Economic Policies of the Present US Administration (Polityka gospodarcza obecnego rządu USA)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SE029 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Economic Policies of the Present US Administration (Polityka gospodarcza obecnego rządu USA) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Ten kurs nie ma żadnych formalnych założeń (wymagań), jednak znajomość podstawowych pojęć ekonomii wyuczonych w ramach dowolnego kursu podstaw ekonomii na UW lub poza nim będzie pomocna. Minimum to wiedza z kursu US Economy lub Economies of America oferowanych w CAS UW. UWAGA: ten kurs nie jest dostępny dla osób, które poprzednio uczestniczyły w moim kursie nt. Trumponomiki - Trumponomics - Sources and Consequences 4219-SE027. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest polityce gospodarczej prezydenta USA i jego rządu (‘Administracji’). Rozpoczniemy od polityki gospodarczej Donalda Trumpa, a następnie – po wyborach prezydenckich (3 listopada 2020) – albo będziemy kontynuować, albo dostosujemy treść kursu do zmian, które będzie starał się wprowadzić do niej nowy rząd (Joe Bidena). W ramach kursu: - zidentyfikujemy obietnice wyborcze Trumpa z roku 2016 - porównamy je z typowa konserwatywną platformą gospodarczą (Partii Republikańskiej) - skonfrontujemy je z faktycznymi krokami rządu Trumpa. Główne obszary analizy: podatki; budżet i jego deficyt; międzynarodowe stosunki gospodarcze (handel międzynarodowy, itd.); polityka imigracyjna (jej skutki gospodarcze). Ponadto zajmiemy się zmianami w polityce gospodarczej wywołanymi pandemią COVID-19. Polityka gospodarcza Trumpa zostanie oceniona z punku widzenia jej zgodności ze standardową teorią ekonomiczną oraz jej efektywności (sukces czy porażka). |
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest polityce gospodarczej prezydenta USA i jego rządu (‘Administracji’). Rozpoczniemy od polityki gospodarczej Donalda Trumpa, a następnie – po 59-ych wyborach prezydenckich (3 listopada 2020) – albo będziemy kontynuować, albo dostosujemy treść kursu do zmian, które będzie starał się wprowadzić do niej nowy rząd (Joe Bidena). Najpierw zidentyfikujemy obietnice wyborcze Trumpa z kampanii prezydenckiej z roku 2016 i porównamy je z typową konserwatywną platformą gospodarczą (Partii Republikańskiej) i skonfrontujemy z faktycznymi krokami rządu Trumpa (2017-2020). Nasza analiza skoncentruje się na następujących obszarach (zagadnieniach): 1. Reforma podatkowa 2. Deregulacja sfery biznesu i finansów 3. Zredukowanie rozmiarów rządu federalnego i rozmiarów deficytu budżetowego 4. Prowadzenie protekcjonistycznej polityki handlowej (zwłaszcza w obszarze wielostronnych umów handlowych i inwestycyjnych – porzucenie TPP, renegocjowanie NAFTA, rozważenie wprowadzenia specjalnego podatku importowego oraz wprowadzenie wysokich opłat celnych na niektóre towary (pralki, panele słoneczne, stal, aluminium), itd. – z naciskiem na wciąż powtarzaną przez Trumpa mantrę „redukcji deficytu handlowego” z resztą świata i z Chinami w szczególności; tutaj zajmiemy się też kluczową kwestią czy to, czego jesteśmy świadkami to wojna handlowa z Chinami czy też mający fundamentalne znaczenie zderzenie systemów ideowo-politycznych (amerykańskiego liberalnego/demokratycznego kapitalizmu z chińskim kapitalizmem państwowym). 5. Reindustrializacja gospodarki krajowej oraz odnowa amerykańskiej infrastruktury transportowej i komunikacyjnej. 6. Usztywnienie polityki imigracyjnej / Budowa muru na granicy z Meksykiem + ograniczenia przyjazdu osób z wybranych krajów islamskich (travel ban), a także reakcje w postaci decyzji sądowych (court stays) i polityki niewdrażania zaleceń prezydenckich w tej dziedzinie przez wybrane miasta (sanctuary cities) 7. Odrzucenie obecnego system powszechnej ochrony zdrowia (repealing and replacing ACA = Obamacare) 8. Ponadto zajmiemy się zmianami w polityce gospodarczej USA wywołanymi pandemią COVID-19. Analizując powyższe zagadnienia będziemy starali się także zidentyfikować możliwe konsekwencje powyższych posunięć dla następujących dziedzin: a) Finansów publicznych, a zwłaszcza wielkości deficytu budżetowego (na poziomie federalnym) b) Reszty świata c) Krajowych i zagranicznych wytwórców dóbr i usług (firmy), w podziale na branże (np. Uczelnie wyższe, szpitale, firmy wysokich technologii, stare i nowe działy gospodarki), rozmiary (firmy bardzo małe, małe, średnie i duże), lokalizację geograficzną, itd. d) Krajowych i zagranicznych konsumentów (konkretnych kategorii dóbr i usług) e) Importerów f) Eksporterów g) Gospodarstwa domowe w wysokich i niskich dochodach h) Poszanowanie prawa (państwo prawa) i) Jakości życia politycznego j) Międzynarodowego przywództwo Stanów Zjednoczonych. Jednym z głównych zadań, jakie sobie stawiamy, jest spojrzenie poza zasłonę norm i wartości wypływających z naszej moralności i estetyki lub prezentowanych w powierzchownej analizie publicystycznej i obiektywne zanalizowanie postępowania Prezydenta USA i jego najbliższego otoczenia (tam gdzie to możliwe). Kurs nie będzie wymagał od uczestników znajomości formalnych metod analizy ekonomicznej. Jakkolwiek dotyczy głównie zagadnień gospodarczych, nie stroni od analizy uwarunkowań politycznych, społecznych i prawnych (np. sloganu wyborczego Trumpa „najpierw Ameryka” [America First] czy też jego obchodzenia regularnej ścieżki legislacyjnej na rzecz częstego wydawania dekretów [executive orders] – w stylu zapoczątkowanym przez prezydenta Obamę. Będziemy się także starali uczynić odniesienia do ideologicznej bazy Trumpa – szczególnie do tzw. Alternatywnej Prawicy /alt-right [w tym do agendy i posunięć Steve’a Bannona i The Breitbart News. Kurs rozpocznie się od zaprezentowania kilku wstępnych zagadnień przez prowadzącego; będą one miała za zadanie zaproponowanie określonych ram dla dalszej dyskusji wymienionych wyżej zagadnień. |
Literatura: |
Ponieważ przedmiotem analizy są tu zagadnienia nowe i wciąż ulegające zmianom, nie można wskazać jednego podręcznika, w którym byłyby one przedstawione w systematyczny sposób. Ponieważ kurs ma formę seminaryjną, literatura będzie składała się wyłącznie z artykułów, wiadomości prasowych i krótkich tekstów analitycznych ukazujących się w sieci (tj. dostępnych w Internecie). Częściowo zostaną one precyzyjnie wskazane przez prowadzącego i umieszczone na platformie e-learningowej, częściowo zaś będzie musiał je wyszukać w sieci sam student, na podstawie wskazówek danych przez prowadzącego. Literatura dodatkowa: Studenci, którzy chcieliby zyskać głębsze zrozumienie teoretycznych podstaw wielu decyzji gospodarczych zespołu prezydenta Trumpa powinni zapoznać się z odnośnymi rozdziałami dowolnego standardowego podręcznika ekonomii. W szczególności polecamy książkę J. Gwartney, R. Stroup, R. Sobel, D. Macpherson, Economics. Private and Public Choice, Thompson/South Western, której dwa najnowsze wydania są dostępne w bibliotece OSA UW [jakkolwiek wszystkie wydania z datą 21. wieku są akceptowalne i w pełni się do tego nadają]. Dodatkowo, studenci, którzy chcieliby zyskać głębsze zrozumienie tego, kim jest Donald Trump, jaka jest jego baza polityczna, oraz jak działał Biały Dom w pierwszym roku jego prezydentury [trójkąt Bannon, Jarvanka, Priebus] powinni sięgnąć do: Michael Wolff’s Fire and Fury. Inside the Trump White House, Little, Brown, 2018. Ci, którzy chcieliby zagłębić się w szczegóły gospodarczego planu Trumpa, mogą zechcieć zajrzeć do: Steven Moore and Arthur B. Laffer, Trumponomics. Inside the America First Plan to revive Our Economy, St. Martin’s Press, 2018 (jakkolwiek lektura tej książki może być dość denerwująca). |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Po ukończeniu kursu student powinien: * Znać kluczowe elementy platformy gospodarczej amerykańskiej Partii Republikańskiej * Znać podstawowe obietnice wyborcze w dziedzinie gospodarczej poczynione przez Donalda Trumpa podczas jego kampanii prezydenckiej * Rozumieć różnicę między standardowym ujęciem platformy gospodarczej Partii Republikańskiej a gospodarczym programem Donalda Trumpa („Trumponomiką”) * Rozumieć ich potencjalny wpływ i konsekwencje dla całej gamy krajowych i zagranicznych interesariuszy [rządu federalnego I jego budżetu, producentów (firm), rynku pracy, przedsiębiorstw i instytucji sfery finansowej – zarówno w USA, jak i na świecie] * Wiedzieć, które z prezydenckich obietnic faktycznie zostały lub będą wprowadzone w życie * Potrafić opisać podstawowe sposoby, jakimi Donald Trump i jego zespół próbują wprowadzać w życie założoną politykę gospodarczą * Móc zidentyfikować najważniejsze osoby z amerykańskich kręgów gospodarczych, politycznych i prawnych, które są uważane za ważnych graczy w Białym Domu Donalda Trumpa i wokół niego. * Wiedzieć, jak epidemia COVID-19 wpłynęła na polityke gospodarczą Administracji Trumpa. 2. UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu student powinien: * Umieć znaleźć źródła dobrej jakości informacji i danych opisujących te części I aspekty gospodarki USA, na które wpływ miały i nadal mają decyzje gospodarcze Donalda Trumpa. * Potrafić ocenić siłę wpływu decyzji i polityki gospodarczej Donalda Trumpa na poszczególne sektory amerykańskiej gospodarki, na interesy gospodarcze poszczególnych grup społecznych w USA, a także na inne gospodarki narodowe. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po ukończeniu kursu student powinien: * Zdawać sobie sprawę z różnic opinii i ocen dotyczących poszczególnych decyzji i polityki gospodarczej Donalda Trumpa. * Być otwartym na różne opinie wyrażane na powyższe tematy. * Być świadomym konsekwencji, jakie decyzje Donalda Trumpa mają dla światowego przywództwa stanów Zjednoczonych w dziedzinie gospodarki, polityki i moralności. * Przyjąć do wiadomości fakt, że ekonomiści jedynie proponują różne rozwiązania, a ostateczne decyzje podejmują politycy (np. tacy, jak Donald Trump). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę z kursu będą składały się trzy elementy (z wagami określonymi poniżej): 50% = dokonana przez prowadzącego ocena aktywności uczestników w cotygodniowych zajęciach w klasie* (w tym ocena prezentowanych przez uczestników zadanych lektur) [* ‘w klasie’ może także oznaczać spotkania za pomocą platform do nauki na odległość, np. Google Meet / Classroom] 25% = test końcowy (pisemny; może zawierać pytania do wyboru i prawda-fałsz, a także krótkie pytania otwarte.) 25% = esej końcowy na wybrany temat związany z treścią kursu [do złożenia przed końcem semestru – konkretna data złożenia i temat(y) zostaną podane studentom z co najmniej 3-tygodniowym wyprzedzeniem; zgodnie z zasadami OSA UW – minimalna objętość 5 znormalizowanych stron; maksymalna 6 stron; język angielski, dopuszczalne formaty: doc, docx, rtf, pdf, open office; dalsze szczegóły będą dostępne na platformie e-learningowej]. Minimum potrzebne do zaliczenia kursu to 50 procent. ( tj. 50 punktów ze 100). Punkty nie będą zaokrąglane. Oceny będą wystawione wg następującej skali: < 0; 50) = 2.0 <50; 60) = 3.0 <60; 70) = 3.5 <70; 80) = 4.0 <80; 90) = 4.5 <90; 100> = 5.0 Poprawka będzie uwzględniała jedynie wyniki obejmującego cały materiał testu (co oznacza, że punkty za nie będą brane pod uwagę – jedynie test). Test poprawkowy będzie miał miejsce w oficjalnej sesji poprawkowej. Skala ocen na poprawce będzie bardziej stroma niż ta obowiązująca w oryginalnym terminie. |
Praktyki zawodowe: |
n.d. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.