America's Collective Memory
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SB063 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | America's Collective Memory |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Społeczeństwa pamiętają swoją przeszłość, podobnie jak pojedyncze jednostki, i pamięć ta stanowi podstawę ich tożsamości. Kurs ten będzie przeglądem sposobów w jakich Amerykanie zbudowali swoją tożsamość narodową poprzez mity, rytuały, i inne sposoby upamiętniania i jak one kształtują dziś społeczeństwo amerykańskie. Przyjrzymy się nie tylko temu co pamiętają ale również dlaczego pewne wydarzenia pamiętają lepiej niż inne. Ostatecznie spróbujemy odpowiedzieć na pytanie czy pluralistyczne społeczeństwo może zbudować wspólną tożsamość. |
Pełny opis: |
Tematy wybranych sesji 1: Historyczny kontruktywizm i prymordializm 2: Wizualna narratywizacja przeszłości 3: Tożsamość narodowa i przypadkowość w historii 4: Amerykańska pamięć zbiorowa i prywatne historie 5: Tworzenie przeszłości 6: Pamięć oficjalna i lokalna 7: Wojna o Enola Gay 8: Pamięć o Wojnie w Wietnamie 9: "Dorastanie w poczuciu absurdu": Amerykańskie podręczniki historii 10: Publiczne pomniki i rytuały upamiętniające przeszłość jako obszary politycznego sporu 11: Mass media i amerykańska pamięć protetyczna/sztuczna 12: Muzyka popularna jako wehikuł pamięci zbiorowej 13: Amerykańska zbiorowa amnezja i internet |
Literatura: |
Anderson, Benedict. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. Revised Edition ed. London and New York: Verso, 1991 (fragmenty) Maurice Halbwachs, On Collective Memory, trans. and ed. Lewis A. Coser (Chicago and London: University of Chicago Press, 1992); French original La Mémoire collective (Paris, 1950) Jan Assman, 'Collective memory and cultural identity', New German Critique 65 (Spring/Summer 1995), 125-33. Wierich, Jochen. "Struggling through History: Emanuel Leutze, Hegel, and Empire." American Art 15.2 (Summer 2001): 52-71. Hults, Linda C. "Pilgrim's Progress in the West: Moran's 'The Mountain of the Holy Cross.'" American Art 5.1/2 (Winter Spring 1991): 68-85. Boime, Albert. "Patriarchy Fixed in Stone: Gutzon Borglum's 'Mount Rushmore.'" American Art 5.1/2 (Winter-Spring 1991): 142-67. Kammen, Michael. Mystic Chords of Memory: The Transformation of Tradition in American Culture. New York: Vintage, 1993. John Bodnar, Remaking America. Princeton UP, 1993. (fragmetny) Edward T. Linenthal. History Wars: The Enola Gay and Other Battles for the American Past. Owl Books, 1996. (fragmenty) Jim Neilson, Warring Fictions Cultural Politics and the Vietnam Narrative. Jackson: University Press of Mississippi, 1998. (fragmenty) James W. Loewen. Lies My Teacher Told Me: Everything Your American History Textbook Got Wrong New York: Simon & Schuster, 1996. (fragmenty) Marita Sturken, Tangled Memories: The Vietnam War, the AIDS epidemic and the Politics of Remembering (Berkeley CA: University of California Press, 1997) (fragmenty) Alison Landsberg. Prosthetic Memory: The Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture. New York: Columbia UP, 2004. Lipsitz, George. Time Passages: Collective Memory and American Popular Culture (1990) Francesca Polletta, “Legacies and Liabilities of an Insurgent Past: Remembering Martin Luther King Jr. on the House and Senate Floor” (193-225), from Jeffrey K. Olick. States of Memory: Continuities, Conflicts, and Transformations in National Retrospection. Duke UP, 2003. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu studenci będą: WIEDZA • dysponowali wiedzą o tym czym jest pamięć zbiorowa • mieli wiedzę na temat roli pamięci zbiorowej Amerykanów w ich tożsamości narodowej • rozumieli selektywność pamięci zbiorowej i jej dynamikę UMIEJĘTNOŚCI • formułować pytania badawcze na temat innych form amerykańskiej pamięci zbiorowej nie objętych kursem • dysponowali nowymi umiejętnościami badawczymi i pisarskimi • dokonywać interdyscyplinarnej analizy różnych produktów kultury związanych z amerykańską pamięcią zbiorową KOMPETENCJE • umieć kierować małym zespołem, przyjmując odpowiedzialność za efekty jego pracy • rozumieć potrzebę uczenia się przez całe życie • wykorzystać tę wiedzę w procesie komunikacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Ostateczna ocena za kurs będzie uwzględniała następujące kryteria: 1. Obecność na zajęciach – zaleca się by być obecnym na wszystkich; dopuszczalne są tylko dwie nieobecności (niezależnie od tego czy usprawiedliwione czy nie) 2. Aktywny udział w dyskusjach na zajęciach – 30% ostatecznej oceny. 3. Test w środku semestru – w sumie 30% ostatecznej oceny 4. Końcowy pięciostronicowy esej – 40% 5. Ocenianie 61-77 – 3 78-89 – 4 90-100 – 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.