American Writers in Europe: From Washington Irving to Walter Abish
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC091 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | American Writers in Europe: From Washington Irving to Walter Abish |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Założeniem zajęć jest prezentacja i analiza kulturowego postrzegania krajów europejskich (Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch) przez pisarzy amerykańskich XIX i XX wieku. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Od momentu faktycznego uzyskania niepodległości przez USA w roku 1783 (zakończenie wojny o niepodległość z Wielką Brytanią) mniej więcej do końca I wojny światowej wybitni twórcy kultury amerykańskiej cierpieli na kompleks niższości wobec Europy spowodowany głównie brakiem długotrwałej tradycji oraz zależnością od kultury brytyjskiej, której nośnikiem był język. Wielu z nich odwiedzało Stary Kontynent z oczywistej ciekawości i chęci skonfrontowania własnych wyobrażeń z rzeczywistością: zabytkami architektury i sztuki, obyczajowością, instytucjami politycznymi, itd. Ich doświadczenie stawało się przedmiotem zapisu w dziennikach, korespondencji, esejach, reportażach, a niekiedy nawet całych książkach o charakterze wspomnieniowym. Zakres kursu obejmuje autorów (i autorkę) od malarza Washingtona Allstona poprzez dziennikarkę Margaret Fuller, powieściopisarza Marka Twaina, aż do pisarzy wieku XX: Afroamerykanina Jamesa Baldwina i urodzonego w Wiedniu Waltera Abisha. |
Pełny opis: |
Przewidywana tematyka zajęć (autorzy i teksty): 1. Wykład wstępny: zakres i przegląd tematyki zajęć. 2. Washington Allston: malarstwo (prezentacja), fragmenty listów 3. Washington Irving: The Sketch Book ("Rural Life in England," "A Sunday in London," "John Bull") 4. James Fenimore Cooper: Gleanings in Italy, Gleanings in France (fragmenty) 5. Ralph Waldo Emerson, Journals (fragmenty), English Traits ("Manners," "Character," "Result," "Speech at Manchester") 6. Nathaniel Hawthorne, The English Notebooks, The Italian Notebooks (fragmenty) 7. Margaret Fuller, "These Sad but Glorious Days" Dispatches from Europe 1846-1850 (Dispatches 8, 10, 13, 14, 17, 18, 26, 27, 28, 33) 8. Herman Melville, Journals 1856-1857 (fragmenty), "Statues in Rome" 9. Mark Twain, The Innocents Abroad (rozdziały 10-16) 10. Henry James, Italian Hours ("Venice," "The Grand Canal") 11. Henry Adams, Mont Sant Michel and Chartres ("Saint Michiel de la Mer del Peril," "The Virgin of Chartres"), The Education of Henry Adams ("Berlin," "Rome") 12. Ernest Hemingway, A Moveable Feast 13. James Baldwin. Notes of a Native Son ("Encounter on the Seine: Black Meets Brown," "A Question of Identity," "Equal in Paris") 14. Walter Abish, Double Vision ("New York, Traveling to Germany," "Vienna," "Munich," "Berlin") Materiał do przeczytania na zajęcia obejmuje 30-40 stron. |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: Baker, Paul, R., "The Fortunate Pilgrims. American Writers in Italy, 1800-1860" Harvard UP, 1964 Capper, Charles and Cristina Giorcelli, "Margaret Fuller. Transatlantic Crossings in the Revolutionary Age" U of Wisconsin P, 2007 Earnest, Ernest, "Expatriates and Patriots. American Artists, Scholars, and Writers in Europe" Duke UP, 1968 Kasson, Joy S., "Artistic Voyagers. Europe and the American Imagination in the Works of Irving, Allston, Cole, Cooper, and Hawthorne" Greeenwood P, 1982 Lease, Benjamin, "Anglo-American Encounters. England and the Rise of American Literature" Cambridge UP, 1981 Lockwood, Allison, "Passionate Pilgrims. The American Traveler in Great Britain, 1800-1914" Associated UP, 1981 Mulvey, Christopher, "Anglo-Amercan Landscapes. A Study of Nineteenth-Century Anglo-American Travel Literature" Cambridge UP, 1983 Mulvey, Christopher, "Transatlantic Manners. Social Patterns in Nineteenth-Century Anglo-American Travel Literature" Cambridge UP, 1990 Stowe, William W., "Going Abroad. European Travel in Nineteenth-Century American Culture" Princeton UP, 1994 Vance, William L., "America's Rome" vols 1-2 Yale UP, 1989 Wright, Nathalia, "American Novelists in Italy. The Discoverers: Allston to James" U of Pennsylvania P, 1965 |
Efekty uczenia się: |
1. Student/ka potrafi zidentyfikować i rozumie różnice kulturowe między Stanami Zjednoczonymi a krajami Europy Zachodniej w wieku XIX i XX. 2. Student/ka potrafi analizować różnice kulturowe między Stanami Zjednoczonymi a krajami Europy Zachodniej w w/w/ okresie w zależności od ich zapisu w różnych gatunkach literackich i pozaliterackich. 3. Student/ka zyskuje kompetencje przydatne do identyfikacji i rozumienia różnic kulturowych we współczesnym świecie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca semestralna na temat wybrany z podanej puli (nie więcej niż 12 stron): 50% Aktywność na zajęciach w oparciu o przeczytaną literaturę podmiotową: 50% |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.