Latinxs and Hispanic Identities
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH0009 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Latinxs and Hispanic Identities |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs ten ma na celu omówienie zagadnień związanych z badaniami na temat pan-etnicznej grupy latynoskiej/hiszpańskojęzyczna. Kurs analizujący charakterystykę grup mniejszościowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, oraz stanowi interdyscyplinarne podejście, którego celem jest zapoznanie studentów z doświadczeniami wielu różnych hiszpańskojęzycznych grup etnicznych. Termin "Latynos" i "Hiszpan" stosowany jest do osób, które urodziły się lub mieszkają w Stanach Zjednoczonych, ale których przodkowie urodzili się w hiszpańskojęzycznej Ameryce, a następnie stali się obywatelami lub rezydentami USA. Kurs analizuje kulturę, politykę i historię tych grup społecznych, a także ich wpływ na społeczeństwo amerykańskie. W trakcie kurs przeprowadzona zostanie również analiza geopolityki półkuli zachodniej w celu zrozumienia konsekwencji ekspansji terytorialnej i hegemonii Stanów Zjednoczonych. |
Pełny opis: |
Kurs ten ma na celu przegląd zagadnień związanych z badaniami na temat pan-etnicznej grupy latynoskiej/hiszpańskojęzycznej poprzez badanie różnorodnych populacji posiadających korzenie w hiszpańskojęzycznej części kontynentu amerykańskiego. Kurs wykorzystuje interdyscyplinarne podejście w celu zapoznania studentów z doświadczeniami tychże grup na przestrzeni całej historii Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Dzięki starannie dobranym materiałom źródłowym, badanie grup społecznych posiadających korzenie kulturowe w krajach hiszpańskojęzycznych opiera się na tematach takich jak kultura, historia, społeczeństwo i polityka. W społeczeństwie, w którym tożsamość jest w stanie dynamicznej zmiany, pan-etniczna identyfikacja pozostaje kwestią sporną, w takim samym stopniu jak również innowacyjną. Na przykład termin Latynos pojawił się niedawno jako neutralna płciowo etykieta w odniesieniu do "Latynosów" płci męskiej (Latino) i żeńskiej (Latina). I odwrotnie, termin "hiszpańskojęzyczny" jest rozumiany jako utrwalający idee etniczno-rasowego eurocentryzmu. Aby krytycznie zastanowić się nad tymi kwestiami, kurs zachęca do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia i pisania. |
Literatura: |
DeGuzmán, María. 2017 “Latinx: ¡Estamos Aquí!, Or Being ‘Latinx’ at UNC-Chapel Hill.” Cultural Dynamics 29(3): 214–30. Gobat, Michel. 2013. The Invention of Latin America: A Transnational History of Anti-Imperialism, Democracy, and Race, The American Historical Review, 118(5): 1345–1375. Horsman, Reginald. 1981. Race and Manifest Destiny: The Origins of American Racial Anglo-Saxonism. Harvard University Press. Kymlicka, Will. 2018. Liberal Multiculturalism as a Political Theory of State–Minority Relations. Political Theory, 46(1): 81–91. Noriega, Chon, Eric Avila, Karen Mary Davalos, Chela Sandoval, Rafael Pérez-Torres, and Charlene Villaseñor Black (eds.). 2020. The Chicano Studies Reader: An Anthology of Aztlán, 1970-2019. Aztlán Anthology, 3. Fourth Edition Salinas Jr., C., and A. Lozano. 2017. Mapping and Recontextualizing the Evolution of the Term Latinx: And Environmental Scanning in Higher Education. Journal of Latinos and Education. https://doi.org/10.1080/15348431.2017.1390464 . Torres, Lourdes. 2018. Latinx?. Latino Studies, 16(3): 283–285. Wastl-Walter, Doris. 2011. The Ashgate Research Companion to Border Studies, Abingdon: Routledge, Routledge Handbooks Online. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu student: - rozumie kluczowe pojęcia i teorie związane z tematyką kursu - rozpoznaje istotne elementy związane z zagadnieniami poruszanymi w czasie trwania kursu - identyfikuje historyczne i współczesne zagadnienia dotyczące omawianych kwestii UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu student: - potrafi krytycznie posługiwać się teoriami i pojęciami w celu wyjaśnienia kwestii związanych z tematem kursu - formułuje krytyczne argumenty - wyciąga wnioski i formułuje syntetyczne podsumowania. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Po ukończeniu kursu student: - potrafi sformułować własną opinię na temat współczesnych wydarzeń - rozumie znaczenie relacji interkulturowych w rozwiązywaniu wspólnych problemów. - wzbogaca wiedzę o Stanach Zjednoczonych Ameryki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny uczniów będą oparte na poniższych kryteriach: Udział w zajęciach: 15% Esej na semestralny (1 500 słów): 35% Esej końcowy (2 000 słów): 50% 100-88 = 5 87-73 = 4 72-57 = 3 56- 0 = 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hector Calleros Rodriguez | |
Prowadzący grup: | Hector Calleros Rodriguez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.