Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Introduction to the Anthropocene: Climate Change and Its Consequences (Wstęp do antropocenu: zmiana klimatu i jej konsekwencje)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SB067
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Introduction to the Anthropocene: Climate Change and Its Consequences (Wstęp do antropocenu: zmiana klimatu i jej konsekwencje)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Proponowany kurs jest poświęcony zjawisku antropocenu—jednemu z najważniejszych wyzwań współczesnego świata. Spojrzymy na antropocen jako na nową epokę geologiczną, lecz także jako na istotny konstrukt kulturowy. Poprzez lekturę zadanych tekstów (tych najbardziej uznanych oraz tych najnowszych), skontekstualizujemy problem postępujących zmian klimatycznych—ich wpływu zarówno na biosferę, jak i na kulturę amerykańską.

Pełny opis:

Proponowany kurs jest poświęcony zjawisku antropocenu—jednemu z najważniejszych wyzwań współczesnego świata. Spojrzymy na antropocen jako na nową epokę geologiczną, lecz także jako na istotny konstrukt kulturowy. Poprzez lekturę zadanych tekstów (tych najbardziej uznanych oraz tych najnowszych), skontekstualizujemy problem postępujących zmian klimatycznych—ich wpływu zarówno na biosferę, jak i na kulturę amerykańską.

Ponadto, przeanalizujemy inne pojęcia proponowane do opisania analizowanego zjawiska (np. Chthulucen, kapitałocen), dyskutując przy tym na temat przyczyn obecnego stanu rzeczy (kultura paliwowa, nadmierny konsumpcjonizm, konflikt natura-kultura). Cotygodniowe spotkania i zaproponowane teksty (autorów takich, jak: Bruno Latour, Timothy Morton, Dipesh Chakrabarty, Nicholas Mirzoeff czy Mark Bould) pozwolą studentom na dokładną i efektywną analizę kwestii katastrofy klimatycznej i wypracowanie własnego podejścia do tego problemu.

Literatura:

Autin, Whitney J. “Multiple Dichotomies of the Anthropocene.” Anthropocene Review 3, no. 3 (2016): 218–30.

Bould, Mark. The Anthropocene Unconscious: Climate Catastrophe Culture. New York: Verso, 2021.

Chakrabarty, Dipesh. “The Climate of History: Four Theses.” Critical Inquiry 35, no. 2 (Winter 2009): 197–222.

Emmelhainz, Irmgard. “Conditions of Visuality Under the Anthropocene and Images of the Anthropocene to Come.” e-flux Journal, March 2015. https://www.e-flux.com/journal/63/60882/conditions-of-visuality-under-the-anthropocene-and-images-of-the-anthropocene-to-come/.

Latour, Bruno. Facing Gaia: Eight Lectures on the New Climatic Regime. Hoboken, NJ: Wiley, 2017.

LeMenager, Stephanie. Living Oil: Petroleum Culture in the American Century. New York: Oxford University Press, 2014.

Lewis, Simon L., and Mark A. Maslin. “Defining the Anthropocene.” Nature 519, no. 7542 (March 2015): 171–80.

---. The Human Planet: How We Created the Anthropocene. New Haven: Yale University Press, 2018.

McDuff, Phil. “Ending Climate Change Requires the End of Capitalism. Have We Got the Stomach for It?” The Guardian, March 18, 2019. https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/mar/18/ending- climate-change-end-capitalism.

Mirzoeff, Nicholas. “Visualizing the Anthropocene.” Public Culture 26, no. 2 (Spring 2014): 213–32.

Morton, Timothy. Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2013.

Rich, Nathaniel. “Losing Earth: The Decade We Could Have Stopped Climate Change.” New York Times Magazine, August 1, 2018. https:// www.nytimes.com/interactive/2018/08/01/magazine/climate- change-losing-earth.html.

Steffen, Will, Jacques Grinevald, Paul Crutzen, and John McNeill. “The Anthropocene: Conceptual and Historical Perspectives.” Philosophical Transactions of the Royal Society 369 (2011): 842–67.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Po ukończeniu tego kursu, student/ka:

– jest świadom/a kontekstów/zjawisk kulturowych związanych ze zmianą klimatu

– zna i stosuje metody analizy wybranych zjawisk kulturowych i społecznych związanych ze zmianą klimatu

– zna kluczowe teksty na temat antropocenu

UMIEJĘTNOŚCI

Po ukończeniu tego kursu, student/ka:

– potrafi analizować zjawiska społeczno-kulturowe, na które wpływa zmieniający się klimat

– potrafi napisać ramowy plan pracy analitycznej (z argumentami)

– potrafi napisać pracę opartą na analizie krytycznej wybranego tekstu teoretycznego i zjawisk społeczno-kulturowych w Stanach Zjednoczonych

KOMPETENCJE (SPOŁECZNE)

Po ukończeniu tego kursu, student/ka:

– rozumie rolę podstawowej wiedzy na temat zmian klimatu dla zrozumienia zjawisk społeczno-kulturowych w Stanach Zjednoczonych

– aktywnie pracuje w grupie i bierze udział w dyskusji

– wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas kursu do dalszych studiów nad kulturą Stanów Zjednoczonych

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywny udział w dyskusji—30%

Projekt—30%

Praca semestralna (ok. 2000 słów plus bibliografia)—40%

Oceny:

90–100% — 5

76–89% — 4

60–75% — 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Relidzyńska
Prowadzący grup: Alicja Relidzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)