North American Fiction Today: An Overview
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC085 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | North American Fiction Today: An Overview |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kurs stanowi wstęp do rozważań nad literaturą północnoamerykańską końca XX i początku XXI wieku. Studenci czytają fragmenty powieści, eseje i opowiadania odmiennie usytuowanych rasowo i etnicznie pisarzy i pisarek ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, ucząc się dostrzegać związki między literaturą a kontekstem społeczno-politycznym i kulturowym. Podczas zajęć studenci w sposób systematyczny rozwijają zarówno zdolności interpretacyjne, jak i umiejętność krytycznego myślenia niezbędne do dalszych badań nad literaturą na przyszłych kursach i seminariach. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do literatury północnoamerykańskiej końca XX i początku XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów, w jakie współcześni twórcy odpowiadają na najbardziej naglące problemy społeczno-polityczne oraz zjawiska kulturowe. Zapoznając się z różnorodnymi strategiami narracyjnymi i stylistykami, studenci będą jednocześnie rozwijać umiejętność krytycznej analizy tekstów literackich jako nierozerwalnie związanych z kulturą, co pomoże im z kolei lepiej zrozumieć współczesne społeczeństwo amerykańskie. |
Pełny opis: |
Kurs ma charakter wstępny i przeglądowy, a jego nadrzędnym celem jest praktyka uważnego, analitycznego i krytycznego czytania najnowszych tekstów kluczowych dla zrozumienia najważniejszych trendów we współczesnej literaturze północnoamerykańskiej. Każde zajęcia będę poświęcone jednemu z tematów przewodnich, jak na przykład: - tożsamość indywidualna i zbiorowa; - miłość i utrata; - historia; - pamięć; - rasa i etniczność; - stereotypy i mity; - władza, - postęp. Poza krótkimi formami literackim jak opowiadanie czy esej, będziemy czytać wybrane fragmenty powieści, a także oglądać fragmenty filmów, seriali i wywiadów z autorami i autorkami. Wśród pisarzy i pisarek, na których tekstach będziemy pracować znajdują się między innymi Margaret Atwood, Toni Morrison, Philip Roth, Chimamanda Ngozi Adichie, Jesmyn Ward, David Foster Wallace, Junot Díaz, czy Louise Erdrich. |
Literatura: |
Selected works: Adichie, Chimamanda Ngozi. Americanah. New York: Anchor Books, 2013. (excerpts from the novel, selected interviews with the author, TED talk) Atwood, Margaret. The Handmaid’s Tale. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 2017. (excerpts from the novel and selected episodes/scenes from the HBO series) Atwood, Margaret. The Testaments. New York: Penguin, 2019. Díaz, Junot. This Is How You Lose Her. New York: Riverhead Books, 2013. Erdrich, Louise. The Big Cat. The New Yorker, March 24, 2014. https://www.newyorker.com/magazine/2014/03/31/the-big-cat Erdrich, Louise. LaRose. New York: Harper Perennial, 2017. Morrison, Toni. "Sweetness." The New Yorker. February 9, 2015. ttps://www.newyorker.com/magazine/2015/02/09/sweetness-2 Roth, Philip. The Dying Animal. Boston: Houghton Mifflin, 2001. (excerpts from the novel, 2008 movie Elegy directed by Isabel Coixet) Wallace, David Foster. "Good People." The New Yorker, January 28, 2007. https://www.newyorker.com/magazine/2007/02/05/good-people Wallace, David Foster. "On Life and Work" (Kenyon College Commencement address, 2005) Ward, Jesmyn. Salvage the Bones. New York: Bloomsbury, 2013. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/ka: -zna wybrane teksty jednych z ważniejszych współczesnych pisarzy i pisarek północnoamerykańskich, jak również poruszane w nich kwestie; -rozumie i potrafi wyjaśnić związki między tekstami literackimi a kontekstem społeczno-kulturowo-politycznym w jakim powstają; -sprawniej i dogłębniej interpretuje teksty literackie, dostrzega wiele możliwych ścieżek interpretacyjnych; -potrafi krytycznie odnieść się do omawianych tesktów, formułować i uzasadniać opinie dotyczące poruszanych kwestii na styku literatury, kultury i polityki; -potrafi poprzeć swoje tezy odpowiednimi cytatami; -potrafi uznać odmiennie opinie i dyskutować w atmosferze wzajemnego szacunku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła na podstawie regularnego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach, które stanowi nie mniej istotne kryterium oceny niż krótkie prace pisemne (response papers), test śródsemestralny, czy esej końcowy. Jako aktywne uczestnictwo w zajęciach rozumie się zarówno staranne przygotowanie do każdych zajęć, jak i konsekwentny udział w dyskusjach. Na ocenę końcową składają się: -aktywny udział w zajęciach 30% -esej (3-4 strony) 30% -response papers 20% -test śródsemestralny 20% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.