Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Digital Media and Oppression (Amerykańskie Media Cyfrowe a Opresja)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH0029
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Digital Media and Oppression (Amerykańskie Media Cyfrowe a Opresja)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Istnieją dwa sprzeczne punkty widzenia wedle których media cyfrowe są postrzegane jako rewolucyjne lub wręcz przeciwnie, opresyjne. We wczesnych latach 90-tych Internet symbolizował nieograniczone możliwości rozwoju oraz sposoby demokratyzacji relacji. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę niedawną krytykę wyszukiwarki google jako powielającą lub umacniającą stereotypy oraz rasizm, nowe media mogą być postrzegane jako opresyjne czy wręcz tyrańskie. Niniejszy kurs krążyć będzie wokół współczesnych mediów cyfrowych i debat naukowych toczących się wokół sposobów w jakie nowe media mogą być opresyjne lub wręcz przeciwnie wyzwalające.

Pełny opis:

Istnieją dwa sprzeczne punkty widzenia wedle których media cyfrowe są postrzegane jako rewolucyjne lub wręcz przeciwnie, opresyjne. We wczesnych latach 90-tych Internet symbolizował nieograniczone możliwości rozwoju oraz sposoby demokratyzacji relacji¬. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę niedawną krytykę wyszukiwarki gogle jako powielającą lub umacniającą stereotypy oraz rasizm, nowe media mogą być postrzegane jako opresyjne czy też tyrańskie. Niniejszy kurs krążyć będzie wokół współczesnych mediów cyfrowych i debat naukowych toczących się wokół sposobów w jakie nowe media mogą być opresyjne lub wręcz przeciwnie wyzwalające. Każde z zajęć poświęcone będą innemu zagadnieniu jak na przykład: wyszukiwarka internetowa oraz jej rasizm, bańka filtrująca oraz jej efekty, polaryzacja, BLM, atak na Kongres oraz alternatywa prawica, Wikinomia, internetowi ekstremiści etc.

Literatura:

Wybrane teksty krytyczne:

Andrew Marantz, Anti-Social Online Extremists, Techno-Utopians, and the Hijacking of the American Conversation

Sofija Umoja Noble, Algorithms of Oppression How Search Engines Reinforce Racism

Andrew Keen, The Cult of the Amateur How Today's Internet is Killing our Culture

Efekty uczenia się:

Wiedza :

-Posiada wiedzę dotyczącą dwojakiego wpływu nowych mediów na kulturę

-Rozróżnia sposoby w jakie nowe media oddziałowują opresyjnie i wyzwalająco na kulturę

-Dostrzega dynamikę i konsekwencje zmian w definiowaniu wpływu nowych mediów na kulturę i politykę

Umiejętności :

-umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi

-potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do szeregu zjawisk

-potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień i zjawisk

Kompetencje:

- potrafi pracować w grupie i brać udział w dyskusjach

- jest otwarty na różne interpretacje i opinie dotyczące tekstów

- potrafi formułować własne poglądy w wyrazisty i spójny sposób

Metody i kryteria oceniania:

Składowe oceny końcowej:

-aktywny udział w zajęciach oraz obecność (20%)

-krótkie niezapowiedziane testy (od 2-4 w trakcie semestru) (20%)

-cztery krótkie prace pisemne dotyczące wybranych tekstów krytycznych (40%)

-esej końcowy (20%)

Skala ocen:

0-60 – 2

60-70 – 3

71-75 – 3,5

76-85 – 4

86-90 – 4,5

91-95 – 5

96-100 – 5!

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Blanka Kotlińska
Prowadzący grup: Blanka Kotlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)