Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Movies and American Society (Filmy i społeczeństwo amerykańskie)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH063
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Movies and American Society (Filmy i społeczeństwo amerykańskie)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

(tylko po angielsku) This course presupposes a basic understanding of American history particularly in the 20th century. You may find it useful to review relevant sections from a good survey text.

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

Popular movies are one of the most important form of American mass culture in the twentieth century. In this course, we will explore the use of popular movies both as cultural artifacts (evidence) as well as a way of telling history.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Popular movies are one of the most important form of American mass culture in the twentieth century. In this course, we will explore the use of popular movies both as cultural artifacts (evidence) as well as a way of telling history. Movies can be used to understand the era in which they were made and first viewed, thus they provide a window on American society of their present even if the setting of the movie is in the past. Furthermore, movies set in the past can be analyzed for how Hollywood acted as an historian. In other words, movies contribute to the conversion about American myths and values. This course is not a comprehensive of history of Hollywood or of narrative film but seeks to study these issues through a selection of Hollywood films from the 1910s through the 1990s.

Literatura: (tylko po angielsku)

Films may include

Charlie Chaplin shorts

Moving Picture Boys in the Great War

It

She Done Him Wrong

The Grapes of Wrath

Casablanca

On the Waterfront

The Salt of the Earth

The Magnificent Seven

Dr. Strangelove

The Wild Bunch

Platoon

The Opposite of Sex

The Wedding Banquet

Readings may include

Selected chapters from

Sklar, Movie Made America

Mintz and Roberts. Hollywood's America

Couvares, Movie Censorship and American Culture

Rollins, Hollywood as Historian

Schatz, Hollywood Genres

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Goals:

Knowledge

1. To learn how to evaluate fictional movies for what they tell us about the era in which they were made.

2. To learn how to use movies as cultural artifacts or evidence for historical study and research.

Skills

1. To develop skills in interpreting the visual images in film for their historical meaning.

2. To develop writing skills that synthesize information from historical analysis, primary sources, and film.

Competences

1. To appreciate the problems with and the contributions of docudramas and documentaries to telling and interpreting the past.

2.To appreciate how popular movies can contribute to shaping a society's memory of its past.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Students are expected to attend class prepared to discuss the assigned readings and the film(s) under review. As a part of your grade, you will need to submit answers to questions about the readings and films. These answers will comprise one third of your course grade (34%).

Additionally, you will write two 3-6 page critiques of films viewed in class. These essays will comprise two thirds of your final grade (66%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)