobrze sprawdza się jako medium do przekazywania bardzo osobistych i intymnych historii. Osoby uczestniczące w zajęciach nauczą się jak czytać komiksy i w jaki sposób analizować powieści graficzne. Skupiając się zarówno na formie, jak i na treści wybranych komiksów, zastanowimy się jak płeć, klasa i rasa funkcjonują w wybranych narracjach, jak i w szerszym kontekście kultury amerykańskiej. Zanalizujemy zarówno znane powieści graficzne takie jak Maus Arta Spiegielmana, Fun Home Alison Bechdel, czy Blankets Craiga Thompsona, jak i mniej znane autobiograficzne komiksy: Can’t We Talk About Something More Pleasant? Roz Chast i The Infinite Wait and Other Stories Julii Wertz. Trzy główne tematy kursu – powieści graficzne o dorastaniu, o Holokauście, oraz o chorobie – odzwierciedlają popularne tropy obecne w rozwoju komiksu autobiograficznego w USA. Tematy: 1. Czym jest graphic memoir? Wprowadzenie. 2. Rola prawdy w graphic memoirs. The Impostor’s Daughter 3. Powieści graficzne o Holokauście: Maus 4. Dorastanie (część pierwsza): Blankets 5. Dorastanie (część druga): Fun Home 6. Dorastanie (część trzecia): Gender Queer 7. Komiksy o chorowaniu (część pierwsza): Stitches 8. Komiksy o chorowaniu (część druga): Hyperbole and a Half 9. (Auto)biografia o umieraniu: Can’t We Talk About Something More Pleasant? 10. Historie rodzinne: The Best We Could Do 11. Jak zrozumieć siebie? Passing for Human 12. Rysując o rysowaniu: The Loneliness of the Long-Distance Cartoonist 13. Rysując codzienne życie (część pierwsza): The Impossible People 14. Rysując codzienne życie (część druga): wybrane komiksy internetowe 15. Test końcowy |
Literatura: |
Wybrane komiksy (lista może ulec zmianie): The Best We Could Do: An Illustrated Memoir by Thi Bui (2017) Maus by Art Spiegelman (1980) Blankets by Craig Thompson (2003) Fun Home: A Family Tragicomic by Alison Bechdel (2006) Drinking at the Movies by Julia Wertz (2010) Stitches: A Memoir by David Small (2009) Hyperbole and a Half by Allie Brosh (2013) Can’t We Talk About Something More Pleasant? A Memoir By Roz Chast (2014) The Impostor’s Daughter: A True Memoir by Laurie Sandell (2009) Passing for Human by Liana Finck (2018) Gender Queer: A Memoir by Maia Kobabe (2019) The Impossible People by Julia Wertz (2023) The Loneliness of the Long-Distance Cartoonist by Adrian Tomine (2020) Wybrana literatura przedmiotu (lista może ulec zmianie): Graphic Subjects: Critical Essays on Autobiography and Graphic Novels ed. by Michael A. Chaney (2011) Graphic Women. Life Narrative and Contemporary Comics by Hillary L. Chute (2010) Why Comics?: From Underground to Everywhere by Hillary L. Chute (2017) Autobiographical Comics: Life Writing in Pictures by Elisabeth El Refaie (2012) Autobiographical Comics by Andrew J. Kunka (2017) Understanding Comics: The Invisible Art by Scott McCloud (1993) Reading Comics: How Graphic Novels Work and What They Mean by Douglas Wolk (2008) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student/studentka: 1. Wiedza: - ma wiedzę na temat budowania narracji w komiksie - posiada wiedzę na temat gatunku jakim jest memoir - używa terminologii związanej z komiksem 2. Umiejętności: - potrafi formułować argumenty w dyskusji dotyczącej medium komiksu i gatunku jakim jest memoir - potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do analizy autobiograficznych powieści graficznych - jest w stanie dyskutować na tematy poruszane w analizowanych tekstach kultury, ze szczególnym uwzględnieniem narracji o dorastaniu, Holokauście i chorobie 3. Kompetencje: - jest świadomy/a znaczenia graphic memoirs w kulturze amerykańskiej - potrafi pracować w grupie - potrafi napisać krótką pracę pisemną dotyczącą tematyki kursu |
Metody i kryteria oceniania: |
20%: Test (midterm) 30%: Aktywność na zajęciach 30%: Esej 20%: Test końcowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kamińska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.