Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Economic Policies of the Present US Administration (Polityka gospodarcza obecnego rządu USA)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SE029
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Economic Policies of the Present US Administration (Polityka gospodarcza obecnego rządu USA)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ten kurs nie ma żadnych formalnych założeń (wymagań), jednak znajomość podstawowych pojęć ekonomii wyuczonych w ramach dowolnego kursu podstaw ekonomii na UW lub poza nim będzie pomocna. Minimum to wiedza z kursu US Economy lub Economies of America oferowanych w CAS UW.


UWAGA: ten kurs nie jest dostępny dla osób, które poprzednio uczestniczyły w moim kursie nt. Trumponomiki - Trumponomics - Sources and Consequences 4219-SE027.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Kurs poświęcony jest polityce gospodarczej prezydenta USA i jego rządu (‘Administracji’). Rozpoczniemy od polityki gospodarczej Donalda Trumpa, a następnie – po wyborach prezydenckich (3 listopada 2020) – albo będziemy kontynuować, albo dostosujemy treść kursu do zmian, które będzie starał się wprowadzić do niej nowy rząd (Joe Bidena).

W ramach kursu:

- zidentyfikujemy obietnice wyborcze Trumpa z roku 2016

- porównamy je z typowa konserwatywną platformą gospodarczą (Partii Republikańskiej)

- skonfrontujemy je z faktycznymi krokami rządu Trumpa.

Główne obszary analizy: podatki; budżet i jego deficyt; międzynarodowe stosunki gospodarcze (handel międzynarodowy, itd.); polityka imigracyjna (jej skutki gospodarcze).

Ponadto zajmiemy się zmianami w polityce gospodarczej wywołanymi pandemią COVID-19.

Polityka gospodarcza Trumpa zostanie oceniona z punku widzenia jej zgodności ze standardową teorią ekonomiczną oraz jej efektywności (sukces czy porażka).

Pełny opis:

Kurs poświęcony jest polityce gospodarczej prezydenta USA i jego rządu (‘Administracji’). Rozpoczniemy od polityki gospodarczej Donalda Trumpa, a następnie – po 59-ych wyborach prezydenckich (3 listopada 2020) – albo będziemy kontynuować, albo dostosujemy treść kursu do zmian, które będzie starał się wprowadzić do niej nowy rząd (Joe Bidena).

Najpierw zidentyfikujemy obietnice wyborcze Trumpa z kampanii prezydenckiej z roku 2016 i porównamy je z typową konserwatywną platformą gospodarczą (Partii Republikańskiej) i skonfrontujemy z faktycznymi krokami rządu Trumpa (2017-2020).

Nasza analiza skoncentruje się na następujących obszarach (zagadnieniach):

1. Reforma podatkowa

2. Deregulacja sfery biznesu i finansów

3. Zredukowanie rozmiarów rządu federalnego i rozmiarów deficytu budżetowego

4. Prowadzenie protekcjonistycznej polityki handlowej (zwłaszcza w obszarze wielostronnych umów handlowych i inwestycyjnych – porzucenie TPP, renegocjowanie NAFTA, rozważenie wprowadzenia specjalnego podatku importowego oraz wprowadzenie wysokich opłat celnych na niektóre towary (pralki, panele słoneczne, stal, aluminium), itd. – z naciskiem na wciąż powtarzaną przez Trumpa mantrę „redukcji deficytu handlowego” z resztą świata i z Chinami w szczególności; tutaj zajmiemy się też kluczową kwestią czy to, czego jesteśmy świadkami to wojna handlowa z Chinami czy też mający fundamentalne znaczenie zderzenie systemów ideowo-politycznych (amerykańskiego liberalnego/demokratycznego kapitalizmu z chińskim kapitalizmem państwowym).

5. Reindustrializacja gospodarki krajowej oraz odnowa amerykańskiej infrastruktury transportowej i komunikacyjnej.

6. Usztywnienie polityki imigracyjnej / Budowa muru na granicy z Meksykiem + ograniczenia przyjazdu osób z wybranych krajów islamskich (travel ban), a także reakcje w postaci decyzji sądowych (court stays) i polityki niewdrażania zaleceń prezydenckich w tej dziedzinie przez wybrane miasta (sanctuary cities)

7. Odrzucenie obecnego system powszechnej ochrony zdrowia (repealing and replacing ACA = Obamacare)

8. Ponadto zajmiemy się zmianami w polityce gospodarczej USA wywołanymi pandemią COVID-19.

Analizując powyższe zagadnienia będziemy starali się także zidentyfikować możliwe konsekwencje powyższych posunięć dla następujących dziedzin:

a) Finansów publicznych, a zwłaszcza wielkości deficytu budżetowego (na poziomie federalnym)

b) Reszty świata

c) Krajowych i zagranicznych wytwórców dóbr i usług (firmy), w podziale na branże (np. Uczelnie wyższe, szpitale, firmy wysokich technologii, stare i nowe działy gospodarki), rozmiary (firmy bardzo małe, małe, średnie i duże), lokalizację geograficzną, itd.

d) Krajowych i zagranicznych konsumentów (konkretnych kategorii dóbr i usług)

e) Importerów

f) Eksporterów

g) Gospodarstwa domowe w wysokich i niskich dochodach

h) Poszanowanie prawa (państwo prawa)

i) Jakości życia politycznego

j) Międzynarodowego przywództwo Stanów Zjednoczonych.

Jednym z głównych zadań, jakie sobie stawiamy, jest spojrzenie poza zasłonę norm i wartości wypływających z naszej moralności i estetyki lub prezentowanych w powierzchownej analizie publicystycznej i obiektywne zanalizowanie postępowania Prezydenta USA i jego najbliższego otoczenia (tam gdzie to możliwe).

Kurs nie będzie wymagał od uczestników znajomości formalnych metod analizy ekonomicznej. Jakkolwiek dotyczy głównie zagadnień gospodarczych, nie stroni od analizy uwarunkowań politycznych, społecznych i prawnych (np. sloganu wyborczego Trumpa „najpierw Ameryka” [America First] czy też jego obchodzenia regularnej ścieżki legislacyjnej na rzecz częstego wydawania dekretów [executive orders] – w stylu zapoczątkowanym przez prezydenta Obamę. Będziemy się także starali uczynić odniesienia do ideologicznej bazy Trumpa – szczególnie do tzw. Alternatywnej Prawicy /alt-right [w tym do agendy i posunięć Steve’a Bannona i The Breitbart News.

Kurs rozpocznie się od zaprezentowania kilku wstępnych zagadnień przez prowadzącego; będą one miała za zadanie zaproponowanie określonych ram dla dalszej dyskusji wymienionych wyżej zagadnień.

Literatura:

Ponieważ przedmiotem analizy są tu zagadnienia nowe i wciąż ulegające zmianom, nie można wskazać jednego podręcznika, w którym byłyby one przedstawione w systematyczny sposób. Ponieważ kurs ma formę seminaryjną, literatura będzie składała się wyłącznie z artykułów, wiadomości prasowych i krótkich tekstów analitycznych ukazujących się w sieci (tj. dostępnych w Internecie). Częściowo zostaną one precyzyjnie wskazane przez prowadzącego i umieszczone na platformie e-learningowej, częściowo zaś będzie musiał je wyszukać w sieci sam student, na podstawie wskazówek danych przez prowadzącego.

Literatura dodatkowa:

Studenci, którzy chcieliby zyskać głębsze zrozumienie teoretycznych podstaw wielu decyzji gospodarczych zespołu prezydenta Trumpa powinni zapoznać się z odnośnymi rozdziałami dowolnego standardowego podręcznika ekonomii. W szczególności polecamy książkę J. Gwartney, R. Stroup, R. Sobel, D. Macpherson, Economics. Private and Public Choice, Thompson/South Western, której dwa najnowsze wydania są dostępne w bibliotece OSA UW [jakkolwiek wszystkie wydania z datą 21. wieku są akceptowalne i w pełni się do tego nadają].

Dodatkowo, studenci, którzy chcieliby zyskać głębsze zrozumienie tego, kim jest Donald Trump, jaka jest jego baza polityczna, oraz jak działał Biały Dom w pierwszym roku jego prezydentury [trójkąt Bannon, Jarvanka, Priebus] powinni sięgnąć do: Michael Wolff’s Fire and Fury. Inside the Trump White House, Little, Brown, 2018.

Ci, którzy chcieliby zagłębić się w szczegóły gospodarczego planu Trumpa, mogą zechcieć zajrzeć do: Steven Moore and Arthur B. Laffer, Trumponomics. Inside the America First Plan to revive Our Economy, St. Martin’s Press, 2018 (jakkolwiek lektura tej książki może być dość denerwująca).

Efekty uczenia się:

1. WIEDZA

Po ukończeniu kursu student powinien:

* Znać kluczowe elementy platformy gospodarczej amerykańskiej Partii Republikańskiej

* Znać podstawowe obietnice wyborcze w dziedzinie gospodarczej poczynione przez Donalda Trumpa podczas jego kampanii prezydenckiej

* Rozumieć różnicę między standardowym ujęciem platformy gospodarczej Partii Republikańskiej a gospodarczym programem Donalda Trumpa („Trumponomiką”)

* Rozumieć ich potencjalny wpływ i konsekwencje dla całej gamy krajowych i zagranicznych interesariuszy [rządu federalnego I jego budżetu, producentów (firm), rynku pracy, przedsiębiorstw i instytucji sfery finansowej – zarówno w USA, jak i na świecie]

* Wiedzieć, które z prezydenckich obietnic faktycznie zostały lub będą wprowadzone w życie

* Potrafić opisać podstawowe sposoby, jakimi Donald Trump i jego zespół próbują wprowadzać w życie założoną politykę gospodarczą

* Móc zidentyfikować najważniejsze osoby z amerykańskich kręgów gospodarczych, politycznych i prawnych, które są uważane za ważnych graczy w Białym Domu Donalda Trumpa i wokół niego.

* Wiedzieć, jak epidemia COVID-19 wpłynęła na polityke gospodarczą Administracji Trumpa.

2. UMIEJĘTNOŚCI

Po ukończeniu kursu student powinien:

* Umieć znaleźć źródła dobrej jakości informacji i danych opisujących te części I aspekty gospodarki USA, na które wpływ miały i nadal mają decyzje gospodarcze Donalda Trumpa.

* Potrafić ocenić siłę wpływu decyzji i polityki gospodarczej Donalda Trumpa na poszczególne sektory amerykańskiej gospodarki, na interesy gospodarcze poszczególnych grup społecznych w USA, a także na inne gospodarki narodowe.

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po ukończeniu kursu student powinien:

* Zdawać sobie sprawę z różnic opinii i ocen dotyczących poszczególnych decyzji i polityki gospodarczej Donalda Trumpa.

* Być otwartym na różne opinie wyrażane na powyższe tematy.

* Być świadomym konsekwencji, jakie decyzje Donalda Trumpa mają dla światowego przywództwa stanów Zjednoczonych w dziedzinie gospodarki, polityki i moralności.

* Przyjąć do wiadomości fakt, że ekonomiści jedynie proponują różne rozwiązania, a ostateczne decyzje podejmują politycy (np. tacy, jak Donald Trump).

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę z kursu będą składały się trzy elementy (z wagami określonymi poniżej):

50% = dokonana przez prowadzącego ocena aktywności uczestników w cotygodniowych zajęciach w klasie* (w tym ocena prezentowanych przez uczestników zadanych lektur) [* ‘w klasie’ może także oznaczać spotkania za pomocą platform do nauki na odległość, np. Google Meet / Classroom]

25% = test końcowy (pisemny; może zawierać pytania do wyboru i prawda-fałsz, a także krótkie pytania otwarte.)

25% = esej końcowy na wybrany temat związany z treścią kursu [do złożenia przed końcem semestru – konkretna data złożenia i temat(y) zostaną podane studentom z co najmniej 3-tygodniowym wyprzedzeniem; zgodnie z zasadami OSA UW – minimalna objętość 5 znormalizowanych stron; maksymalna 6 stron; język angielski, dopuszczalne formaty: doc, docx, rtf, pdf, open office; dalsze szczegóły będą dostępne na platformie e-learningowej].

Minimum potrzebne do zaliczenia kursu to 50 procent. ( tj. 50 punktów ze 100). Punkty nie będą zaokrąglane. Oceny będą wystawione wg następującej skali:

< 0; 50) = 2.0

<50; 60) = 3.0

<60; 70) = 3.5

<70; 80) = 4.0

<80; 90) = 4.5

<90; 100> = 5.0

Poprawka będzie uwzględniała jedynie wyniki obejmującego cały materiał testu (co oznacza, że punkty za nie będą brane pod uwagę – jedynie test). Test poprawkowy będzie miał miejsce w oficjalnej sesji poprawkowej. Skala ocen na poprawce będzie bardziej stroma niż ta obowiązująca w oryginalnym terminie.

Praktyki zawodowe:

n.d.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)