Cultural Implications of the Holocaust in the USA, Israel and Europe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SB015 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Cultural Implications of the Holocaust in the USA, Israel and Europe |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Pytanie czy po Holocauście może powstać poezja, albo, ujmując rzecz z perspektywy teologicznej, czy po Auschwitz ma sens mówienie o Bogu, to nie są pytania retoryczne. Zniszczenie europejskich Żydów domaga się nowego przemyślenia podstawowych pojęć całej cywilizacji. Być może pytanie jak to się stało, że w sercu chrześcijańskiej Europy doszło do Holocaustu może pozostać bez odpowiedzi. Jednak niemożność znalezienia ostatecznej odpowiedzi i zadowalającego wyjaśnienia nie zwalnia od stawiania filozoficznych i teologicznych pytań |
Skrócony opis: |
Pytanie czy po Holocauście może powstać poezja, albo, ujmując rzecz z perspektywy teologicznej, czy po Auschwitz ma sens mówienie o Bogu, to nie są pytania retoryczne. Zniszczenie europejskich Żydów domaga się nowego przemyślenia podstawowych pojęć całej cywilizacji. Być może pytanie jak to się stało, że w sercu chrześcijańskiej Europy doszło do Holocaustu może pozostać bez odpowiedzi. Jednak niemożność znalezienia ostatecznej odpowiedzi i zadowalającego wyjaśnienia nie zwalnia od stawiania filozoficznych i teologicznych pytań |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest przedstawienie różnych propozycji i pytań pytanie jak to się stało, że w sercu chrześcijańskiej Europy doszło do Holocaustu może pozostać bez odpowiedzi. Odwołam się do takich myślicieli jak Hannah Arendt, Bettina Stangnth, Richard L. Rubenstein, Peter Novick, Domininic LaCapra, Rosemary Ruether, Jules Isaac, Zygmunt Bauman, Michael Rothberg Daniel Goldhagen etc. Będzie to więc z jednej strony dialog ze współczesną myślą zachodnią, a z drugiej wpływ na nią Holocaustu. |
Literatura: |
Hannah Arendt, Eichmann in Jerusalem. A Report on the Banality of Evil. 1963 Bettina Stangneth, Eichmann Before Jerusalem: The Unexamined Life of a Mass Murderer. 2014 Zygmunt Bauman. Modernity and the Holocaust. 1999 John Cornwell. Hitler’s Pope. The Secret History of Pius XII. 2000 Daniel J. Goldhagen. A Moral Reckoning. 2004 Jules Isaak, The Teaching of Contempt. Christian Roots of Anti-Semitism. 1965 Berl Lang, The Future of the Holocaust. Between History and Memory. 1999 Dominick LaCapra. History and Memory after Auschwitz. 1998 Michael L. Morgan. Beyond Auschwitz. 2009 Peter Novick. The Holocaust in American Life. 2000 Michael Phyayer. The Catholic Church and the Holocaust Michael Rothberg, Multidirectional Memory. Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization. 2009 Michael Rothberg, Implicated Subject. 2019. Richard L. Rubenstein. After Auschwitz. Radical Theology and Contemporary Judaism. 1966. Rosemary Ruether. Faith and Fratricide. 1974 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu zajęć student powinien być zdolny do analizy tekstów antropologicznych, rozpoznać ich wartości poznawcze, ukryte założenia ideologiczne, strategie perswazyjne. Poza tym nabędzie umiejętności krytycznego spojrzenia na język mediów publicznych, wyjaśniania dyskursu politycznego i języka religijnego, zwłaszcza jego funkcjonowania w przestrzeni publicznej. Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami. a) wiedza Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką Holocaustu, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę historii i sposobów jej pamiętania w amerykańskiej kulturze. b) umiejętności Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych sposobów rozumienia Holocaustu, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących pamięci w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące przeszłości. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z historią i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia przeszłości z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu. c) kompetencje społeczne Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu historii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów |
Metody i kryteria oceniania: |
Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów. esej końcowy lub prezentacja 80% obecność i aktywność na zajęciach 20% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.