Poor America
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH0021 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Poor America |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Oficjalny odsetek osób żyjących w Stanach Zjednoczonych poniżej poziomu ubóstwa waha się od kilku dekad pomiędzy 10-15%. W 2021 roku było to 38 mln ludzi, czyli 11,6% całej populacji. Zjawisko biedy dotyka w największym stopniu rdzennych Amerykanów oraz mniejszości afroamerykańskiej i latynoskiej, jednocześnie jednak 42% wszystkich osób żyjących w USA poniżej progu ubóstwa to biali - więcej niż jakakolwiek inna grupa rasowa czy etniczna. |
Pełny opis: |
Oficjalny odsetek osób żyjących w Stanach Zjednoczonych poniżej poziomu ubóstwa waha się od kilku dekad pomiędzy 10-15%. W 2021 roku było to 38 mln ludzi, czyli 11,6% całej populacji. Zjawisko biedy dotyka w największym stopniu rdzennych Amerykanów oraz mniejszości afroamerykańskiej i latynoskiej, jednocześnie jednak 42% wszystkich osób żyjących w USA poniżej progu ubóstwa to biali - więcej niż jakakolwiek inna grupa rasowa czy etniczna. W trakcie zajęć będziemy zbierać i analizować dane i wyniki badań dotyczących biedy w Ameryce, jak również porównywać je z danymi z innych krajów. Przyjrzymy się takim kwestiom jak: edukacja; sytuacja mieszkaniowa: miasto/przedmieście/wieś, posiadanie domu/mieszkanie w przyczepach kempingowych; praca: miejsce pracy/zawody/stanowiska; sytuacja ekonomiczna: dochody, zamożność/ubóstwo, bony żywnościowe; struktura rodziny; zdrowie (choroby, epidemia opioidowa, oczekiwana długość życia, śmiertelność); przestępczość; wartości, postawy, poglądy polityczne i zachowania wyborcze. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytania: - jak rozumiane jest pojęcie biedy i w jaki sposób jest ono wplecione w tkankę społeczeństwa amerykańskiego - czy istnienie głębokich podziałów klasowych jest (nie/niedostatecznie) obecne w dyskursie na temat społeczeństwa amerykańskiego - jakie jest kulturowe znaczenie i jakie są konsekwencje stereotypów nt. biednych - jak kształtowała się polityka społeczna wobec biednych, jak oceniana jest skuteczność wprowadzanych programów - jak kwestie klasy, rasy, płci, seksualności, religii, polityki i geografii komplikują i wpływają na rozumienie biedy - co to znaczy być biednym w Ameryce i jak przywileje/dyskryminacja rasowa zderzają się z niższością klasową |
Literatura: |
Wybrane fragmenty książek i artykuły: 1. Brady, David, „Theories of the Causes of Poverty”, Annual Review of Sociology, 2019, 45:4.1–4.21 2. Bruder, Jessica (2017) Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century, W. W. Norton & Company 3. Case A. and Deaton A. (2020) Deaths of Despair and the Future of Capitalism, Princeton University Press 4. Cramer, Kathrine (2016) The Politics of Resentment: Rural Consciousness in Wisconsin and the Rise of Scott Walker, University of Chicago Press 5. Creamer, J; Shrider, E. A.; Burns, K. and Chen F. (September 2022) “Poverty in the United States: 2021”, US Census Bureau. 6. Desmond, Matthew (2017) Evicted: Poverty and Profit in the American City, Crown 7. Dougherty, Conor (2020) Golden Gates. The Housing Crisis and a Reckoning for the American Dream, Penguin Books 8. Ehrenreich, Barbara (2020) Had I Known, Hachette Book Group 9. Ehrenreich, Barbara (2002) Nickel and Dime. On (Not) Getting by in America, New York: A Metropolitan/Owl Book 10. Goldin K. and Katz L (2009) The Race Between Education and Technology, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press. 11. Grusky B. D. and Hill J. (Eds.) (2017) Inequality in the 21st Century. New York: Routledge 12. Harrington, Michael (1962) The Other America. Poverty in The United States, Scribner 13. Isenberg, Nancy (2016) White Trash. The 400-year Untold History of Class in America, New York: Penguin Random House 14. Kristoff D.K. and WuDunn S. (2020) Tightrope. Americans Reaching for Hope, New York: Knopf 15. MacGillis, Alec (September 2016) “The Original Underclass”, The Atlantic 16. Quinones, Sam (2015) Dreamland. The True Tale of America's Opiate Epidemic, Bloomsbury Press 17. Smarsh, Sara (2018) Heartland: A Memoir of Working Hard and Being Broke in the Richest Country on Earth, Scribner 18. Stiglitz, Joseph (2013) The Prize of Inequality. The Price of Inequality: How Today's Divided Society Endangers Our Future. New York: W. W. Norton & Company 19. Vance, J.D. (2017) Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis, William Collins 20. Wilkinson, R. and Pickett, K. (2010) The Spirit Level. Why the Equality is Better for Everyone, London: Pinguin 21. Wray, Matt (2006) Not Quite White: White Trash and the Boundaries of Whiteness, Duke University Press Books Plus główne źródła danych: US Census https://www.census.gov/en.html Pew Research Center https://www.pewresearch.org Gallup https://www.gallup.com Brookings Institution https://www.brookings.edu Stanford Center for Poverty and Inequality https://inequality.stanford.edu Institute for Research on Poverty, University of Wisconsin-Madison https://www.irp.wisc.edu Center for Poverty and Inequality Research, University of California, Davis https://poverty.ucdavis.edu Benefits https://www.benefits.gov Economic Policy Institute https://www.epi.org oraz zbiór rekomendowanych artykułów naukowych i prasowych, z których studenci wybiorą interesujące ich dane i tematy do szerszej dyskusji. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać: Wiedzę na temat: - podziałów klasowych w USA - roli i znaczenia biednych w historii Stanów Zjednoczonych - kulturowego znaczenia stereotypów nt. biednych - poziomu edukacji, sytuacji mieszkaniowej, struktury rodziny, sytuacji na rynku pracy, sytuacji ekonomicznej, zdrowia, przestępczości, wartości i postaw oraz poglądów politycznych biednych. Umiejętności: Umiejętność przeprowadzenia analizy relacji klasowych w USA Umiejętność opracowania i przedstawienia prezentacji na wybrany temat Umiejętność wyszukiwania i analizy danych statystycznych na temat wybranej grupy społecznej Umiejętność analizy wybranych tekstów kultury (literatura, telewizja, film) Umiejętność pracy w grupie i dyskutowania na temat przeczytanych lektur Kompetencje, które pozwolą im: Rozumieć złożoność zjawiska biedy w USA Rozumieć złożoność relacji klasowych w USA Krytycznie analizować wybrane teksty kultury (literatura, telewizja, film) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na końcową ocenę składać się będzie: • 30% aktywny udział w zajęciach i dyskusjach • 30% projekt grupowy, prezentacja i poprowadzenie dyskusji na wybrany temat związany ze zjawiskiem biedy w USA • 20% udział w dyskusji na temat wybranej książki oraz • 20% pisemna recenzja tej książki (750-1000 słów). Książka do wybrania z listy, można też zaproponować własny tytuł po wcześniejszej konsultacji z prowadzącą zajęcia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.