Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

History of African American Theater (Historia teatru afroamerykańskiego)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD0070
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: History of African American Theater (Historia teatru afroamerykańskiego)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zainteresowanie teatrem amerykańskim a w szczególności afro-amerykańskim, i gotowość śledzenia jego rozwoju. Zainteresowanie historią i zjawiskami reprezentacji medialnej w USA oraz problematyką histori społeczności afroamerykańskiej. Chęć wyszukiwania i poszerzania wiedzy z tego zakresu oraz przykładów ilustrujących omawiane zagadnienia.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs przeglądowy dotyczący historii teatru afroamerykańskiego od czasów przed II wojną światową do chwili obecnej. Omawiane są korzenie teatru czarnego w USA od minstreli, poprzez wczesny musical, wodewil, i spektakle rewiowe przed II Wojna Swiatową. Stdiowana literatura dramatczna pochodzi z okresu powojennego i reprezentuje problemy każdej powojennej dekady aż do lat 20. XXI wieku.

Pełny opis:

Jest to kurs przeglądowy dotyczący historii teatru afroamerykańskiego od czasów przed II wojną światową do współczesności. Badania nad czarnym teatrem rozpoczynają się od jego skomplikowanych i sprzecznych początków w przedstawieniach minstreli, Harlem Renaissance, wodewilu i tournée po Terytorium w okresie przed II wojną światową. Okres ten jest objęty pierwszymi trzema zajęciami wprowadzającymi. Kurs zakłada, że ​​czarny teatr wyłania się w sercu amerykańskiego uniwersum hieroglifów (Postlewait), a jego dominującą cechą jest troska o reprezentację (w przeciwieństwie na przykład do afrocentryzmu). Pełnometrażowe scenariusze pochodzą z okresu powojennego.

Sztuki napisane indywidualnie są reprezentatywne dla problemów każdej powojennej dekady aż do lat 20. XX wieku. W trakcie tego procesu odkrywamy trajektorię zmian i ciągłość dramatu afroamerykańskiego na przestrzeni czasu, jego estetykę/etykę. Wśród omawianych autorów są: Adrienne Kennedy, Alice Childress, Lorraine Hansberry, Amiri Baraka, Ntozake Shange, August Wilson, George C. Wolfe, Suzan-Lori Parks, Lynn Nottage, Jackie Sibbles-Drury, Roger Guenveur Smith, Tyler Perry, Rickerby Hinds , Anna Deavere Smith i inni. Omawiani są indywidualni artyści, regionalne teatry i zespoły (Nowy Teatr Federalny, Penumbra itp.), metodologie itp.

UWAGA: Niektóre treści kursu mogą budzić kontrowersje. Treść wypowiedzi artystycznej jest zazwyczaj elementem większej całości twórczej; nigdy nie należy jej rozumieć dosłownie.

Teatr to medium, które reaguje na swoje czasy, bo kieruje się koniecznością przyciągnięcia widza. Dlatego musi mówić o problemach i językiem, który potencjalnie najbardziej przemówi do widzów. Tym samym sztuki oferują nam okno na życie innych na scenie, ale służą także jako portale do życia publiczności. Dlatego mimo niepokojących treści warto odbyć tę podróż.

METODY NAUCZANIA

Lektury scenariuszy, nagrania wideo, prace pisemne, krytyka, dyskusje, quizy, krótkie prezentacje, prace końcowe, projekty śródsemestralne i końcowe.

NARZĘDZIA: Ponieważ teatr pozwala nam wkroczyć w życie innych ludzi i jest forum publicznym, kurs wykorzystuje metodę grupowych odczytań tekstów. Aby przygotować takie odczyty, teksty należy najpierw zinterpretować, a następnie przed prezentacjami przećwiczyć wspólnie z grupą. Celem tych projektów, oprócz umożliwienia studentom bezpośredniego doświadczenia świata bohaterów i przedstawień, jest także ćwiczenie wystąpień publicznych, a także budowanie pewności siebie, współpracy i wzajemnego zaufania w grupie.

UWAGA: Studenci mogą być świadomi ciężaru historii rasistowskich reprezentacji Afroamerykanów w kulturze amerykańskiej. Nasze lektury mają pozwolić nam ucieleśnić słowa sztuk teatralnych, a nie powielać stare schematy przedstawieniowe. Lektury mają właśnie na celu umożliwienie nam przekroczenia podziału, jaki zbudowały reprezentacje.

CZAS: Aby jak najlepiej wykorzystać czas zajęć, należy przeznaczyć na ten kurs czas poza zajęciami. Na każdą godzinę spędzoną na zajęciach studenci powinni przeznaczyć co najmniej 2 godziny na czytanie i naukę.

Literatura:

Anadolu-Okur, Nilgun. Contemporary African American Theatre: Afrocentricity in the Works of Larry Neal, Amiri Baraka, and Charles Fuller. Routledge, 1997.

Baraka, Amiri Dutchman (1964)

Childress, Alice Trouble in Mind (1955)

Denning, Michael The Cultural Front.

DuBois, W.E.B. The Souls of Black Folk (1903)

Elam, Harry J. and David Krasner, (eds.). African American Performance and Theater History. A Critical Reader. Oxford University Press, 2001.

Ellington, Duke Jump for Joy. (1941)

Fitzgerald, Sarah. “I Got Something to Tell You”: The Life and Comedy of Jackie “Moms” Mabley. Doctoral dissertation.

Gates, Henry Louis Jr. The Signifying Monkey (excerpts)

_____ . “The Chitlin Circuit” in Harry J. Elam, David Krasner. African American Performance and Theater History: A Critical Reader (2001) 132-148

Hansberry, Loraine. A Raisin in the Sun (1959)

Hinds, Rickerby. Dreamscape (2010)

Kondo, Dorinne. “(Re)Visions of Race: Contemporary Race Theory and the Cultural Politics of Racial Crossover in Documentary Theatre”

Krasner, David. A Beautiful Pageant: African American Theatre, Drama, and Performance in the Harlem Renaissance, 1910-1927.

Lott, Eric. Love and Theft. Oxford UP, 1993. Chapter 1: “Blackface and Blackness: The Minstrel Show in American Culture”

Nottage, Lynn. Sweat (2015)

Perry, Tyler. For Colored Girls (2010)

Shange, Ntozake. For Colored Girls Who Considered Suicide / When the Rainbow is Enuff (1978)

Shannon, Sandra. “Audience and Africanisms in August Wilson’s Dramaturgy: A Case Study” in Elam, David Krasner. African American Performance and Theater History: A Critical Reader (2001), 149-168.

Sidran, Ben. Black Talk. 1972.

Smith, Anna Deavere. Twilight (1992),

_____ . Fires in the Mirror (1993)

Smith, Roger Guenveur. Rodney King

______ . Blood and Brains

_____ . A Huey P. Newton Story. L.A. Theatre Works Audio Theatre Collection

Palmer, Earl Backbeat

Parks, Susan Lori. 365 Days / 365 Plays (2006)

______ . Father Comes Home from the War

_____ . The Equation for Black People on Stage

Postlewait, Thomas. “The Hieroglyphic Stage: American Theatre and Society, Post-Civil War to 1945” in The Cambridge History of American Theatre. Don B. Wilmeth and Christopher Bigsby, Cambridge: Cambridge University Press, 1999 [2007].

Walters, Wendy “Adrienne Kennedy Will Always Tell Stories”

Wilmeth Don B. and Christopher Bigsby. The Cambridge History of American Theatre, vol. Three, 1945-Present. Cambridge University Press, 2005.

Wilson, August Fences

_____ . Ma Rainey’s Black Bottom

_____ . “The Ground on Which I Stand”

Wolfe, George C. The Colored Museum (1987)

Worthen, W.B. “African American Theater” in “The American Theater” (939-942)

i inne ...

Efekty uczenia się:

Wiedza:

*Student ma wiedzę na temat historii i teorii teatru afroamerykańskiego

* Student potrafi zdefiniować główne koncepcje teatrologii i kultury afroamerykańskiej oraz potrafi zastosować je w dyskursie

* Student identyfikuje punkty zwrotne w rozwoju teatru afroamerykańskiego i wyjaśnia ich znaczenie

*Student ma pogłębioną wiedzę na temat historii teatru afroamerykańskiego i jego związku z historią społeczną Stanów Zjednoczonych

Umiejętności:

* Student potrafi czytać/analizować teksty dramatyczne różnymi metodami (semiologia, intertekstualność, afroamerykańskie signifyin', analiza treści, analiza kontekstualna itp.)

*Student identyfikuje różne formaty sztuki i spektakli oraz odnosi je do poszczególnych okresów w rozwoju teatru afroamerykańskiego

*Student identyfikuje sposoby stereotypizacji Afroamerykanów i identyfikuje sposoby reagowania na reprezentację w teatrze afroamerykańskim

*Student rozwija umiejętności gromadzenia, selekcji i porządkowania informacji w celu obrony swojego stanowiska

* Student krytycznie podchodzi do tekstów z dyscypliny historia teatru afroamerykańskiego

Kompetencje społeczne:

* Student uczestniczy w pracach grupowych i zadaniach oraz potrafi je umiejętnie organizować

*Student rozwija umiejętności widza/obserwatora/anlityka w zakresie świadomego odbioru wytworów kultury amerykańskiej i zyskuje świadomość ich wpływu na odbiorców

*Student jest przygotowany w krytyczny sposób odbierać teatr afroamerykański i produkty amerykańskich mediów z udziałem reprezentacji afroamerykańskich

Metody i kryteria oceniania:

Obecność = 5%

Udział w zajęciach = 10%

Krótkie prezentacje (maks. 5 min) = 10%

3 quizy = 15%

Response 1 = 10%

Response 2 = 10%

Prezentacja śródokresowa = 10%

Prezentacja końcowa = 15%

Esej końcowy = 15%

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Welizarowicz
Prowadzący grup: Grzegorz Welizarowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)