Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poor America

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH0021
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Poor America
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Oficjalny odsetek osób żyjących w Stanach Zjednoczonych poniżej poziomu ubóstwa waha się od kilku dekad pomiędzy 10-15%. W 2021 roku było to 38 mln ludzi, czyli 11,6% całej populacji. Zjawisko biedy dotyka w największym stopniu rdzennych Amerykanów oraz mniejszości afroamerykańskiej i latynoskiej, jednocześnie jednak 42% wszystkich osób żyjących w USA poniżej progu ubóstwa to biali - więcej niż jakakolwiek inna grupa rasowa czy etniczna.

Pełny opis:

Oficjalny odsetek osób żyjących w Stanach Zjednoczonych poniżej poziomu ubóstwa waha się od kilku dekad pomiędzy 10-15%. W 2021 roku było to 38 mln ludzi, czyli 11,6% całej populacji. Zjawisko biedy dotyka w największym stopniu rdzennych Amerykanów oraz mniejszości afroamerykańskiej i latynoskiej, jednocześnie jednak 42% wszystkich osób żyjących w USA poniżej progu ubóstwa to biali - więcej niż jakakolwiek inna grupa rasowa czy etniczna.

W trakcie zajęć będziemy zbierać i analizować dane i wyniki badań dotyczących biedy w Ameryce, jak również porównywać je z danymi z innych krajów. Przyjrzymy się takim kwestiom jak: edukacja; sytuacja mieszkaniowa: miasto/przedmieście/wieś, posiadanie domu/mieszkanie w przyczepach kempingowych; praca: miejsce pracy/zawody/stanowiska; sytuacja ekonomiczna: dochody, zamożność/ubóstwo, bony żywnościowe; struktura rodziny; zdrowie (choroby, epidemia opioidowa, oczekiwana długość życia, śmiertelność); przestępczość; wartości, postawy, poglądy polityczne i zachowania wyborcze.

Spróbujemy też odpowiedzieć na pytania:

- jak rozumiane jest pojęcie biedy i w jaki sposób jest ono wplecione w tkankę społeczeństwa amerykańskiego

- czy istnienie głębokich podziałów klasowych jest (nie/niedostatecznie) obecne w dyskursie na temat społeczeństwa amerykańskiego

- jakie jest kulturowe znaczenie i jakie są konsekwencje stereotypów nt. biednych

- jak kształtowała się polityka społeczna wobec biednych, jak oceniana jest skuteczność wprowadzanych programów

- jak kwestie klasy, rasy, płci, seksualności, religii, polityki i geografii komplikują i wpływają na rozumienie biedy

- co to znaczy być biednym w Ameryce i jak przywileje/dyskryminacja rasowa zderzają się z niższością klasową

Literatura:

Wybrane fragmenty książek i artykuły:

1. Brady, David, „Theories of the Causes of Poverty”, Annual Review of Sociology, 2019, 45:4.1–4.21

2. Bruder, Jessica (2017) Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century, W. W. Norton & Company

3. Case A. and Deaton A. (2020) Deaths of Despair and the Future of Capitalism, Princeton University Press

4. Cramer, Kathrine (2016) The Politics of Resentment: Rural Consciousness in Wisconsin and the Rise of Scott Walker, University of Chicago Press

5. Creamer, J; Shrider, E. A.; Burns, K. and Chen F. (September 2022) “Poverty in the United States: 2021”, US Census Bureau.

6. Desmond, Matthew (2017) Evicted: Poverty and Profit in the American City, Crown

7. Dougherty, Conor (2020) Golden Gates. The Housing Crisis and a Reckoning for the American Dream, Penguin Books

8. Ehrenreich, Barbara (2020) Had I Known, Hachette Book Group

9. Ehrenreich, Barbara (2002) Nickel and Dime. On (Not) Getting by in America, New York: A Metropolitan/Owl Book

10. Goldin K. and Katz L (2009) The Race Between Education and Technology, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press.

11. Grusky B. D. and Hill J. (Eds.) (2017) Inequality in the 21st Century. New York: Routledge

12. Harrington, Michael (1962) The Other America. Poverty in The United States, Scribner

13. Isenberg, Nancy (2016) White Trash. The 400-year Untold History of Class in America, New York: Penguin Random House

14. Kristoff D.K. and WuDunn S. (2020) Tightrope. Americans Reaching for Hope, New York: Knopf

15. MacGillis, Alec (September 2016) “The Original Underclass”, The Atlantic

16. Quinones, Sam (2015) Dreamland. The True Tale of America's Opiate Epidemic, Bloomsbury Press

17. Smarsh, Sara (2018) Heartland: A Memoir of Working Hard and Being Broke in the Richest Country on Earth, Scribner

18. Stiglitz, Joseph (2013) The Prize of Inequality. The Price of Inequality: How Today's Divided Society Endangers Our Future. New York: W. W. Norton & Company

19. Vance, J.D. (2017) Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis, William Collins

20. Wilkinson, R. and Pickett, K. (2010) The Spirit Level. Why the Equality is Better for Everyone, London: Pinguin

21. Wray, Matt (2006) Not Quite White: White Trash and the Boundaries of Whiteness, Duke University Press Books

Plus główne źródła danych:

US Census

https://www.census.gov/en.html

Pew Research Center

https://www.pewresearch.org

Gallup

https://www.gallup.com

Brookings Institution

https://www.brookings.edu

Stanford Center for Poverty and Inequality

https://inequality.stanford.edu

Institute for Research on Poverty, University of Wisconsin-Madison

https://www.irp.wisc.edu

Center for Poverty and Inequality Research, University of California, Davis

https://poverty.ucdavis.edu

Benefits

https://www.benefits.gov

Economic Policy Institute

https://www.epi.org

oraz zbiór rekomendowanych artykułów naukowych i prasowych, z których studenci wybiorą interesujące ich dane i tematy do szerszej dyskusji.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać:

Wiedzę na temat:

- podziałów klasowych w USA

- roli i znaczenia biednych w historii Stanów Zjednoczonych

- kulturowego znaczenia stereotypów nt. biednych

- poziomu edukacji, sytuacji mieszkaniowej, struktury rodziny, sytuacji na rynku pracy, sytuacji ekonomicznej, zdrowia, przestępczości, wartości i postaw oraz poglądów politycznych biednych.

Umiejętności:

Umiejętność przeprowadzenia analizy relacji klasowych w USA

Umiejętność opracowania i przedstawienia prezentacji na wybrany temat

Umiejętność wyszukiwania i analizy danych statystycznych na temat wybranej grupy społecznej

Umiejętność analizy wybranych tekstów kultury (literatura, telewizja, film)

Umiejętność pracy w grupie i dyskutowania na temat przeczytanych lektur

Kompetencje, które pozwolą im:

Rozumieć złożoność zjawiska biedy w USA

Rozumieć złożoność relacji klasowych w USA

Krytycznie analizować wybrane teksty kultury (literatura, telewizja, film)

Metody i kryteria oceniania:

Na końcową ocenę składać się będzie:

• 30% aktywny udział w zajęciach i dyskusjach

• 30% projekt grupowy, prezentacja i poprowadzenie dyskusji na wybrany temat związany ze

zjawiskiem biedy w USA

• 20% udział w dyskusji na temat wybranej książki oraz

• 20% pisemna recenzja tej książki (750-1000 słów).

Książka do wybrania z listy, można też zaproponować własny tytuł po wcześniejszej

konsultacji z prowadzącą zajęcia

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)