America and Americans in 20th-century Art (Ameryka i Amerykanie w sztuce XX wieku)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0041 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | America and Americans in 20th-century Art (Ameryka i Amerykanie w sztuce XX wieku) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu historii Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotami kursu są społeczeństwo oraz kultura i sztuka amerykańska w XX wieku. Podstawą do dyskusji i zajęć są korzenie kultury amerykańskiej w XX wieku (poszukiwanie tożsamości narodowej, kultury rdzenno- i afro-amerykańska) oraz wydarzenia historyczno-społeczne (Wielka Depresja, II wojna światowa, imigracja) i ich wpływ na sztukę amerykańską. Celem kursu jest pokazanie w jaki sposób patchworkowa konstrukcja amerykańskiego społeczeństwa zostaje odzwierciedlona (bądź nie) w sztuce. |
Pełny opis: |
Przedmiotami kursu są społeczeństwo oraz kultura i sztuka amerykańska w XX wieku. Podstawą do dyskusji i zajęć będą korzenie kultury amerykańskiej XX wieku (poszukiwanie tożsamości narodowej, kultury rdzenno- i afro-amerykańska) oraz wydarzenia historyczno-społeczne (Wielka Depresja, II wojna światowa, imigracja) i ich wpływ na sztukę amerykańską. Celem kursu jest pokazanie w jaki sposób patchworkowa konstrukcja amerykańskiego społeczeństwa zostaje odzwierciedlona (bądź nie) w sztuce. Fakt przeniesienia stolicy sztuki po II wojnie światowej z Paryża do Nowego Jorku - miasta otwartego dla wszystkich, nie był zaskakujący. Wpływy europejskie, ale też rdzenno-amerykańskie, afro-amerykańskie wzbogacały kulturę USA. Ostatnio również azjatyckie i meksykańskie wpływy zaznaczają się bardzo silnie w kulturze USA. Kurs ma na celu pokazanie, jak demograficzna, historyczna i społeczna sytuacja USA kształtowała sztukę tego obszaru. 1. Wprowadzenie. Omówienie kursu. Definicja pojęć "sztuka", "kultura", "społeczeństwo". Dyskusja dotycząca sztuki amerykańskiej - co rozumiemy przez to określenie. 2. Historia imigracji, społeczeństwo amerykańskie i jego problemy w XX wieku. 3. Sztuka przełomu wieków: Romantyzm vs. Realizm, 4. Wpływy rdzennych Amerykanów, American Southwest 5. Społeczność afro-amerykańska i jej wpływ na sztukę amerykańską - Harlem Renaissance 6. New Deal Art - realia lat 30tych w USA 7. II wojna światowa - propaganda 8. Imigracja z Europy 9. Abstrakcyjny ekspresjonizm 10. Pop art 11. Wolność minimal artu 12. Kobiety w sztuce amerykańskiej 13. Wyzwania imigracji na przełomie XX i XXI wieku - sztuka Azji i Meksyku 14. Dyskusja "Co jest amerykańskiego w sztuce amerykańskiej"? |
Literatura: |
Emily Ballew Neff, The Modern West: American Landscapes, 1890-1950, Yale University Press, 2006 Casey Nelson Blake, An Atmosphere of Effrontery. Richard Serra, Tilted Arc, and the Crisis of Public Art, [in:] Richard W. Fox, T.J.Jackson Lears, The Power of Culture. Critical Essays in American History, Chicago & London 1993 Neil Campbell, Alasdair Kean, American Cultural Studies. An introduction to American Culture, 2006 Henry Steel Commager, The American Mind, New Haven & London, 1962 Wanda M. Corn, The Great American Thing. Modern Art and National Identity, 1915-1935, University of California Press, Los Angeles, 1999 Holland Cotter, A Lesser-Known Modernism Inspired by African-American Culture, New York Times, October 1st, 2015 Jim Cullen, The American Dream, Oxford 2004 John Davis, Jennifer A. Greenhill,Jason D. LaFountain, A Companion to American Art, 2015 Christopher Grabowski, Pursuits of happiness : the American dream, civil society, religion and popular culture, Lublin, 2008 Serge Guilbaut, How New York Stole the Idea of Modern Art: Abstract Expressionism, Freedom and the Cold War, University of Chicago Press, 1983. George Hutchinson, The Cambridge companion to the Harlem Renaissance, Cambridge University Press, 2007 Christos M. Joachimides and Norman Rosenthal, American Art in the 20th Century. Painting and Sculpture 1913-1933, Munich, 1993 Seymour Martin Lipset, American Exceptionalism. A double-edged sword, New York & London, 1996 Luther S. Luedtke, Making America: The Society & Culture of the United States, UNC Press Books, 1992 Eric J. Sandeen, Picturing an Exhibition: The Family of Man and 1950s America, Albuquerque: University of New Mexico Press, 1995. Emily D. Shapiro, American Art, Chicago, 2009 Roberta Smith, A Mélange of Asian Roots and Shifting Identities, New York Times, September 8th, 2006 Edmund White, Why Can’t We Stop Talking About New York in the Late 1970s?, New York Times, September 10th, 2015 Woodrow Wilson, The Ideals of America, [in:] David A. Hollinger, Charles Capper, The American Intellectual Tradition, Volume II, New York, Oxford 2001 Dodatkowa literatura w języku polskim: Józef Chałasiński, Kultura amerykańska : formowanie się kultury narodowej w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1962 Marek Gołębiowski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa, 2004 Julia Hartwig, Dziennik amerykański, Warszawa 2015 Gertrude Himmelfarb, Jeden naród, dwie kultury, Warszawa, 2007 Wojciech Karpiński, Amerykańskie Cienie, Warszawa 2013 Tadeusz Paleczny, Współczesne społeczeństwo amerykańskie w perspektywie socjologicznej : zarys podstawowych zagadnień, Kraków, 2002 Tomasz Płudowski, Społeczeństwo, Kultura, Polityka series, Torun 2008 Roger Kimball, Długi Marsz. Jak rewolucja kulturalna z lat 60. zmieniła Amerykę, Elbląd 2008 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student/studentka: 1. WIEDZA Zaprezentowany materiał umożliwi studentom rozpoznawanie kierunków i zagadnień w sztuce amerykańskiej XX wieku. Zapewni im zdolność uogólniania i kojarzenia faktów dot. społeczeństwa amerykańskiego i idei artystycznych w kontekście całości rozwoju kultury amerykańskiej. 2. UMIEJĘTNOŚCI Ukończenie kursu umożliwi studentom stosowanie nabytej wiedzy w wielu kontekstach pozaartystycznych – rozpoznawanie związków między praktykami artystycznymi a społecznym tłem tych praktyk. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Uczestnicy zajęć zyskają szczegółową wiedzę dot. korelacji problemów społecznych oraz sztuki. Udział w zajęciach umożliwi im rozpoznawanie faktów i idei artystycznych oraz kojarzenie ich z najważniejszymi problemami społecznymi. Celem kursu jest ułatwienie studentom rozumienia omawianych zjawisk artystycznych w stopniu umożliwiającym samodzielne porównywanie ich, interpretowanie i opisywanie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa oparta jest na kryteriach: projekt przygotowywany w parach i praca semestralna - 50% egzamin końcowy – 30% aktywność na zajęciach - 20% Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.