Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Youth Culture in the United States (Kultura młodzieżowa w Stanach Zjednoczonych)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH0014
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Youth Culture in the United States (Kultura młodzieżowa w Stanach Zjednoczonych)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Podczas kursu przyjrzymy się roli młodzieży i szeroko rozumianej młodości w amerykańskiej kulturze i społeczeństwie, przede wszystkim w XX i XXI wieku. Od Holdena Caulfielda po Riot Grrrls, postacie młodych mężczyzn i młodych kobiet - również te fikcyjne - funkcjonowały w kulturze amerykańskiej jako symbole buntu, zmiany i odrzucenia norm społecznych. Poprzez analizę tekstów kultury, których bohaterami i bohaterkami są dorastające osoby oraz poprzez analizę narracji autorstwa młodzieży, studentki i studenci zbadają w jaki sposób rasa, płeć i klasa oddziaływują na reprezentacje młodości w kulturze amerykańskiej.

Pełny opis:

Jaka jest rola młodych osób w popkulturze? O jakim wieku myślimy, kiedy mówimy “młodość”? I czy przypisywane Bobowi Dylanowi słowa “nie ufaj nikomu po trzydziestce” wciąż są aktualne dla dorastających osób? Kurs jest wprowadzeniem do youth studies: podczas zajęć przyjrzymy się roli młodzieży i szeroko rozumianej młodości w amerykańskiej kulturze i społeczeństwie, przede wszystkim w XX i XXI wieku. Skupimy się na wpływie konsumeryzmu, kontrkultury i rozwoju technologii na młode osoby. Od Holdena Caulfielda po Riot Grrrls, postacie młodych mężczyzn i młodych kobiet - również te fikcyjne - funkcjonowały w kulturze amerykańskiej jako symbole buntu, zmiany, odrzucenia norm społecznych i płciowych. Poprzez analizę tekstów kultury (filmy, opowiadania, powieści, komiksy, seriale) których bohaterkami i bohaterami są dorastające osoby oraz poprzez analizę narracji autorstwa młodzieży, studentki i studenci zbadają w jaki sposób rasa, płeć i klasa oddziaływują na reprezentacje młodości w kulturze amerykańskiej.

Literatura:

Lista lektur (może ulec zmianie):

Literatura podmiotu: “Black Hole” Charles Burns, “Breakfast Club” John Hughes, “Riverdale” (1-2 odcinki) Roberto Aguirre-Sacasa, “Broad City” (1-2 odcinki) Ilana Glazer i Abbi Jacobson, “Lady Bird” Greta Gerwig, “Drinking at the Movies” Julia Wertz, “Blankets” Craig Thompson, “Love, Simon” Greg Berlanti, “Sour Heart” Jenny Zhang, “Pariah” Dee Rees.

Literatura przedmiotu: “Life Narratives and Youth Culture: Representation, Agency and Participation” (2016) by Anna Poletti and Kate Douglas; “Girls: Feminine Adolescence in Popular Culture and Cultural Theory ” (2002) by Catherine Driscoll; “Huck’s Raft: A History of American Childhood” (2006) and “The Prime of Life: A History of Modern Adulthood” (2015) by Steven Mintz; “Youth Cultures in the Age of Global Media” (2014) ed. by David Buckingham, Mary Jane Kehily, Bragg, Sara; “Teenage: The Creation of Youth Culture” (2007) by Jon Savage; “Queer Youth Cultures” (2008) ed. by Susan Driver.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Po ukończeniu kursu studentka/student:

- wie jaki był rozwój kultury młodzieżowej w Stanach Zjednoczonych

- zna podstawowe pojęcia z youth studies

- wie w jaki sposób rasa, płeć i klasa wpływają na reprezentację dorastających osób w kulturze amerykańskiej.

UMIEJĘTNOŚCI

Po ukończeniu kursu studentka/student:

- potrafi analizować reprezentacje młodych osób w filmie, telewizji, komiksie, literaturze

- potrafi opisać wpływ konsumeryzmu i kontrkultury na młodzież w Stanach Zjednoczonych

- posiada umiejętności pozwalające wykorzystać teorie kulturoznawcze w analizie tekstów amerykańskiej kultury popularnej.

KOMPETENCJE

Po ukończeniu kursu studentka/student:

- rozumie teksty akademickie i jest w stanie użyć ich w analizie kulturoznawczej

- potrafi pracować w grupie

- potrafi napisać krótką odpowiedź do tekstu (response paper) i krótki esej dotyczący tematów omawianych podczas kursu.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach: 25%

Krótkie eseje/odpowiedzi do tekstów: 45%

Esej końcowy: 30%

Aby zaliczyć kurs należy zdobyć co najmniej 60% z całości.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)