Youth Culture in the United States (Kultura młodzieżowa w Stanach Zjednoczonych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH0014 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Youth Culture in the United States (Kultura młodzieżowa w Stanach Zjednoczonych) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Podczas kursu przyjrzymy się roli młodzieży i szeroko rozumianej młodości w amerykańskiej kulturze i społeczeństwie, przede wszystkim w XX i XXI wieku. Od Holdena Caulfielda po Riot Grrrls, postacie młodych mężczyzn i młodych kobiet - również te fikcyjne - funkcjonowały w kulturze amerykańskiej jako symbole buntu, zmiany i odrzucenia norm społecznych. Poprzez analizę tekstów kultury, których bohaterami i bohaterkami są dorastające osoby oraz poprzez analizę narracji autorstwa młodzieży, studentki i studenci zbadają w jaki sposób rasa, płeć i klasa oddziaływują na reprezentacje młodości w kulturze amerykańskiej. |
Pełny opis: |
Jaka jest rola młodych osób w popkulturze? O jakim wieku myślimy, kiedy mówimy “młodość”? I czy przypisywane Bobowi Dylanowi słowa “nie ufaj nikomu po trzydziestce” wciąż są aktualne dla dorastających osób? Kurs jest wprowadzeniem do youth studies: podczas zajęć przyjrzymy się roli młodzieży i szeroko rozumianej młodości w amerykańskiej kulturze i społeczeństwie, przede wszystkim w XX i XXI wieku. Skupimy się na wpływie konsumeryzmu, kontrkultury i rozwoju technologii na młode osoby. Od Holdena Caulfielda po Riot Grrrls, postacie młodych mężczyzn i młodych kobiet - również te fikcyjne - funkcjonowały w kulturze amerykańskiej jako symbole buntu, zmiany, odrzucenia norm społecznych i płciowych. Poprzez analizę tekstów kultury (filmy, opowiadania, powieści, komiksy, seriale) których bohaterkami i bohaterami są dorastające osoby oraz poprzez analizę narracji autorstwa młodzieży, studentki i studenci zbadają w jaki sposób rasa, płeć i klasa oddziaływują na reprezentacje młodości w kulturze amerykańskiej. |
Literatura: |
Lista lektur (może ulec zmianie): Literatura podmiotu: “Black Hole” Charles Burns, “Breakfast Club” John Hughes, “Riverdale” (1-2 odcinki) Roberto Aguirre-Sacasa, “Broad City” (1-2 odcinki) Ilana Glazer i Abbi Jacobson, “Lady Bird” Greta Gerwig, “Drinking at the Movies” Julia Wertz, “Blankets” Craig Thompson, “Love, Simon” Greg Berlanti, “Sour Heart” Jenny Zhang, “Pariah” Dee Rees. Literatura przedmiotu: “Life Narratives and Youth Culture: Representation, Agency and Participation” (2016) by Anna Poletti and Kate Douglas; “Girls: Feminine Adolescence in Popular Culture and Cultural Theory ” (2002) by Catherine Driscoll; “Huck’s Raft: A History of American Childhood” (2006) and “The Prime of Life: A History of Modern Adulthood” (2015) by Steven Mintz; “Youth Cultures in the Age of Global Media” (2014) ed. by David Buckingham, Mary Jane Kehily, Bragg, Sara; “Teenage: The Creation of Youth Culture” (2007) by Jon Savage; “Queer Youth Cultures” (2008) ed. by Susan Driver. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu studentka/student: - wie jaki był rozwój kultury młodzieżowej w Stanach Zjednoczonych - zna podstawowe pojęcia z youth studies - wie w jaki sposób rasa, płeć i klasa wpływają na reprezentację dorastających osób w kulturze amerykańskiej. UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu studentka/student: - potrafi analizować reprezentacje młodych osób w filmie, telewizji, komiksie, literaturze - potrafi opisać wpływ konsumeryzmu i kontrkultury na młodzież w Stanach Zjednoczonych - posiada umiejętności pozwalające wykorzystać teorie kulturoznawcze w analizie tekstów amerykańskiej kultury popularnej. KOMPETENCJE Po ukończeniu kursu studentka/student: - rozumie teksty akademickie i jest w stanie użyć ich w analizie kulturoznawczej - potrafi pracować w grupie - potrafi napisać krótką odpowiedź do tekstu (response paper) i krótki esej dotyczący tematów omawianych podczas kursu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach: 25% Krótkie eseje/odpowiedzi do tekstów: 45% Esej końcowy: 30% Aby zaliczyć kurs należy zdobyć co najmniej 60% z całości. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.