Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Counterculture and Cyberculture in the United States

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD0040
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Counterculture and Cyberculture in the United States
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs ma na celu przyjrzenie się związkowi pomiędzy kontrkulturą a cyberkulturą w Stanach Zjednoczonych Ameryki lub też raczej, w jaki sposób lata 60te dwudziestego wieku wpłynęły na kulturę Internetu lat 90tych w Stanach Zjednoczonych. Spróbujemy prześledzić w jaki sposób Amerykańska kontrkultura ukształtowała i zdefiniowała kluczowe założenia na których oparta jest cyberkultura. W tym sensie, w trakcie kursu zapoznamy się z historycznymi oraz konceptualnymi perspektywami z jakich można spojrzeć na cyber i kontrkulturę. Zobaczymy co łączy a co dzieli te dwie rzeczy, czy też inaczej mówiąc; co się dzieje kiedy hipisi napotykają technologię i kiedy tych dwoje skonfrontujemy z założeniami kultury konsumenckiej.

Pełny opis:

Kurs ma na celu przyjrzenie się związkowi pomiędzy kontrkulturą a cyberkulturą w Stanach Zjednoczonych Ameryki lub też raczej, w jaki sposób lata 60te dwudziestego wieku wpłynęły na kulturę Internetu lat 90tych w Stanach Zjednoczonych. Spróbujemy prześledzić w jaki sposób Amerykańska kontrkultura ukształtowała i zdefiniowała kluczowe założenia na których oparta jest cyberkultura. W tym sensie, w trakcie kursu zapoznamy się z historycznymi oraz konceptualnymi perspektywami z jakich można spojrzeć na cyber i kontrkulturę. Zobaczymy co łączy a co dzieli te dwie rzeczy, czy też inaczej mówiąc; co się dzieje kiedy hipisi napotykają technologię i kiedy tych dwoje skonfrontujemy z założeniami kultury konsumenckiej.

W trakcie kursu zostaną omówione następujące tematy: założenia badawcze z lat zimnej wojny, kontrkulturowa wizja internetu, hipisi, grupa aktywistów Anonymous, współczesna kultura haktywistów, ataki internetowe itd.

Literatura:

Lista lektur może zawierać:

Kaiser, "1968 in America Music, Politics, Chaos, Counterculture and the Shaping of a Generation"

Bell, "An Introduction to Cybercultures"

Brownell, "American Counterculture of the 1960s"

Roszak, "The Making of a Counter Culture Reflections on the Technocratic Society and Its Youthful Opposition"

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student

Wiedza:

ma podstawową wiedzę na temat cyber i kontrkultury

umie rozpoznać związek ckontrkultury z cyberkulturą

dostrzega dynamikę i konsekwencje zmian w definiowaniu charakteru cyberkultury

Umiejętności:

potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących... w celu...

interpretuje dynamikę zjawisk kulturowych związanych z Internetem

posiada umiejętność współpracy w grupie w celu analizy różnych definicji koncepcji

Kompetencje:

rozumie rolę kontrkultury i cyberkultury

posiada umiejętność współpracy w grupie i udziału w dyskusjach na tematy kulturowe

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach –10%

Aktywny udział w zajęciach –15%

Krótkie prace pisemne –25%

Test – 25%

Praca zaliczeniowa – 25%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)