Nature and Environment in North American and Caribbean Literatures (Natura i środowisko w literaturach północnoamerykańskich i karaibskich)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC095 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Nature and Environment in North American and Caribbean Literatures (Natura i środowisko w literaturach północnoamerykańskich i karaibskich) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest reprezentacjom środowiska przyrodniczego w dziełach wybranych autorów współczesnej (XX. i XXI. w.) literatury północnoamerykańskiej i karaibskiej. Podczas kursu przyjrzymy się temu, jak omawiani autorzy rozumieją i wyobrażają w swoich tekstach relacje pomiędzy człowiekiem a jego otoczeniem. |
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest reprezentacjom środowiska przyrodniczego w dziełach wybranych autorów współczesnej (XX. i XXI. w.) literatury północnoamerykańskiej i (anglojęzycznej) karaibskiej. Oprócz tekstów poetyckich i prozaicznych omawiane w ramach kursu materiały obejmować będą również teksty non-fiction, a także materiały filmowe, muzyczne i wizualne. Podczas kursu przyjrzymy się temu, jak omawiani twórcy i autorzy rozumieją i wyobrażają w swoich pracach relacje pomiędzy człowiekiem a jego otoczeniem. Będziemy analizować teksty autorów o zróżnicowanym pochodzeniu etnicznym, kulturowym i narodowym, skupiając się przede wszystkim na twórcach dotychczas często z tych względów marginalizowanych w tradycji ekokrytycznej. Studenci poznają różne sposoby, w jakie północnoamerykańskie i karaibskie literatury przedstawiały szeroko pojętą „naturę”: m.in. jako sielankę, dzicz, raj, siedlisko ludzi i zwierząt, czy też miejsce katastrofy. Zostanie im również przybliżony społeczny i historyczny kontekst tych wyobrażeń. Podczas kursu będziemy poszukiwać odpowiedzi na następujące pytania: Jak ludzie z różnych kultur i środowisk wyobrażają sobie swoje relacje z naturą? W jaki sposób rasa, płeć i klasa społeczna wpływają na sposób, w jaki postrzegamy środowisko przyrodnicze? Czy nasze myślenie o nieludzkiej naturze jest powiązane z tym, jak myślimy o innych ludziach? W jaki sposób literatura i kultura mogą pogłębić naszą wiedzę ekologiczną i stanowić element aktywizmu? |
Literatura: |
• Armbruster, Karla and Katleen R. Wallace. Beyond Nature Writing: Expanding the Boundaries of Ecocriticism. UP of Virginia, 2001. • Dungy, Camille T., ed. Black Nature: Four Centuries of African American Nature Poetry. U of Georgia P, 2009. • Fisher-Wirth, Ann and Laura-Gray Street, eds. The Ecopoetry Anthology. Trinity UP, 2013. • Glotfelty, Cheryll and Harold Fromm, eds. The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. U of Georgia P, 1996. • McKibben, Bill, ed. American Earth: Environmental Writing Since Thoreau. Penguin Random House, 2008. • Tuckey, Melissa, ed. Ghost Fishing: An Eco-Justice Poetry Anthology. U of Georgia P, 2018. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: • ma wstępną wiedzę teoretyczną z zakresu ekokrytyki i jest w stanie wskazać jej główne obszary zainteresowań, zadawane przez nią pytania oraz podstawowe metodologie badawcze; • ma wiedzę o wybranych Amerykańskich i anglojęzycznych Karaibskich autorach (w tym poetach, eseistach i prozaikach) oraz ich twórczości, jak również o reprezentacjach środowiska przyrodniczego w ich dziełach; • potrafi rozpoznać i dokonać interpretacji zarówno stereotypowych, jak i kreatywnych sposób przedstawienia więcej-niż-ludzkiej natury we współczesnej literaturze i kulturze; • jest świadomy zależności pomiędzy reprezentacją środowiska w literaturze a poza-literackimi (kulturowymi i społecznymi) konsekwencjami i motywacjami danego sposobu reprezentacji; • posiada zwiększoną umiejętność prowadzenia badań naukowych z zakresu literatury i kultury oraz przekazywania ich rezultatów w formie pisania na poziomie akademickim; • wykazuje się zdolnością krytycznego myślenia i jest w stanie formułować poparte faktami i stosownymi źródłami opinie dotyczące tekstów literatury i kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci zobowiązani są i oceniani na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach, co obejmuje dyskusję w klasie oraz uprzednie przygotowanie w postaci przeczytania zadanych im materiałów przed spotkaniem. Jako aktywne uczestnictwo w zajęciach rozumie się zarówno staranne przygotowanie do każdych zajęć, jak i konsekwentny udział w dyskusjach. W ramach testu śródsemestralnego studenci złożą krótki esej (2-3 strony) typu „response paper”, w którym odniosą się do jednego lub więcej tekstów omawianych na zajęciach. Końcowym projektem każdego studenta będzie napisanie i złożenie eseju typu „argumentative paper” (8-10 stron), w którym student przedstawi i uzasadni, odnosząc się do materiałów źródłowych, przekonujący argument dotyczący jednego lub więcej tekstów omawianych na zajęciach. Na ocenę końcową składają się: 50% obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach 20% esej śródsemestralny 30% esej końcowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.