Politics of Film Noir
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0023 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Politics of Film Noir |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest analiza filmu noir pod względem historii gatunku, rozwoju gatunku, stylistyki, narracji, motywów i tropów. Gatunek będzie omawiany w kontekście kategoriach takich jak płeć, klasa, rasa, narodowość, sprawność czy seksualność. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest analiza filmu noir pod względem historii gatunku, rozwoju gatunku, stylistyki, narracji, motywów i tropów. Gatunek będzie omawiany w kontekście kategoriach takich jak płeć, klasa, rasa, narodowość, sprawność czy seksualność. W ramach kursu omówione zostaną filmy z kanonu gatunku, jak i filmy kwestionujące i rozwijające kanon. |
Literatura: |
Przykładowe filmy: The Maltese Falcon The Bog Sleep Double Indemnity Fargo Chinatown Blade Runner Who Killed Roger Rabbit L.A. Confidential Brick V.I. Warshawski The Long Goodbye The Crying Game Przykładowa literatura przedmiotu: James Naremore, "More Than Night: Film Noir in Its Contexts" Frank Krutnik "In a Lonely Street: Film Noir, Genre, Masculinity" Ann Kaplan,"Women in Film Noir" Alain Silver and James Ursini, "The Film Noir Reader" |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student/ka: 1. WIEDZA • posiada wiedzę dotyczącą historii i rozwoju filmu noir • rozróżnia kluczowe typy narracji filmowej i środków stylistycznych stosowanych w filmie noir • ma świadomość złożonych kontekstów kina gatunkowego i jego rozwoju pod kątem klasy, rasy, władzy, płci, sprawności i innych kategorii tożsamościowych i społecznych 2. UMIEJĘTNOŚCI • umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi związanymi z kinem hollywoodzkim, w tym filmie noir • potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do wątków ujętych w kinie z gatunku noir • potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych tekstów kultury 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • ma świadomość różnych form kinematograficznych i ich znaczenia • jest otwarty/a na nowe zjawiska i idee w amerykańskiej kultury popularnej • rozumie i docenia rolę kultury popularnej w kulturze Stanów Zjednoczonych |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach - 20% Prace pisemne w odpowiedzi na wybrane teksty - 30% Projekt końcowy w postaci eseju i prezentacja - 30% Test na zakończenie - 20% Ocena końcowa (sumaryczna z powyższych): ponad 90% – 5; 85-89% – 4+; 75-84% – 4; 70-74% – 3+; 60-69% – 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.