Jews in the History of the USA (Żydzi w historii USA)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH084 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Jews in the History of the USA (Żydzi w historii USA) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest przedstawienie judaizmu i myśli żydowskiej w USA jako zjawiska złożonego i wielowymiarowego. W wieku XX judaizm przeszedł przez radykalne zmiany, do których doszło głównie w USA dzięki takim myślicielom jak Mordechai Kaplan i Abraham J. Heschel. Wydaje się, że różne formy dzisiejszego judaizmu wypracowane w USA stały się zalążkiem modernizmu i postmodernizmu nie tylko w ramach tej religii, ale również w kulturze jako takiej. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest przedstawienie judaizmu i myśli żydowskiej w USA jako zjawiska złożonego i wielowymiarowego. W wieku XX judaizm przeszedł przez radykalne zmiany, do których doszło głównie w USA dzięki takim myślicielom jak Mordechai Kaplan i Abraham J. Heschel. Wydaje się, że wypracowane w USA formy religijności żydowskiej pozwalają na uchwycenie pełnej gamy przekształceń myśli żydowskiej w Europie i w USA. Z jednej strony jest to dialog ze współczesną myślą zachodnią, a z drugiej wpływ na nią Holocaustu. |
Literatura: |
Theodor Hertzel, The Jewish State Peter Beinart. The Crisis of Zionism Arthur Green. Radical Judaism. Rethinking God and Tradition Abraham J. Heschel. No Religion Is An Island Mordechai Kaplan. Judaism as a Civilization Arnold M. Eisen, The Chosen People in America Peter, Novick, The Holocaust in American Life Arthur Hertzberg, The Jews in America Amoz Oz, Fania Oz-Salzberger, Jews and Words |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu zajęć student powinien być zdolny do analizy tekstów antropologicznych, rozpoznać ich wartości poznawcze, ukryte założenia ideologiczne, strategie perswazyjne. Poza tym nabędzie umiejętności krytycznego spojrzenia na język mediów publicznych, wyjaśniania dyskursu politycznego i języka religijnego, zwłaszcza jego funkcjonowania w przestrzeni publicznej. Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami. a) wiedza Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką historii judaizmu, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę historii i sposobów jej pamiętania w amerykańskiej kulturze. b) umiejętności Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych sposobów rozumienia historii Żydów, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących pamięci w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące przeszłości. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z historią i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia przeszłości z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu. c) kompetencje społeczne Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu historii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów |
Metody i kryteria oceniania: |
Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów. esej końcowy lub prezentacja 80% obecność i aktywność na zajęciach 20% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.