Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Black Culture from Jim Crow to Harlem Renaissance

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH0002
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Black Culture from Jim Crow to Harlem Renaissance
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - koszyk 1 - studia BA - 3 rok
Zajęcia do wyboru - koszyk 2 - studia BA - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs podejmuje pogłębioną analizę rozwoju tożsamości Afroamerykańskiej od powstania blackface minstrelsy aż po renesans harlemski, badając społeczne i kulturowe reakcje Afroamerykanów na wzrost Amerykańskiego (Białego) Imperium.

Pełny opis:

Niniejszy kurs przygląda się rozwojowi kultury Afroamerykanów od lat 40. XIX w. po lata 10. XX w., śledząc wpływ ideologii “rasowych” na formy autoekspresji Czarnych. Zajęcia otwierające poświęcone są początkom reprezentacji "rasowej" w Stanach Zjednoczonych, a zwłaszcza prawnym, społecznym i kulturowym narzędziom, które posłużyły wykreowaniu "rasy" jako faktu. Dalsza część kursu jest podzielona na trzy części poświęcone trzem odrębnym okresom w historii Czarnej Ameryki: czasom przedwojennym, okresowi Rekonstrukcji oraz czasowi Upadku. Kurs śledzi ewolucję idei Czerni między tymi okresami z perspektywy społecznej, prawnej i kulturowej. Ze szczególną uwagą przygląda się też różnorakim kulturom oporu wobec rasizmu Białych, takim jak "szacowność" (Black respectability) czy blues. Zajęcia kończące pochylają się nad wzrostem ruchu Nowej Czerni jako koncentracją dziedzictwa walki o społeczne, polityczne i kulturowe rozpoznanie w USA, jaką Afroamerykanie toczyli od początków XIX w.

Literatura:

Bibliografia kursu zawiera teksty autorstwa Fredericka Douglassa, Williama Wellsa Browna, Bookera T. Washingtona, Mary Church Terrell, W.E.B. DuBoisa, Idy B. Wells, i in. Wśród lektur znajdują się teksty prozatorskie i poetyckie wyrażające ideologie "rasowe" Białych, które zestawione są z dziełami Czarnych myślicieli tamtych czasów. Kurs wykorzystuje też współczesne analizy naukowe autorstwa m.in. Cedrica J. Robinsona, Hazel V. Carby, Robina D.G. Kelleya i Angeli Y. Davis.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

WIEDZA

- posiada zaawansowaną wiedzę nt. historii Afroamerykanów podczas ery Jima Crowa

- posiada zaawansowaną wiedzę nt. kultury afroamerykańskiej po Wojnie Secesyjnej

- rozumie znaczenie klasy, "rasy" i płci kulturowej dla formacji tożsamości afroamerykańskiej

UMIEJĘTNOŚCI

- umie interpretować teksty kultury afroamerykańskiej w kontekście historii społeczności afroamerykańskiej

- potrafi analizować wpływ wydarzeń społecznych, kulturowych i politycznych na społeczność afroamerykańską

- jest zdolny do krytycznej refleksji nad "rasowymi", klasowymi i tożsamościowymi implikacjami tekstów kultury afroamerykańskiej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ma świadomość społecznej roli "rasy"

- rozumie społeczną i polityczną rolę ekspresji tożsamości "rasowej"

- ma świadomość znaczenia relacji "rasowych" dla historii USA

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa obejmuje:

a) obecność i aktywny udział w zajęciach (30%);

b) dwa 2-3-stronicowe raporty ze źródeł (30%);

c) końcowy projekt grupowy lub 6-8-stronicowy esej (40%).

Raporty ze źródeł łączą samodzielną i kierowaną pracę badawczą. Projekty grupowe i eseje końcowe mogą odzwierciedlać osobiste zainteresowania studentów i/lub rozwijać wątki poruszone w trakcie zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)