American Environmental Issues: Inventing the Future (Problemy środowiskowe w Stanach Zjednoczonych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SF052 |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | American Environmental Issues: Inventing the Future (Problemy środowiskowe w Stanach Zjednoczonych) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs dostarcza podstawowej wiedzy w zakresie problemów środowiskowych w Stanach Zjednoczonych pozwalającej na zrozumienie ich złożoności oraz zróżnicowania ich percepcji w wymiarze historycznym, przestrzennym i społecznym. Obejmuje takie zagadnienia jak: uwarunkowania myślenia o przyrodzie, zarys historii środowiskowej Stanów Zjednoczonych, początki ochrony przyrody – amerykańskie parki narodowe; środowiskowe uwarunkowania i konsekwencje modelu wzrostu gospodarczego, wyzwania związane z modelem gospodarki zrównoważonej i zmianami klimatycznymi |
Pełny opis: |
1. Myślenie o przyrodzie; wymyślanie przyrody; 2. Przyroda i społeczeństwo w społecznościach tubylczych. 3. Zarys historii środowiskowej Stanów Zjednoczonych I. Colonial Encounters; New England wilderness Transformed, The Tobacco and Cotton South 4. Zarys historii środowiskowej Stanów Zjednoczonych II. Nature and the market economy 5. Zarys historii środowiskowej Stanów Zjednoczonych III Western frontiers 6. Conservation, preservation, Amerykańskie parki narodowe – historia, rozmieszczenie, walory 7. Amerykańskie parki narodowe – konteksty: ochrona przyrody a turystyka; parki narodowe a ludność tubylcza 8. Przyroda a wzrost, rozwój, energia, zasoby –problemy środowiskowe XX wieku 9. Ekologia, enwironmentalizm; amerykańskie organizacje i ruchy 10. Zrównoważenia jako nowy dyskurs publiczny – teoria i praktyka zrównoważenia 11. Środowiskowe regulacje prawne; EPA 12. Zmiany klimatu i wyzwania środowiskowe – przykłady szczególnie ‘wrażliwych’ obszarów, wyzwania związane z ich zarządzaniem: 11.1 Zrównoważone miasta? wielkie aglomeracje w kontekście rozwoju zrównoważonego 11.2 Wybrzeża, Floryda. 11.3. Obszary suche i półsuche (południowy zachód) 11.4. Alaska, 11.5. Hawaje |
Literatura: |
Hudson J.C., Across this land: a regional geography of the U.S and Canada 2002 Baltimore Knox J.P, United States: Contemporary Human Geography 1988 Longman Macnaughten Ph., Urry J., Contested Natures, Sage Publ., 1998 [Alternatywne Przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie, Wyd. Scholar, 2005] Mayda Ch., 2012 A Regional Geography of the United States and Canada: Toward a Sustainable Future, Rowman & Littlefield Publishers Merchant C., American Environmental History: An Introduction Columbia University Press 2007 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna podstawową terminologię używaną do analizy zjawisk środowiskowych i społeczno-geograficznych w zakresie amerykanistyki; (K-W01, KS1_W01, KS2_W01; K_W02, KS1_W02, KS2_W02;. K_W03, KS1_W03, KS2_W03) - posiada wiedzę na temat współzależności pomiędzy ludźmi i ich naturalnym środowiskiem a stworzonym przez nich systemem społecznym, gospodarczym i politycznym; (K_W04; KS1_W04, KS2_W04) UMIEJĘTNOŚCI: - posiada umiejętność identyfikowania najbardziej wrażliwych na zmiany środowiskowe obszarów Stanów Zjednoczonych oraz opisu cech wyróżniających każdy z nich oraz ludzi, którzy je zagospodarowali (K_U05; KS1_U05, KS2_U05) - posiada umiejętność rozpoznania znaczenia, analizy i krytycznej interpretacji środowiskowych uwarunkowań i konsekwencji procesów społecznych zachodzących w Ameryce (K_U05; KS1_U05, KS2_U05) - posiada umiejętność wykorzystywania map tematycznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - jest otwarty na różne zjawiska i idee, ceni różnorodność i wielość opinii i kultur, szanuje odmienność kulturową (K_K01, KS1_K01, KS2_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny udział w zajęciach - 60% projekt zespołowy (esej z elementami audiowizualnymi) - 60% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.