Counterculture and Cyberculture in the United States
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0040 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Counterculture and Cyberculture in the United States |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu przyjrzenie się związkowi pomiędzy kontrkulturą a cyberkulturą w Stanach Zjednoczonych Ameryki lub też raczej, w jaki sposób lata 60te dwudziestego wieku wpłynęły na kulturę Internetu lat 90tych w Stanach Zjednoczonych. Spróbujemy prześledzić w jaki sposób Amerykańska kontrkultura ukształtowała i zdefiniowała kluczowe założenia na których oparta jest cyberkultura. W tym sensie, w trakcie kursu zapoznamy się z historycznymi oraz konceptualnymi perspektywami z jakich można spojrzeć na cyber i kontrkulturę. Zobaczymy co łączy a co dzieli te dwie rzeczy, czy też inaczej mówiąc; co się dzieje kiedy hipisi napotykają technologię i kiedy tych dwoje skonfrontujemy z założeniami kultury konsumenckiej. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu przyjrzenie się związkowi pomiędzy kontrkulturą a cyberkulturą w Stanach Zjednoczonych Ameryki lub też raczej, w jaki sposób lata 60te dwudziestego wieku wpłynęły na kulturę Internetu lat 90tych w Stanach Zjednoczonych. Spróbujemy prześledzić w jaki sposób Amerykańska kontrkultura ukształtowała i zdefiniowała kluczowe założenia na których oparta jest cyberkultura. W tym sensie, w trakcie kursu zapoznamy się z historycznymi oraz konceptualnymi perspektywami z jakich można spojrzeć na cyber i kontrkulturę. Zobaczymy co łączy a co dzieli te dwie rzeczy, czy też inaczej mówiąc; co się dzieje kiedy hipisi napotykają technologię i kiedy tych dwoje skonfrontujemy z założeniami kultury konsumenckiej. W trakcie kursu zostaną omówione następujące tematy: założenia badawcze z lat zimnej wojny, kontrkulturowa wizja internetu, hipisi, grupa aktywistów Anonymous, współczesna kultura haktywistów, ataki internetowe itd. |
Literatura: |
Lista lektur może zawierać: Kaiser, "1968 in America Music, Politics, Chaos, Counterculture and the Shaping of a Generation" Bell, "An Introduction to Cybercultures" Brownell, "American Counterculture of the 1960s" Roszak, "The Making of a Counter Culture Reflections on the Technocratic Society and Its Youthful Opposition" |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student Wiedza: ma podstawową wiedzę na temat cyber i kontrkultury umie rozpoznać związek ckontrkultury z cyberkulturą dostrzega dynamikę i konsekwencje zmian w definiowaniu charakteru cyberkultury Umiejętności: potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących... w celu... interpretuje dynamikę zjawisk kulturowych związanych z Internetem posiada umiejętność współpracy w grupie w celu analizy różnych definicji koncepcji Kompetencje: rozumie rolę kontrkultury i cyberkultury posiada umiejętność współpracy w grupie i udziału w dyskusjach na tematy kulturowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach –10% Aktywny udział w zajęciach –15% Krótkie prace pisemne –25% Test – 25% Praca zaliczeniowa – 25% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.