Introduction to Gender and Sexuality Studies (Wstęp do badań nad gender/seksualnością)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH085 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Introduction to Gender and Sexuality Studies (Wstęp do badań nad gender/seksualnością) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Dlaczego mówimy o męskościach? Dlaczego stawiamy gwiazdkę po słowie "trans"? Kto nie popiera małżeństw osób tej samej płci i dlaczego? Co jest podejrzanego w ratowaniu kobiet z globalnego Południa? Co jest nie tak z pojęciem "tożsamość"? Nie gwarantujemy, że na kursie "Wstęp do badań nad gender/seksualnością" znajdziemy ostateczne odpowiedzi na te pytania, ale zajmiemy się współczesnymi debatami wokół takich kwestii. Będziemy czytać fragmenty klasycznych i popularnych tekstów krytycznych, które ukształtowały nasze myślenie, dyskutując jednocześnie na temat aktualnych kulturowych problemów związanych z płcią i seksualnością. Kurs będzie także okazją do wykorzystania teorii i metod wytworzonych w studiach nad płcią i seksualnością do analizy tekstów kultury popularnej. Poprzez analizę wybranych odcinków seriali (Girls, Transparent), powieści graficznych (A. Bechdel Fun Home), filmów i autobiografii, przyjrzymy się licznym zagadnieniom: od praw reprodukcyjnych po homonormatywność. |
Pełny opis: |
Dlaczego mówimy o męskościach? Dlaczego stawiamy gwiazdkę po słowie "trans"? Kto nie popiera małżeństw osób tej samej płci i dlaczego? Co jest podejrzanego w ratowaniu kobiet z globalnego Południa? Co jest nie tak z pojęciem "tożsamość"? Nie gwarantujemy, że na kursie "Wstęp do badań nad gender/seksualnością" znajdziemy ostateczne odpowiedzi na te pytania, ale zajmiemy się współczesnymi debatami wokół takich kwestii. Będziemy czytać fragmenty klasycznych i popularnych tekstów krytycznych, które ukształtowały nasze myślenie, dyskutując jednocześnie na temat aktualnych kulturowych problemów związanych z płcią i seksualnością. Kurs będzie także okazją do wykorzystania teorii i metod wytworzonych w studiach nad płcią i seksualnością do analizy tekstów kultury popularnej. Poprzez analizę wybranych odcinków seriali (Girls, Transparent), powieści graficznych (A. Bechdel Fun Home), filmów i autobiografii, przyjrzymy się licznym zagadnieniom: od praw reprodukcyjnych po homonormatywność. Omawiane tematy: - Podstawowe pojęcia - Feminizm kiedyś, feminizm teraz - kryzys AIDS, LGBTQ - Ciało i normy cielesne - Reprodukcja - Modele rodziny, prawa osób homoseksualnych/małżeństwa - Wojny o seks, pornografia - Przemoc seksualna - Afro-amerykańskie kobiety i intersekcjonalność - rasa i klasa - Transnarodowość - Latinx -Transnarodowość i globalne Południe - Męskości - Zjawiska Trans* |
Literatura: |
Fragmenty tekstów: Abelove, Henry. 2012. The Lesbian and Gay Studies Reader. Hoboken: Taylor and Francis. Anzaldúa, Gloria. 1987. Borderlands/La frontera. San Francisco: Spinsters/Aunt Lute. Hall, Donald E., and Annamarie Jagose, with Andrea Bebell and Susan Potter. 2013. The Routledge Queer Studies Reader. Routledge. Sedgwick, Eve Kosofsky. 2008. Epistemology of the Closet. University of California Press. Seidman, Steven. 2010. The Social Construction of Sexuality. W.W. Norton. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu tego kursu student: - zna podstawowe teorie i pojęcia z zakresu Gender/Sexuality Studies - ma wiedzę na temat rozwoju Gender/Sexuality Studies - ma wiedzę na temat rozwoju ruchów emancypacyjnych w USA i związanych z tym kontrowersji UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu tego kursu student: - potrafi analizować teksty kultury popularnej przy użyciu podstawowych w/w teorii - potrafi przeprowadzać porównania pomiędzy różnymi nurtami ruchu feministycznego oraz LGBTQ - zauważa problemy związane z różnymi nurtami ruchów emancypacyjnych w USA i konflikty pomiędzy nimi KOMPETENCJE Po ukończeniu tego kursu student: - potrafi dyskutować na temat zagadnień kultury i społeczeństwa będących przedmiotem współczesnych debat publicznych - potrafi pracować w grupie - potrafi zaplanować i napisać krótki esej krytyczny dotyczący tematyki kursu |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i udział w zajęciach – 20% - 3 krótkie pisemne wypowiedzi do lektur – 15% - krótki esej (3-4 strony) pisany w połowie semestru - 30% - test końcowy – 35% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kamińska, Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kamińska, Natalia Pamuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.