Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : Motywy antyczne we francuskiej literaturze renesansowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DPXW-KL-013 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze IIz/III z + p : Motywy antyczne we francuskiej literaturze renesansowej |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Ip/IIp Przedmioty obieralne - Konwersatorium literaturoznawcze Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
"Celem konwersatorium jest nabycie umiejętności rozumienia i interpretacji tekstu literackiego, zastosowanie w praktyce metodologii badań literackich, nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o wielkich dziełach literatury francuskiej i frankofońskiej". Konwersatorium "Motywy antyczne we francuskiej literaturze średniowiecznej i renesansowej" jest przeznaczone dla studentów, którzy interesują się mitologią grecką i rzymską i jej wpływem na tworzenie się zbiorowej wyobraźni nie tylko literackiej. Zweryfikujemy obiegowy pogląd jakoby autorzy średniowieczni nie interesowali się motywami antycznymi. Zastanowimy się, dlaczego niektóre mity okazały się niezwykle nośne i wykorzystywane były w wielu utworach od Średniowiecza po Renesans i późniejsze epoki (np. podróż Odyseusza). |
Pełny opis: |
Konwersatorium "Motywy antyczne we francuskiej literaturze średniowiecznej i renesansowej" jest przeznaczone dla studentów, którzy interesują się mitologią grecką i rzymską i jej wpływem na tworzenie się zbiorowej wyobraźni nie tylko literackiej. Zweryfikujemy obiegowy pogląd jakoby autorzy średniowieczni nie interesowali się motywami antycznymi. Zastanowimy się, dlaczego niektóre mity okazały się niezwykle nośne i wykorzystywane były w wielu utworach od Średniowiecza po Renesans i późniejsze epoki (np. podróż Odyseusza). Wybrane tematy: -Wykorzystanie mitologii w poezji średniowiecznej (m.in. Jean Molinet) -Mitologia a estetyka chrześcijańska -Renesans i zintensyfikowane korzystanie z zasobów kultury antycznej -Reformacja wobec kultury antycznej. Szczegółowy program zostanie podany na pierwszych zajęciach. |
Literatura: |
1.Mały słownik kultury antycznej, pod red. Lidii Winniczuk, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1962 i późniejsze Jerzy Adamski, Historia literatury francuskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1970, ss. 55-104. 2. Andrzej Borowski, Renesans, WydawnictwoLiterackie, Kraków, 2002. 3. Pierre Chaunu, Czas reform: historia religii i cywilizacji (1250-1550), przeł. Jan Grosfeld; [przekł. popr. i zred. Tadeusz Szafrański], Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa, 1989. 4. Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa, 1987. 5. Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej, Warszawa, PWN, 2005. 6. Filozofia francuskiego Odrodzenia, wybór i wstęp Andrzeja Nowickiego, PWN, Warszawa, 1973. 7. Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa, 2005. 8. Kazimierz Kupisz, W kręgu myśli i sztuki Małgorzaty z Nawarry, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1968. 9. Jan Miernowski, Piękne banialuki ku najlepszej prawdzie wyłożone, Czytelnik, Warszawa, 2000. 10. Michał Bachtin, Twórczość F. Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 1975. 11. Józef Hen, Ja, Michał z Montaigne, Warszawa, Czytelnik, 1978 (nowe wydanie: Warszawa, Prószyński i S-ka, 1999). 12. Poetyka okresu renesansu, red. J. Mańkowski, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982 (BN Ser. II nr 205). 13. Wydania tekstów |
Efekty uczenia się: |
Po pozytywnym zakończeniu zajęć student potrafi: - prawidłowo umiejscowić wydarzenia literackie w ich kontekście kulturowym, - sprawnie odwołuje się do chronologii epoki, - wyjaśnić najważniejsze pojęcia dla omawianego okresu, - odnaleźć związki między zjawiskami literackimi, - samodzielnie zanalizować tekst literacki, - wypowiedzieć się w sposób zorganizowany na tematy dotyczące problematyki zajęć. - samodzielnie zredagować w języku francuskim, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, tekst (dissertation) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień K_W01,K_W04, K_W05, K_W09, K_W10,K_W12 K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U12, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze) -przygotowanie krótkiego wystąpienia na podstawie artykułu lub rozdziału monografii - przygotowanie pracy semestralnej (dissertation w języku francuskim) - końcowe zaliczenie w formie ustnej z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.