Lost and Found: E. Hemingway, F. Scott Fitzgerald, and W. Faulkner as Short Story Writers
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC088 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Lost and Found: E. Hemingway, F. Scott Fitzgerald, and W. Faulkner as Short Story Writers |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - koszyk 1 - studia BA - 2 i 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Głównym założeniem jest przegląd tematyki i kompozycji opowiadań trzech czołowych modernistycznych prozaików amerykańskich: Ernesta Hemingwaya, Francisa Scotta Fitzgeralda i Williama Faulknera. Studenci zdobywają umiejętność lektury tekstów literackich w ich zróżnicowaniu oraz wiedzę na temat specyfiki amerykańskiego modernizmu. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Przedmiotem kursu jest analiza wybranych opowiadań Ernesta Hemingwaya, Francisa Scotta Fitzgeralda i Williama Faulknera, które należą do ścisłego kanonu krótkiej prozy amerykańskiej. Hemingway i Scott Fitzgerald wiązani są tradycyjnie przez historyków literatury z tzw. "straconym pokoleniem" doświadczonym przez I wojnę światową i rozpad uporządkowanego świata wartości w konfrontacji z kryzysem kultury europejskiej. W opowiadaniach Faulknera, również wiązanego niekiedy z "Lost Generation", dochodzi do głosu tematyka znana również z jego sztandarowych powieści: rozpad cywilizacji Południa w następstwie przegranej wojny secesyjnej, problem rasowy, napięcia społeczne, wreszcie kwestia zła obecnego w ludzkiej naturze. Wszyscy trzej pisarze pokazują jednak, że obok przypadków nieodwołalnej klęski istnieją także drogi do przezwyciężenia kryzysu dzięki życiowemu doświadczeniu. kontaktowi z naturą, czy indywidualnemu sumieniu. |
Pełny opis: |
Na każdych zajęciach analizowane będą dwa lub trzy opowiadania, zarówno pod względem problematyki jak i kompozycji i techniki narracyjnej. Wśród opowiadań Hemingwaya znajdą się: "The Snows of Kilimanjaro", "Up in Michigan", "Soldier's Home", "Cat in the Rain", "Big Two-Hearted River", "Hills Like White Elephants", "The Killers", "A Clean, Well-Lighted Place", "The Light of the World", oraz "A Way You'll never Be". Opowiadania Scotta Fitzgeralda to m.in.: "The Diamond as Big as the Ritz", "Winter Dreams", "Hot and Cold Blood", "Berenice Bobs Her Hair", "The Sensible Thing", "The Last of the Belles" oraz "Two Wrongs". Lista opowiadań Faulknera zawiera m.in.: "Barn Burning", "A Bear Hunt", "Dry September", "The Evening Sun", "Red Leaves", "Ad Astra", "Pennsylvania Station", oraz "Artist at Home". |
Literatura: |
William Faulkner, "Collected Stories". NY: Vintage Books, 1976. Ernest Hemingway, "The First Forty-Nine Stories". NY: Charles Scribner's Sons, 1966. Francis Scott Fitzgerald, "The Collected Short Stories". Harmondsworth: Penguin, 1986. |
Metody i kryteria oceniania: |
Semestralna praca zaliczeniowa do 12 stron - 50% Aktywny udział w zajęciach - 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.