Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

North American Fiction Today: An Overview

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC085
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: North American Fiction Today: An Overview
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Kurs stanowi wstęp do rozważań nad literaturą północnoamerykańską końca XX i początku XXI wieku. Studenci czytają fragmenty powieści, eseje i opowiadania odmiennie usytuowanych rasowo i etnicznie pisarzy i pisarek ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, ucząc się dostrzegać związki między literaturą a kontekstem społeczno-politycznym i kulturowym. Podczas zajęć studenci w sposób systematyczny rozwijają zarówno zdolności interpretacyjne, jak i umiejętność krytycznego myślenia niezbędne do dalszych badań nad literaturą na przyszłych kursach i seminariach.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs stanowi wprowadzenie do literatury północnoamerykańskiej końca XX i początku XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów, w jakie współcześni twórcy odpowiadają na najbardziej naglące problemy społeczno-polityczne oraz zjawiska kulturowe. Zapoznając się z różnorodnymi strategiami narracyjnymi i stylistykami, studenci będą jednocześnie rozwijać umiejętność krytycznej analizy tekstów literackich jako nierozerwalnie związanych z kulturą, co pomoże im z kolei lepiej zrozumieć współczesne społeczeństwo amerykańskie.

Pełny opis:

Kurs ma charakter wstępny i przeglądowy, a jego nadrzędnym celem jest praktyka uważnego, analitycznego i krytycznego czytania najnowszych tekstów kluczowych dla zrozumienia najważniejszych trendów we współczesnej literaturze północnoamerykańskiej. Każde zajęcia będę poświęcone jednemu z tematów przewodnich, jak na przykład:

- tożsamość indywidualna i zbiorowa;

- miłość i utrata;

- historia;

- pamięć;

- rasa i etniczność;

- stereotypy i mity;

- władza,

- postęp.

Poza krótkimi formami literackim jak opowiadanie czy esej, będziemy czytać wybrane fragmenty powieści, a także oglądać fragmenty filmów, seriali i wywiadów z autorami i autorkami.

Wśród pisarzy i pisarek, na których tekstach będziemy pracować znajdują się między innymi Margaret Atwood, Toni Morrison, Philip Roth, Chimamanda Ngozi Adichie, Jesmyn Ward, David Foster Wallace, Junot Díaz, czy Louise Erdrich.

Literatura:

Selected works:

Adichie, Chimamanda Ngozi. Americanah. New York: Anchor Books, 2013. (excerpts from the novel, selected interviews with the author, TED talk)

Atwood, Margaret. The Handmaid’s Tale. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 2017. (excerpts from the novel and selected episodes/scenes from the HBO series)

Atwood, Margaret. The Testaments. New York: Penguin, 2019.

Díaz, Junot. This Is How You Lose Her. New York: Riverhead Books, 2013.

Erdrich, Louise. The Big Cat. The New Yorker, March 24, 2014.

https://www.newyorker.com/magazine/2014/03/31/the-big-cat

Erdrich, Louise. LaRose. New York: Harper Perennial, 2017.

Morrison, Toni. "Sweetness." The New Yorker. February 9, 2015. ttps://www.newyorker.com/magazine/2015/02/09/sweetness-2

Roth, Philip. The Dying Animal. Boston: Houghton Mifflin, 2001. (excerpts from the novel, 2008 movie Elegy directed by Isabel Coixet)

Wallace, David Foster. "Good People." The New Yorker, January 28, 2007. https://www.newyorker.com/magazine/2007/02/05/good-people

Wallace, David Foster. "On Life and Work" (Kenyon College Commencement address, 2005)

Ward, Jesmyn. Salvage the Bones. New York: Bloomsbury, 2013.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student/ka:

-zna wybrane teksty jednych z ważniejszych współczesnych pisarzy i pisarek północnoamerykańskich, jak również poruszane w nich kwestie;

-rozumie i potrafi wyjaśnić związki między tekstami literackimi a kontekstem społeczno-kulturowo-politycznym w jakim powstają;

-sprawniej i dogłębniej interpretuje teksty literackie, dostrzega wiele możliwych ścieżek interpretacyjnych;

-potrafi krytycznie odnieść się do omawianych tesktów, formułować i uzasadniać opinie dotyczące poruszanych kwestii na styku literatury, kultury i polityki;

-potrafi poprzeć swoje tezy odpowiednimi cytatami;

-potrafi uznać odmiennie opinie i dyskutować w atmosferze wzajemnego szacunku.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła na podstawie regularnego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach, które stanowi nie mniej istotne kryterium oceny niż krótkie prace pisemne (response papers), test śródsemestralny, czy esej końcowy. Jako aktywne uczestnictwo w zajęciach rozumie się zarówno staranne przygotowanie do każdych zajęć, jak i konsekwentny udział w dyskusjach.

Na ocenę końcową składają się:

-aktywny udział w zajęciach 30%

-esej (3-4 strony) 30%

-response papers 20%

-test śródsemestralny 20%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)