American Landscape in 19th- and 20th-Century Visual Arts (Amerykański krajobraz w sztukach wizualnych XIX i XX wieku)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0063 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | American Landscape in 19th- and 20th-Century Visual Arts (Amerykański krajobraz w sztukach wizualnych XIX i XX wieku) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Proponowany kurs jest poświęcony sposobom przedstawienia amerykańskiego krajobrazu w sztukach wizualnych XIX i XX wieku. Szczególny stosunek kultury USA do natury postrzegany jest jako istotna, twórcza (lub destrukcyjna) siła, mająca wpływ zarówno na środowisko naturalne, jak i na kształtowanie amerykańskiej tożsamości. Przeanalizujemy więc wybrane dzieła, rozpatrując je nie tylko jako część kulturowego dziedzictwa Stanów Zjednoczonych, ale także jako ilustrację i/lub komentarz do istotnych kwestii społecznych czy politycznych. |
Pełny opis: |
Przedyskutujemy i zbadamy połączenie natury i kultury w amerykańskich sztukach wizualnych, odnosząc się do najistotniejszych idei (Manifest Destiny, “American wilderness”), ikon (Route 66) i zagadnień (samotność, kruchość ludzkiego życia wobec przyrody, zmiany klimatyczne) w kulturze USA. Cotygodniowe spotkania pozwolą student(k)om na dokładne zapoznanie się z najważniejszymi i najwybitniejszymi dziełami artystów takich jak: przedstawiciele Hudson River School (Frederic Edwin Church, Thomas Cole, Samual Colman, William Hart), Winslow Homer, Edward Hopper, Georgia O’Keeffe, Mark Rothko, Ansel Adams, Carleton E. Watkins, Timothy O’Sullivan, Edward Weston, William Henry Jackson, Brett Weston, Ed Ruscha, Norman Rockwell, Charles Sheeler, przedstawiciele New Topographics movement (Lewis Baltz, Stephen Shore, Robert Adams) czy Richard Misrach. |
Literatura: |
Berger, Martin A. “Landscape Photography and the White Gaze.” In Sight Unseen: Whiteness and American Visual Culture. Berkeley, CA: University of California Press, 2005. Boime, Albert. The Magisterial Gaze: Manifest Destiny and American Landscape Painting c. 1830–1865. Washington, DC: Smithsonian University Press, 1991. Elkins, James, and Rachael Ziady DeLue, eds. Landscape Theory. New York: Routledge, 2008. Guardiano, Nicholas L. “The Philosophy of Nineteenth-Century American Landscape Painting.” In: Aesthetic Transcendentalism in Emerson, Peirce, and Nineteenth-Century American Landscape Painting. Lanham, MD: Lexington Books, 2017. Howat, John K., ed. American Paradise: The World of the Hudson River School. New York: Metropolitan Museum of Art, 1987. Lewis, Michael, ed. American Wilderness: A New History. New York: Oxford University Press, 2007. Meier, Allison C. “When Landscape Painting Was Protest Art.” JSTOR Daily, April 13, 2018. https://daily.jstor.org/when-landscape-painting-was-protest-art/. Miller, Angela. Empire of the Eye: Landscape, Representation and American Cultural Politics, 1825–1875. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1993. Nash, Roderick. Wilderness and the American Mind. New Haven, CT: Yale University Press, 2001. Novak, Barbara. American Painting of the Nineteenth Century: Realism, Idealism, and the American Experience. Oxford: Oxford University Press, 2007. ---. Nature and Culture: American Landscape and Painting 1825–1875. Oxford: Oxford University Press, 2007. Rosenblum, Robert. Modern Painting and the Northern Romantic Tradition: Friedrich to Rothko. Boulder, CO: Westview Press, 1977. Szarkowski, John, ed. The Photographer and the American Landscape. Garden City, NY: Doubleday, 1963. Wilmerding, John. American Art. New York: Penguin Books, 1976. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu tego kursu, student/ka: – jest świadom/a odzwierciedlenia zjawisk kulturowych, społecznych i politycznych w sztuce wizualnej USA – zna i stosuje metody analizy tekstu kultury (wizualnej) – zna kluczowe dzieła amerykańskiego malarstwa krajobrazowego i fotografii krajobrazowej UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu tego kursu, student/ka: – potrafi analizować teksty kultury (wizualnej) – potrafi zastosować wybrane narzędzia teoretyczne do analizy tekstów kultury – potrafi napisać pracę opartą na analizie krytycznej wybranego tekstu kultury wizualnej i zjawisk społeczno-kulturowych w Stanach Zjednoczonych KOMPETENCJE (SPOŁECZNE) Po ukończeniu tego kursu, student/ka: – rozumie rolę podstawowej wiedzy na temat sztuki wizualnej dla zrozumienia zmian i zjawisk kulturowych w Stanach Zjednoczonych – aktywnie pracuje w grupie i bierze udział w dyskusji – wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas kursu do dalszych studiów nad kulturą Stanów Zjednoczonych |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do zajęć i uczestnictwo w dyskusji—30% Projekt pracy końcowej—30% Praca końcowa—40% |
Praktyki zawodowe: |
-- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Relidzyńska | |
Prowadzący grup: | Alicja Relidzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.