Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nature and Environment in North American and Caribbean Literatures (Natura i środowisko w literaturach północnoamerykańskich i karaibskich)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC095
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nature and Environment in North American and Caribbean Literatures (Natura i środowisko w literaturach północnoamerykańskich i karaibskich)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Kurs poświęcony jest reprezentacjom środowiska przyrodniczego w dziełach wybranych autorów współczesnej (XX. i XXI. w.) literatury północnoamerykańskiej i karaibskiej. Podczas kursu przyjrzymy się temu, jak omawiani autorzy rozumieją i wyobrażają w swoich tekstach relacje pomiędzy człowiekiem a jego otoczeniem.

Pełny opis:

Kurs poświęcony jest reprezentacjom środowiska przyrodniczego w dziełach wybranych autorów współczesnej (XX. i XXI. w.) literatury północnoamerykańskiej i (anglojęzycznej) karaibskiej. Oprócz tekstów poetyckich i prozaicznych omawiane w ramach kursu materiały obejmować będą również teksty non-fiction, a także materiały filmowe, muzyczne i wizualne. Podczas kursu przyjrzymy się temu, jak omawiani twórcy i autorzy rozumieją i wyobrażają w swoich pracach relacje pomiędzy człowiekiem a jego otoczeniem. Będziemy analizować teksty autorów o zróżnicowanym pochodzeniu etnicznym, kulturowym i narodowym, skupiając się przede wszystkim na twórcach dotychczas często z tych względów marginalizowanych w tradycji ekokrytycznej. Studenci poznają różne sposoby, w jakie północnoamerykańskie i karaibskie literatury przedstawiały szeroko pojętą „naturę”: m.in. jako sielankę, dzicz, raj, siedlisko ludzi i zwierząt, czy też miejsce katastrofy. Zostanie im również przybliżony społeczny i historyczny kontekst tych wyobrażeń. Podczas kursu będziemy poszukiwać odpowiedzi na następujące pytania: Jak ludzie z różnych kultur i środowisk wyobrażają sobie swoje relacje z naturą? W jaki sposób rasa, płeć i klasa społeczna wpływają na sposób, w jaki postrzegamy środowisko przyrodnicze? Czy nasze myślenie o nieludzkiej naturze jest powiązane z tym, jak myślimy o innych ludziach? W jaki sposób literatura i kultura mogą pogłębić naszą wiedzę ekologiczną i stanowić element aktywizmu?

Literatura:

• Armbruster, Karla and Katleen R. Wallace. Beyond Nature Writing: Expanding the Boundaries of Ecocriticism. UP of Virginia, 2001.

• Dungy, Camille T., ed. Black Nature: Four Centuries of African American Nature Poetry. U of Georgia P, 2009.

• Fisher-Wirth, Ann and Laura-Gray Street, eds. The Ecopoetry Anthology. Trinity UP, 2013.

• Glotfelty, Cheryll and Harold Fromm, eds. The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. U of Georgia P, 1996.

• McKibben, Bill, ed. American Earth: Environmental Writing Since Thoreau. Penguin Random House, 2008.

• Tuckey, Melissa, ed. Ghost Fishing: An Eco-Justice Poetry Anthology. U of Georgia P, 2018.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

• ma wstępną wiedzę teoretyczną z zakresu ekokrytyki i jest w stanie wskazać jej główne obszary zainteresowań, zadawane przez nią pytania oraz podstawowe metodologie badawcze;

• ma wiedzę o wybranych Amerykańskich i anglojęzycznych Karaibskich autorach (w tym poetach, eseistach i prozaikach) oraz ich twórczości, jak również o reprezentacjach środowiska przyrodniczego w ich dziełach;

• potrafi rozpoznać i dokonać interpretacji zarówno stereotypowych, jak i kreatywnych sposób przedstawienia więcej-niż-ludzkiej natury we współczesnej literaturze i kulturze;

• jest świadomy zależności pomiędzy reprezentacją środowiska w literaturze a poza-literackimi (kulturowymi i społecznymi) konsekwencjami i motywacjami danego sposobu reprezentacji;

• posiada zwiększoną umiejętność prowadzenia badań naukowych z zakresu literatury i kultury oraz przekazywania ich rezultatów w formie pisania na poziomie akademickim;

• wykazuje się zdolnością krytycznego myślenia i jest w stanie formułować poparte faktami i stosownymi źródłami opinie dotyczące tekstów literatury i kultury.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci zobowiązani są i oceniani na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach, co obejmuje dyskusję w klasie oraz uprzednie przygotowanie w postaci przeczytania zadanych im materiałów przed spotkaniem. Jako aktywne uczestnictwo w zajęciach rozumie się zarówno staranne przygotowanie do każdych zajęć, jak i konsekwentny udział w dyskusjach. W ramach testu śródsemestralnego studenci złożą krótki esej (2-3 strony) typu „response paper”, w którym odniosą się do jednego lub więcej tekstów omawianych na zajęciach. Końcowym projektem każdego studenta będzie napisanie i złożenie eseju typu „argumentative paper” (8-10 stron), w którym student przedstawi i uzasadni, odnosząc się do materiałów źródłowych, przekonujący argument dotyczący jednego lub więcej tekstów omawianych na zajęciach.

Na ocenę końcową składają się:

50% obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach

20% esej śródsemestralny

30% esej końcowy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)