Militarism, Militarization, and War (Militaryzm, militaryzacja i wojna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH0011 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Militarism, Militarization, and War (Militaryzm, militaryzacja i wojna) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - koszyk 2 - studia BA - 2 i 3 rok Zajęcia do wyboru - koszyk 3 - studia BA - 2 i 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Czym jest militaryzm i skąd się właściwie bierze? Co to oznacza, że dane państwo, społeczeństwo, instytucja, praktyka, osoba lub rzecz są zmilitaryzowane? Jak możemy badać militaryzm wychodząc poza wskaźniki makro i przyglądając się w zamian jego funkcjonowaniu w codziennym, cywilnym życiu? Celem zajęć jest wprowadzenie studentów/-ek do interdyscyplinarnego pola badań nad militaryzmem, które czerpie z socjologii, stosunków międzynarodowych, studiów nad płcią i studiów kulturowych. Kurs przybliży kluczowe pojęcia, narzędzia i debaty w obrębie studiów nad militaryzmem i jego przemianami. Wykształconą w toku zajęć krytyczną ciekawość militaryzmu przyłożymy następnie do szeregu zjawisk we współczesnych Stanach Zjednoczonych i Europie. Analizować będziemy m.in. sposób, w jak militaryzm przeobraża takie cywilne sfery jak bezpieczeństwo, edukacja dziecięca, policja, historia i pamięć zbiorowa, moda, rozrywka, społeczeństwo obywatelskie/ruchy społeczne oraz porządek płci. |
Pełny opis: |
Czym jest militaryzm i skąd się właściwie bierze? Co to oznacza, że dane państwo, społeczeństwo, instytucja, praktyka, osoba lub rzecz są zmilitaryzowane? Jak możemy badać militaryzm wychodząc poza wskaźniki makro i przyglądając się w zamian jego funkcjonowaniu w codziennym, cywilnym życiu? Militaryzm, jako zjawisko społeczne, nie cieszył się dużą popularnością w międzynarodowej nauce po zakończeniu zimnej wojny. Ponadto, samo pojęcie było przedmiotem rozmaitych i często normatywnych definicji, co ograniczyło jego wartość analityczną. Celem zajęć jest wprowadzenie studentów/-ek do interdyscyplinarnego pola badań nad militaryzmem, które czerpie z socjologii, stosunków międzynarodowych, studiów nad płcią i studiów kulturowych. Rozumiejąc militaryzm w szerokim, socjologicznym sensie jako "przenikanie relacji militarnych do sfery relacji społecznych" (Shaw 2013: 20), zajęcia dostarczą przykładów na trwające znaczenie militaryzmu we współczesnych społeczeństwach, a także wyposażą studentów w krytyczne narzędzia do analizy jego funkcjonowania w codziennym życiu. Kurs podzielony jest na trzy segmenty. W pierwszej części zajęć omówimy kluczowe pojęcia, narzędzia i debaty w obrębie studiów nad militaryzmem, aby wykształcić krytyczną ciekawość n.t. militaryzmu jako zjawiska osadzonego w instytucjach państwowych, obywatelstwie, płci, historii i kulturze. W drugiej części kursu przyjrzymy się przemianom wojny i militaryzmu w XX i XXI wieku: stopniowemu zanikaniu klasycznego militaryzmu typowego dla wojen totalnych, wyłanianiu się nowych jego form w coraz bardziej cywilnych społeczeństwach, i rozłamowi między USA a Europą w podejściu do kwestii wojskowych. W trzeciej części zajęć będziemy ćwiczyć krytyczną ciekawość w odniesieniu do szeregu zjawisk społecznych we współczesnych Stanach Zjednoczonych i Europie. M.in. poddamy analizie sposób, w jaki militaryzm przeobraża takie cywilne sfery jak bezpieczeństwo, edukacja dziecięca, policja, historia i pamięć zbiorowa, moda, rozrywka, społeczeństwo obywatelskie/ruchy społeczne oraz porządek płci. Zajęcia: CZĘŚĆ PIERWSZA: Definicje i narzędzia ZAJĘCIA 1: Wprowadzenie do zajęć i ich przedmiotu ZAJĘCIA 2: Czym jest militaryzm i militaryzacja? Pojęcia i definicje ZAJĘCIA 3: Jak badać militaryzm? 'Krytyczna ciekawość' jako narzędzie analityczne CZĘŚĆ DRUGA: Formy historyczne i ich przemiany ZAJĘCIA 4: Klasyczny militaryzm ery wojen totalnych ZAJĘCIA 5: Po zimnej wojnie. "Europejczycy są z Wenus, a Amerykanie z Marsa"? ZAJĘCIA 6: Nowe wojny, nowe militaryzmy? CZĘŚĆ TRZECIA: W jaki sposób rzeczy są militaryzowane? Studia przypadku ZAJĘCIA 7: Porządek płci ZAJĘCIA 8: Feminizm(y) i emancypacja ZAJĘCIA 9: Bezpieczeństwo narodowe ZAJĘCIA 10: Edukacja dziecięca ZAJĘCIA 11: Policja ZAJĘCIA 12: Historia i pamięć zbiorowa ZAJĘCIA 13: Moda i towary konsumpcyjne ZAJĘCIA 14: Ruchy społeczne: przypadek Amerykańskich milicji ZAJĘCIA 15: Społeczeństwo obywatelskie: przypadek paramilitaryzmu w Europie Środkowo-Wschodniej ZAJĘCIA 16: Podsumowanie i wnioski. Jaka jest przyszłość militaryzmu? |
Literatura: |
Kluczowa literatura teoretyczna (wybór): Altınay, Ayşe Gül. 2019. “Undoing Academic Cultures of Militarism: Turkey and Beyond.” Current Anthropology 60 (S19): 15–25. Basham, Victoria M., Aaron Belkin & Jess Gifkins. 2015. “What is Critical Military Studies?" Critical Military Studies, 1:1, 1-2. Enloe, Cynthia. [2007] 2016. Globalization and Militarism. Feminists Make the Link. Second edition. Lanham: Rl. Enloe, Cynthia. 2015. “The recruiter and the sceptic: a critical feminist approach to military studies”, Critical Military Studies, 1:1, 3-1. Kaldor, Mary. 2007. New and Old Wars: Organized Violence in a Global Era. Stanford University Press. Shaw, Martin. 1991. Post-Military Society: Militarism, Demilitarization, and War at the End of the Twentieth Century. Philadelphia: Temple University Press. Shaw, Martin. 2006. “War and militarism”. In Encyclopedia of Social Theory, edited by Austin Harrington, Barbara L. Marshall, Hans-Peter Muller, and Hans-Peter Müller, 664-67. Psychology Press. Sheehan, James J. 2008. Where Have All the Soldiers Gone? The Transformation of Modern Europe. Boston: Houghton Mifflin. Pełna lista lektur oraz same teksty w formacie PDF zostają przesłane studentom/-kom drogą mailową przed zajęciami. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/ka: 1. Wiedza a) Rozumie i potrafi zdefiniować pojęcią militaryzmu, militaryzacji i wojny, a także krytycznie ocenia ich rozmaite definicje powstałe na przestrzeni historii i na gruncie różnych dyscyplin naukowych b) posiada wiedzę teoretyczną n.t. głównych debat w studiach nad militaryzmem oraz rozpoznaje najważniejszych/-e teoretyków/-yczki i podejścia w obrębie pola c) zna metody i narzędzia badawcze stosowane w studiach nad militaryzmem d) rozumie rolę militaryzmu we współczesnej polityce i społeczeństwie w USA oraz Europie e) rozpoznaje i potrafi wyjaśnić przemiany wojny i militaryzmu na przestrzeni historii najnowszej 2. Umiejętności a) sprawnie posługuje się 'krytyczną ciekawością' do badania militaryzmu - potrafi zidentyfikować i scharakteryzować jego różne formy i dynamikę w życiu społecznym b) ma podstawowe kompetencje, by włączyć się w dyskusje n.t. bezpieczeństwa narodowego, wojska i jego miejsca w społeczeństwie c) potrafi rozróżnić normatywne i analityczne podejścia do zjawisk społecznych d) posiada pogłębione umiejętności formułowania i prezentowania krytycznych argumentów teoretyczno-analitycznych oraz pisania tekstów naukowych 3. Kompetencje społeczne a) potrafi formułować przemyślane sądy i bronić ich w debacie b) jest otwarty/-a na różne stanowiska w spornych kwestiach i prezentuje szacunek dla pluralistycznej dyskusji c) rozumie znaczenie cywilnej kontroli nad sferą wojskową dla bardziej pokojowych, demokratycznych społeczeństw |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena: 1. Regularna obecność (dopuszczalne dwie nieobecności), aktywny udział w dyskusji - 30% 2. Prezentacja artykułu naukowego (indywidualna lub grupowa) - 30 % 3. Praca pisemna (6-8 stron) – 40%. Studenci/-tki mają za zadanie zrekonstruować, opisać i zanalizować proces militaryzacji (lub demilitaryzacji) wybranego zjawiska, instytucji czy rzeczy na przestrzeni czasu, używając pojęć i narzędzi omawianych w czasie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.