Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Latinxs and Hispanic Identities

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH0009
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Latinxs and Hispanic Identities
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs ten ma na celu omówienie zagadnień związanych z badaniami na temat pan-etnicznej grupy latynoskiej/hiszpańskojęzyczna. Kurs analizujący charakterystykę grup mniejszościowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, oraz stanowi interdyscyplinarne podejście, którego celem jest zapoznanie studentów z doświadczeniami wielu różnych hiszpańskojęzycznych grup etnicznych.

Termin "Latynos" i "Hiszpan" stosowany jest do osób, które urodziły się lub mieszkają w Stanach Zjednoczonych, ale których przodkowie urodzili się w hiszpańskojęzycznej Ameryce, a następnie stali się obywatelami lub rezydentami USA. Kurs analizuje kulturę, politykę i historię tych grup społecznych, a także ich wpływ na społeczeństwo amerykańskie. W trakcie kurs przeprowadzona zostanie również analiza geopolityki półkuli zachodniej w celu zrozumienia konsekwencji ekspansji terytorialnej i hegemonii Stanów Zjednoczonych.

Pełny opis:

Kurs ten ma na celu przegląd zagadnień związanych z badaniami na temat pan-etnicznej grupy latynoskiej/hiszpańskojęzycznej poprzez badanie różnorodnych populacji posiadających korzenie w hiszpańskojęzycznej części kontynentu amerykańskiego. Kurs wykorzystuje interdyscyplinarne podejście w celu zapoznania studentów z doświadczeniami tychże grup na przestrzeni całej

historii Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Dzięki starannie dobranym materiałom źródłowym, badanie grup społecznych posiadających korzenie kulturowe w krajach hiszpańskojęzycznych opiera się na tematach takich jak kultura, historia, społeczeństwo i polityka.

W społeczeństwie, w którym tożsamość jest w stanie dynamicznej zmiany, pan-etniczna identyfikacja pozostaje kwestią sporną, w takim samym stopniu jak również innowacyjną. Na przykład termin Latynos pojawił się niedawno jako neutralna płciowo etykieta w odniesieniu do "Latynosów" płci męskiej (Latino) i żeńskiej (Latina). I odwrotnie, termin "hiszpańskojęzyczny" jest rozumiany jako utrwalający idee etniczno-rasowego eurocentryzmu. Aby krytycznie zastanowić się nad tymi kwestiami, kurs zachęca do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia i pisania.

Literatura:

DeGuzmán, María. 2017 “Latinx: ¡Estamos Aquí!, Or Being ‘Latinx’ at UNC-Chapel Hill.” Cultural Dynamics 29(3): 214–30.

Gobat, Michel. 2013. The Invention of Latin America: A Transnational History of Anti-Imperialism, Democracy, and Race, The American Historical Review, 118(5): 1345–1375.

Horsman, Reginald. 1981. Race and Manifest Destiny: The Origins of American Racial Anglo-Saxonism. Harvard University Press.

Kymlicka, Will. 2018. Liberal Multiculturalism as a Political Theory of State–Minority Relations. Political Theory, 46(1): 81–91.

Noriega, Chon, Eric Avila, Karen Mary Davalos, Chela Sandoval, Rafael Pérez-Torres, and Charlene Villaseñor Black (eds.). 2020. The Chicano Studies Reader: An Anthology of Aztlán, 1970-2019. Aztlán Anthology, 3. Fourth Edition

Salinas Jr., C., and A. Lozano. 2017. Mapping and Recontextualizing the Evolution of the Term Latinx: And Environmental Scanning in Higher Education. Journal of Latinos and Education. https://doi.org/10.1080/15348431.2017.1390464 .

Torres, Lourdes. 2018. Latinx?. Latino Studies, 16(3): 283–285.

Wastl-Walter, Doris. 2011. The Ashgate Research Companion to Border Studies, Abingdon: Routledge, Routledge Handbooks Online.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Po ukończeniu kursu student:

- rozumie kluczowe pojęcia i teorie związane z tematyką kursu

- rozpoznaje istotne elementy związane z zagadnieniami poruszanymi w czasie trwania kursu

- identyfikuje historyczne i współczesne zagadnienia dotyczące omawianych kwestii

UMIEJĘTNOŚCI

Po ukończeniu kursu student:

- potrafi krytycznie posługiwać się teoriami i pojęciami w celu wyjaśnienia kwestii związanych z tematem kursu

- formułuje krytyczne argumenty

- wyciąga wnioski i formułuje syntetyczne podsumowania.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Po ukończeniu kursu student:

- potrafi sformułować własną opinię na temat współczesnych wydarzeń

- rozumie znaczenie relacji interkulturowych w rozwiązywaniu wspólnych problemów.

- wzbogaca wiedzę o Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Metody i kryteria oceniania:

Oceny uczniów będą oparte na poniższych kryteriach:

Udział w zajęciach: 15%

Esej na semestralny (1 500 słów): 35%

Esej końcowy (2 000 słów): 50%

100-88 = 5

87-73 = 4

72-57 = 3

56- 0 = 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Hector Calleros Rodriguez
Prowadzący grup: Hector Calleros Rodriguez
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)