Introduction to the Anthropocene: Climate Change and Its Consequences (Wstęp do antropocenu: zmiana klimatu i jej konsekwencje)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SB067 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Introduction to the Anthropocene: Climate Change and Its Consequences (Wstęp do antropocenu: zmiana klimatu i jej konsekwencje) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Proponowany kurs jest poświęcony zjawisku antropocenu—jednemu z najważniejszych wyzwań współczesnego świata. Spojrzymy na antropocen jako na nową epokę geologiczną, lecz także jako na istotny konstrukt kulturowy. Poprzez lekturę zadanych tekstów (tych najbardziej uznanych oraz tych najnowszych), skontekstualizujemy problem postępujących zmian klimatycznych—ich wpływu zarówno na biosferę, jak i na kulturę amerykańską. |
Pełny opis: |
Proponowany kurs jest poświęcony zjawisku antropocenu—jednemu z najważniejszych wyzwań współczesnego świata. Spojrzymy na antropocen jako na nową epokę geologiczną, lecz także jako na istotny konstrukt kulturowy. Poprzez lekturę zadanych tekstów (tych najbardziej uznanych oraz tych najnowszych), skontekstualizujemy problem postępujących zmian klimatycznych—ich wpływu zarówno na biosferę, jak i na kulturę amerykańską. Ponadto, przeanalizujemy inne pojęcia proponowane do opisania analizowanego zjawiska (np. Chthulucen, kapitałocen), dyskutując przy tym na temat przyczyn obecnego stanu rzeczy (kultura paliwowa, nadmierny konsumpcjonizm, konflikt natura-kultura). Cotygodniowe spotkania i zaproponowane teksty (autorów takich, jak: Bruno Latour, Timothy Morton, Dipesh Chakrabarty, Nicholas Mirzoeff czy Mark Bould) pozwolą studentom na dokładną i efektywną analizę kwestii katastrofy klimatycznej i wypracowanie własnego podejścia do tego problemu. |
Literatura: |
Autin, Whitney J. “Multiple Dichotomies of the Anthropocene.” Anthropocene Review 3, no. 3 (2016): 218–30. Bould, Mark. The Anthropocene Unconscious: Climate Catastrophe Culture. New York: Verso, 2021. Chakrabarty, Dipesh. “The Climate of History: Four Theses.” Critical Inquiry 35, no. 2 (Winter 2009): 197–222. Emmelhainz, Irmgard. “Conditions of Visuality Under the Anthropocene and Images of the Anthropocene to Come.” e-flux Journal, March 2015. https://www.e-flux.com/journal/63/60882/conditions-of-visuality-under-the-anthropocene-and-images-of-the-anthropocene-to-come/. Latour, Bruno. Facing Gaia: Eight Lectures on the New Climatic Regime. Hoboken, NJ: Wiley, 2017. LeMenager, Stephanie. Living Oil: Petroleum Culture in the American Century. New York: Oxford University Press, 2014. Lewis, Simon L., and Mark A. Maslin. “Defining the Anthropocene.” Nature 519, no. 7542 (March 2015): 171–80. ---. The Human Planet: How We Created the Anthropocene. New Haven: Yale University Press, 2018. McDuff, Phil. “Ending Climate Change Requires the End of Capitalism. Have We Got the Stomach for It?” The Guardian, March 18, 2019. https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/mar/18/ending- climate-change-end-capitalism. Mirzoeff, Nicholas. “Visualizing the Anthropocene.” Public Culture 26, no. 2 (Spring 2014): 213–32. Morton, Timothy. Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2013. Rich, Nathaniel. “Losing Earth: The Decade We Could Have Stopped Climate Change.” New York Times Magazine, August 1, 2018. https:// www.nytimes.com/interactive/2018/08/01/magazine/climate- change-losing-earth.html. Steffen, Will, Jacques Grinevald, Paul Crutzen, and John McNeill. “The Anthropocene: Conceptual and Historical Perspectives.” Philosophical Transactions of the Royal Society 369 (2011): 842–67. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu tego kursu, student/ka: – jest świadom/a kontekstów/zjawisk kulturowych związanych ze zmianą klimatu – zna i stosuje metody analizy wybranych zjawisk kulturowych i społecznych związanych ze zmianą klimatu – zna kluczowe teksty na temat antropocenu UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu tego kursu, student/ka: – potrafi analizować zjawiska społeczno-kulturowe, na które wpływa zmieniający się klimat – potrafi napisać ramowy plan pracy analitycznej (z argumentami) – potrafi napisać pracę opartą na analizie krytycznej wybranego tekstu teoretycznego i zjawisk społeczno-kulturowych w Stanach Zjednoczonych KOMPETENCJE (SPOŁECZNE) Po ukończeniu tego kursu, student/ka: – rozumie rolę podstawowej wiedzy na temat zmian klimatu dla zrozumienia zjawisk społeczno-kulturowych w Stanach Zjednoczonych – aktywnie pracuje w grupie i bierze udział w dyskusji – wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas kursu do dalszych studiów nad kulturą Stanów Zjednoczonych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział w dyskusji—30% Projekt—30% Praca semestralna (ok. 2000 słów plus bibliografia)—40% Oceny: 90–100% — 5 76–89% — 4 60–75% — 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Relidzyńska | |
Prowadzący grup: | Alicja Relidzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.